روایت روزنامه گاردین از روزهای کرونایی در کابل

۱۳۹۹/۰۱/۱۵ - ۱۱:۲۴:۴۹
کد خبر: ۹۸۳۷۸۰
روایت روزنامه گاردین از روزهای کرونایی در کابل
روزنامه انگلیسی گاردین اجرای تعطیلی کامل در کابل پایتخت افغانستان را موجب ترس و افزایش گرسنگی توصیف کرد و نوشت: ساکنان پایتخت افغانستان بین مبتلا نشدن به کرونا و تامین غذا برای خانواده خود با انتخاب جدی روبرو هستند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ گاردین در این گزارش با اشاره به وحشت حاکم در کابل و افزایش گرسنگی به دلیل اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی جهت مهار کرونا، افزود: حدود ۸ میلیون از ساکنان کابل به عنوان پایتخت یکی از فقیرترین و جنگ زده‌ترین کشورهای جهان، باید از میان جلوگیری از شیوع کرونا و تامین موادغذایی یکی را انتخاب کنند. 

در این گزارش آمده است: بسیاری از ساکنان شهر کابل دستور ممنوعیت تردد در معابر را نادیده گرفتند. حتی کارگران و دست فروشان در زیر تابلوهای تبلیغاتی که پیام هشدار دهنده درخصوص خطر ویروس کرونا روی آن نوشته شده است تا زمانی به کار خود ادامه می‌دهند که سرانجام نیروهای پلیس وارد صحنه شده و آنان را متفرق می‌کنند. 

تعطیلی شهر کابل در حالی صورت گرفت که وزیر بهداشت افغانستان بی‌اعتنایی مردم را مورد سرزنش قرار داد. وی هشدار داد: "اگر ما کرونا را جدی نگیرم، این ویروس به خطر جدی پیش روی ما خواهد بود به همین دلیل نیاز به پیروی از تمهیدات بهداشتی است". 

گاردین به نقل از اظهارات چند هفته گذشته وزیر بهداشت افغانستان نوشت: برآوردها نشان می‌دهد که بیش از ۲۵ میلیون نفر در افغانستان در خطر ابتلا به کرونا قرار دارند و حداقل ۱۶ میلیون نفر نیز علائم آن را نشان می‌دهند بنابراین اگر به تمهیدات بهداشتی عمل شود می‌توان جلوی گسترش این بیماری را گرفت.

اعمال طرح فاصله گذاری اجتماعی (تعطیلی کامل) در کابل امری اجتناب ناپذیر است اما بسیاری از آنان نگرانند که زنده ماندن مردم در این شرایط و در یک کشور فقیر و جنگ زنده چندان آسان نباشد. 

گفت وگو با برخی از فروشندگان و قشر کم درآمد در شهر کابل نشان می‌دهد که آنان همچنان بین تعطیلی کسب و کار و یا ادامه فعالیت خود مانده‌اند. به گفته این افراد اگر سودی در کار نباشد آنان قادر به پرداخت اجاره و خرید نیازهای اساسی خانواده خود نخواهند بود. 

گاردین نوشت: ده‌ها هزار کارگر روزمزد از وضعیت آتی خود به شدت نگران هستند و به گفته سازمان بین المللی "یونیسف" دست کم ۶۰ هزار کودک ساکن کابل به تنهایی مشغول کار و کسب درآمدزا برای خانواده‌های خود هستند. 

بنابر این در چنین شرایط فعلی قرنطینه و یا تعطیلی ۲۱ روزه در کابل ممکن است بسیاری از افراد را به سمت فقر، گرسنگی و بی‌خانمانی سوق دهد. دولت افغانستان برای مهار کرونا از آزادی هزاران زندانی خبر داد اما همزمان با افزایش بیکاری بسیاری معتقدند که میزان جرایم خشونت آمیز و سرقت افزایش خواهد یافت. 


منبع:ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز