کارشناسان: صابون معمولی تاثیر زیادی در نابودی کرونا دارد

۱۳۹۹/۰۱/۰۹ - ۱۰:۴۵:۰۶
کد خبر: ۹۸۱۹۴۴
کارشناسان: صابون معمولی تاثیر زیادی در نابودی کرونا دارد
کارشناسان دانشکده تحقیقات انرژی و زیستی دانشگاه «حمد بن خلیفه » قطر معتقدند که برای از بین بردن ویروس کرونا استفاده از صابون‌های معمولی رقیق شده با آب موثرتر از سایر مایعات پاک کننده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ تارنمای روزنامه الرایه قطر روز شنبه به نقل از دکتر « اولواسیون اوجونبی » نوشت: صابون های معمولی رقیق شده با آب برای از بین بردن بسیاری از انواع مختلف باکتری‌ها و ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا موثر تر از سایر مواد مایع پاک کننده است. 

وی که در یک کنفرانس عملی برگزار شده توسط این دانشکده در دانشگاه « حمد بن خلیفه » قطر سخن می‌گفت، افزود:  برای پیشگیری از بیماری کرونا در صورت عدم وجود صابون و آب لازم است که از مواد ضدعفونی کننده که حاوی مقدار زیادی الکل هستند، استفاده شود.

یکی دیگر از کارشناسان شرکت کننده در این کنفرانس علمی، احتمال آلوده شدن آب آشامیدنی شهرها به ویروس کرونا را رد و تصریح کرد:  تاکنون ویروس کرونا در منابع آب آشامیدنی در سراسر جهان کشف نشده است.

خانم دکتر « دیما المصری » با اشاره به اینکه در سیستم های آب آشامیدنی شهرها از مراحل فیلتر و کلرزنی استفاده می‌شود، اظهار داشت: به طور کلی تصور می‌شود که این مراحل در از بین بردن و مبارزه با ویروس کرونا مؤثر است.

وی همچنین امکان نفوذ ویروس به بطری‌های آب را امکانپذیر ندانست اما در عین حال تصریح کرد: باتوجه به طول عمر زیاد ویروس کرونا بر روی پلاستیک باید از خرید بطری‌های آب از فروشگاه‌ها یا مراکز تحویل آب خودداری کرد و  در خصوص حمل و نقل آنها ممنوعیت اعمال کرد.

وی درباره احتمال باقی ماندن ویروس کرونا در فاضلاب نیز گفت: کرونا یک ویروس کپسوله شده است که از غشای بیرونی ضعیفی برخوردار می‌باشد بنابر این ویروس‌های محصور شده معمولاً از پایداری کمتری در محیط برخوردارند و نسبت به اکسیدهایی مانند کلر آسیب‌پذیرند.

این کارشناس مسائل بیولوژیک بیان کرد: اگرچه هنوز هیچ مدرکی مبنی بر باقی ماندن ویروس کرونا در آب بهداشتی یا فاضلاب وجود ندارد اما احتمال می‌رود که این  ویروس بدون پوشش سریع تر از ویروس‌های روده انسان غیرفعال می‌شود و از طریق آب قابل حمل است.

دکتر المصری در عین حال تاکید کرد: بر اساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی، هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق سیستم‌های تصفیه فاضلاب یا در آب بهداشتی تصفیه شده وجود ندارد و فرآیند تصفیه خانه های فاضلاب ویروسها و سایر باکتریها را از بین می برد.

همچنین دکتر " جنی لاولر " یکی دیگر از اندیشمندان شرکت کننده در این کنفرانس علمی گفت: این ویروس هنگامی گسترش می یابد که افراد بصورت مستقیم در معرض قطرات تنفسی فرد بیمار که معمولاً با سرفه و عطسه منتقل می‌شود، قرار گیرند یا اینکه سطوح آلوده به این ویروس را لمس و آن را به داخل بدن خود انتقال دهند.

وی اظهار داشت: ویروس کرونا ممکن است به مدت چند ساعت تا ۲ یا سه روز بر روی سطوح زنده باقی بماند زیرا جدیدترین مطالعه نشان داد که این ویروس می‌تواند تا چهار ساعت روی مس زنده بماند و برای یک دوره از ۲۴ ساعت تا ۲ یا سه روز بر روی مقوا،   پلاستیک و فولاد ضد زنگ خود را حفظ کند. 


منبع:ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز