آیا کرونا از طریق آزمایش خون منتقل می‌شود؟

۱۳۹۹/۰۱/۰۷ - ۱۱:۰۰:۵۱
کد خبر: ۹۸۱۳۳۵
آیا کرونا از طریق آزمایش خون منتقل می‌شود؟
استاد بیماری‌های عفونی درباره اهدای خون و ارتباط آن با ویروس کرونا توضیحاتی داد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ مسعود ضیایی استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و نماینده علمی کرونا در استان خراسان جنوبی،  در پاسخ به این سوال که آیا کرونا از طریق خون منتقل می‌شود، گفت: کرونا می‌تواند داخل خون باشد، ولی راه انتقال آن شناخته نشده است؛ هر چند از طریق مدفوع و ادرار هم به راحتی باعث انتقال خواهد بود

ضیایی با اشاره به کاهش اهدای خون و ترس مردم از ابتلا به کرونا بر اثر اهدای خون اظهار کرد: اهدای خون بستگی به مرکز نمونه گیری دارد که باید به رعایت بهداشت اقدام کند و سازمان انتقال خون حتما آن‌ها را رعایت می‌کند.

او افزود: تاکنون هیچ موردی در جهان اعلام نشده و به اثبات نرسیده است که ویروس کرونا از طریق انتقال خون منتقل شود؛ بنابراین دادن خون به هم نوعان هیچ ایرادی نخواهد داشت.

این استادبیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره توصیه‌های رعایت شده برای اهدای خون گفت: افرادی که برای اهدای خون حاضر می‌شوند باید در مدت زمانی که در فضای بسته هستند از ماسک و دستکش استفاده کنند.

او افزود: استفاده از دستکش نشانگر این نکته است که حواسمان را جمع کنیم دست آلوده را به چشم یا سایر نواحی صورت نزنیم.

ضیایی تصریح کرد: بعد از اهدای خون توصیه می‌شود افراد دست و صورت خود را به صورت کامل بشویند و حتما به حمام روند، اما از آن جایی که در مراکز اهدای خون تمام تجهیزات مانند ملحفه‌ها تمیز هستند اگر افراد این کار‌ها را انجام ندهند هیچ ایرادی نخواهد داشت.

ویروس کرونا به راحتی از طریق ذرات تنفسی پراکنده در هوا مانند عطسه یا سرفه منتقل می‌شود؛ به همین علت وزارت بهداشت جهانی توصیه می‌کند برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس خطرناک و کشنده تا حد امکان از تردد در مکان‌های شلوغ پرهیز کنیم و به محض رسیدن به منزل دستان خود را با آب و صابون یا مایع بشوییم.

متخصصان عفونی عقیده دارند ویروس کرونا می‌تواند به داخل خون نفوذ کند، اما هیچ شواهد علمی مبنی بر این موضوع وجود ندارد که این ویروس خطرناک و کشنده از طریق اهدا خون وارد می‌شود یا خیر؟ پس به هیچ عنوان به اخبار کذب مراجعه نکنید و تنها منابع موثق را دنبال کنید.

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما