بالاخره تعطیلی مراکز تجاری غیرضروری ابلاغ شد

سهل انگاری مردم | دغدغه کاسبان | ضرورت نظارت مسئولان

۱۳۹۹/۰۱/۰۴ - ۱۸:۴۶:۵۸
کد خبر: ۹۸۰۵۹۸
یک ماهی از ورود ویروس کرونا به کشور می گذرد و مردم و مسئولان همچنان درگیر آن هستند. ویروسی که مردم را خانه نشین کرد و اقتصاد کشور را از حضورش منحوسش متاثر.بالاخره تعطیلی مراکز تجاری غیرضروری ابلاغ شد اما به نظر می رسد نظارت بر اجرای دستور رئیس جمهور با توجه به گزارش زیر ضروری باشد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا به نقل از همشهری محله، تشویق مردم به خانه نشینی برای قطع زنجیره ابتلا به این بیماری از یک سو  و فعالیت مستمر واحدهای تجاری از سوی دیگر باعث شده تا اجرای پویش هایی چون در خانه بمانیم به علت عدم رعایت برخی شهروندان نتایج ملموسی نداشته باشد.در خانه ماندن آن هم در این ایام نوروز کار سختی است اما وقتی تنها راه چاره ما در برابر یک ویروس کشنده خانه نشینی و قطع زنجیره ابتلا به این بیماری باشد چاره ای جز پیوستن  به این پویش نداریم . نکته قابل توجهی که این روزها همه از آن خرده می گیرند حضور بخش قابل توجهی از مردم شهر علیرغم تاکید مسئولان بر خانه نشینی و به اصطلاح عام بازار گردی آنهاست، خیلی ها علت این امر را فعالیت واحدهای تجاری در راسته منتهی به میدان ولیعصر و هفت تیر می دانند. شب گذشته به این دو نقطه از شهر سری زدیم هر چند برخلاف شنیده ها تعداد جمعیتی که در این راسته قدم می زدند و گاه برای خرید به فروشگاه ها  و مراکز خرید سری می زدند بسیار اندک بود. 

  • بی حوصلگی و سهل انگاری

میثم حسینی پور به همراه خانواده اش در حوالی میدان ولیعصر مشغول قدم زدن بودند .این پدر خانواده می گوید:« بچه ها در خانه کلافه شده اند ، برنامه های تلویزیون در ایام قرنطینه رضایت بخش نیست نه برای بچه ها نه برای بزرگترها هیچ سرگرمی مناسبی نداریم .بخاطر همین تصمیم رفتیم برای هوا خوری بیرون بیاییم.»
سمیه غفاری یکی دیگر از شهروندان تهرانی هم که در میدان هفت تیر مشغول خرید است می گوید:« اغلب فروشگاه ها حراج زده اند و خیابانهای شهر به حدی خلوت است که ما ترجیح دادیم برای خرید بیاییم. » او هم معتقد است اگر مردم بدانند که تمام مراکز تجاری و بازار در ایام قرنطینه تعطیل است هیچ کس از خانه دیگر بیرون نمی آید اما فعالیت مراکز تجاری در شرایطی که شهر خلوت است انگیزه ای می شود برای خرید بی دغدغه!

  • قوانین قرنطینه اجرا شود

کسبه هم همین نظر را دارند. قشری که این روزها تلخ روزهای کسب و کارشان است «مهدی ذوالفقاری » یکی از کسبه راسته میدان ولیعصر می گوید:« کسبه چاره ای جز حضور در محل کارشان ندارند وگرنه همان مشتری های اندک را هم از دست می دهند .»


او ادامه می دهد:« زمانی می توانیم در خانه بمانیم که تعطیلی واحدهای تجاری از سوی صنف مربوطه ابلاغ شود آن وقت است که همه با هم می توانیم کسب و کارمان را تعطیل کنیم . این شرایط به نفع ما هم نیست چون از یک طرف فروش نداریم و از طرف دیگر هزینه هایی مثل برق هم در این کسادی بازار بر ما تحمیل می شود.»
حرف های او را یکی دیگر از کسبه ادامه می دهد و می گوید:« چرا قوانین بین المللی قرنطینه که در همه کشورهای دنیا اجرا می شود در کشور ما اجرا نمی شود؟ چرا دولت هیچ حمایتی از فعالان اقتصادی در این برهه زمانی انجام نمی دهد؟ چین اگر توانست یک ماهه بر کرونا پیروز شود چون دولت با پرداخت مبلغ قابل توجهی دلار به کسبه و  تامین هزینه های زندگی آنها به آنها اجازه داد تا بی دغدغه در خانه بمانند اما آیا ما هم می توانیم بی دغدغه در خانه بمانیم؟»

  • نگران دوران پسا کرونا هستیم

 بهروز توانگر یکی از کسبه میدان هفت تیر هم می گوید:« ما امسال سال سختی را پشت سر گذاشتیم و همه امیدمان به فروش شب عید بود که این امید هم در سایه کرونا ناامید شد. » او ادامه می دهد:« یک ماه است همه مسئولان مردم را به خانه نشینی دعوت می کنند اما هیچ تصمیمی برای فعالیت واحدهای تجاری ندارند. ما که در این شرایط فروش نداریم حداقل اعلام رسمی کنند که تعطیل هستیم آنوقت می توانیم برای عدم درآمدزایی در برابر صاحب خانه و صاحب ملک تجاری و دارندگان چک های برگشتی امان جوابی قاطع داشته باشیم. نمی شود ما مجاز به فعالیت باشیم مردم مجاز به حضور در بازار نداشته باشند زندگی ما وابسته به حضور مردم است .»


احمد جاسبی یکی دیگر از کسبه میدان تیر که اتفاقا تولید کننده هم است می گوید:« ما نگران دوران پسا کرونا هستیم، نگران تورم پسا کرونایی و فشار اقتصادی که تولید کنندگان خرد و کسبه متحمل می شوند. » او می گوید:« برای تامین هزینه های دستمزد کارگران خود مجبور به فروش خوردو ام شده ام سال بعد قرار است چه کنیم؟ دولت از بابت خسرانی که ما در این ایام دیده ایم چه بسته حمایتی را قرار است برای ما در نظر بگیرد؟ بخشش مالیاتی یا پرداخت تسهیلات ارزان؟»

  • کارت هدیه یک میلیونی کجاست؟

در کنار کسبه این دو مرکز خرید بزرگ تهران دستفروشان هم کم نیستند . افرادی که عمر حضور خیلی هایشان به یک دهه دستفروشی می رسد اما این روزها بی رونقی بازار و کسادی آن دامنگیر این قشر هم شده است.
«طاهر» یکی از این دستفروشان است که در همسایگی میدان ولیعصر بساط دست بندهای رنگی خود را پهن کرده است جوانی که قبلا حسابدار یک شرکت بوده اما پس از تعدیل نیرو به دستفروشی با دست سازه های همسرش روی آورده است .او می گوید:« نه ماه گذشته توانسته ام کرایه خانه ام را پرداخت کنم نه این ماه می توانم. مجموع درآمد شب عیدم 200 هزار تومان نمی شود.»
از صف دریافت کارت هدیه یک میلیون تومانی به دستفروشان هم چیزی نصیبش نشده است:« دو روز تمام در صف نام نویسی بودم اما آخر هم قسمتمان نشد. کارت هدیه ها کلا به دستفروشان نرسید به نام ما بود به کام دیگران شد.»


حسین، محمد و امیر هم که سه برادر هستند و در میدان هفت تیر 15 سالی می شود که بساط می کنند هم رنگ این کارت های هدیه یک میلیون تومانی را ندیده اند. محمد که برادر بزرگتر است می گوید:« ما اصلا از این موضوع اطلاعی نداشتیم و نمی دانستیم به دستفروشان کارت هدیه می دهند من و برادرانم 15 سال است که در میدان هفت تیر بساط می کنیم و معمولا مطلع از اخبار هستیم اما این خبر را کسی به گوش ما نرسانده بود.»

  • دولت به مردم اطمینان خاطر دهد

شب گذشته بود که استانداری تهران خبر از تصویب تعطیلی مراکز تجاری پایتخت بجز فروشگاه های زنجیره ای ، سوپر مارکت ها و نانوایی ها را اعلام کرد و قرار شد این مصوبه صبح امروز یکشنبه سوم فرودین به اصناف ابلاغ شود. 
دکتر «مجید محمدی » کارشناس اقتصادی به خبرنگار ما می گوید:« وضعیت ایران در مقایسه با تمام کشورهای دنیا در این برهه از زمان متفاوت است ، اقتصاد کشور ما قبل از ورود کرونا و حین ورود این ویروس با چالش بزرگی به نام تحریم دست و پنجه نرم می کرد و چرخ اقتصاد در سایه ناتوانی مردم در عرصه خرید چندان راحت نمی چرخید و امروز در سایه کرونا باید اعتراف کنیم که خیلی از کسب و کارها فلج شده اند. بخشهایی نیازمند نگاه ویژه دولت هستند ا.گر این کسب  و کارهای خرد حمایت نشود در آینده بخش قابل توجهی از جمعیت کشور دیگر توان ایستادن و زندگی کردن را ندارند .»

او از دولتمردان می خواهد به قوانین بین المللی قرنطینه پایبند باشند تا فعالین بخش اقتصاد از فشار روانی تحمیلی کمی آسوده شوند:« ما باید در این دوران در کنار هم باشیم دولت مردم را به خانه نشینی دعوت می کند اما مگر می شود سرپرست  یک خانواده بدون دغدغه تامین هزینه های زندگی اش در خانه بماند؟ حاکمیت باید با ورود دقیق و سریع به این موضوع اجازه ندهد مردم برای تامین هزینه های زندگی از خانه خارج شوند و زنجیره شکست کرونا پاره شود.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز