چرا الزرفی برای ترامپ مهم است؟

۱۳۹۹/۰۱/۱۹ - ۱۰:۳۰:۵۰
کد خبر: ۹۸۵۳۶۰
چرا الزرفی برای ترامپ مهم است؟
با زندگی، سوابق و دیدگاه‌های عدنان الزرفی نخست‌وزیر احتمالی عراق آشنا شوید.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ این روز‌ها نام عدنان الزرفی به دفعات در فضای رسانه‌ای و سیاسی عراق و منطقه شنیده می‌شود. برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق ضمن نقض قانون اساسی عراق، الزرفی را به عنوان گزینه نخست‌وزیری به پارلمان معرفی کرده است. این در حالی است که مطابق قانون اساسی عراق، معرفی نخست‌وزیر در وهله اول باید توسط فراکسیون اکثریت در پارلمان این کشور انجام شود. در حال حاضر، فراکسیون بدر که حاصل ائتلاف احزاب فتح (به رهبری هادی العامری) و دولت قانون (به رهبری نوری المالکی) می‌باشد، به لحاط قانونی حق دارد گزینه مدنظر خود را برای احزاب پست نخست‌وزیری معرفی کند. با این حال، رئیس‌جمهور عراق در اقدامی مغایر با اصول قانونی، از نخست‌وزیری عدنان الزرفی حمایت می‌کند: گزینه‌ای که به صورت آشکار مورد حمایت کاخ سفید و دولت ترامپ نیز قرار گرفته است.

الزرفی کیست؟

به راستی دلیل اعمال فشار واشنگتن بر مقامات عراقی برای پذیرش نخست‌وزیری عدنان الزرفی چیست؟ مروری بر سوابق سیاسی الزرفی می‌تواند پاسخ این سوال را به خوبی بدهد! عدنان عبدخضیر عباس مطر الزرفی مشهور به عدنان زُرُفی، ۵۴ ساله و متولد ۱۹۶۶ در نجف است. عدنان الزرفی دارای تابعیت آمریکایی و عراقی است و شهروند ایالات متحده محسوب می‌شود. او مدرک کارشناسی ارشد امنیت و برنامه‌ریزی استراتژیک را از دانشکده امنیت و دفاع بغداد و پس از آن، دکترای پژوهش فقه را از دانشگاه کوفه اخذ کرد.

ورود به قدرت

الزرفی سال ۲۰۰۳ و پس از اشغال عراق توسط ایالات متحده، به بغداد بازگشت. نکته قابل تامل این‌که وی مدتی را به جرم جاسوسی برای حکومت صدام، در عربستان سعودی در زندان به سر برده است! مقامات آمریکایی پس از بازگرداندن الزرفی، زمینه حضور وی در یکی از حساس‌ترین استان‌های عراق (استان نجف) را فراهم ساختند. وی در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، استاندار نجف بود. پل برمر، حاکم آمریکایی عراق پس از اشغال این کشور، به اندازه‌ای به الزرفی اعتماد داشت که در جولای ۲۰۰۴ وی را به عنوان استاندار نجف برگزید. حتی پس از مخالفت ساکنان نجف با استمرار حضور وی در این سمت و کناره‌گیری اجباری، او در شورای استانی نجف نقش فعال داشت. در سال ۲۰۰۶، زمانی که تلاش آمریکا برای بازگرداندن برخی عناصر بعث (که به‌رغم سقوط صدام به آمریکا کاملا وفادار بودند) در مناصب سیاسی، اجرایی و امنیتی تشدید شده بود، عدنان الزرفی به‌عنوان دستیار امور اطلاعات وزارت کشور عراق منصوب شد. او سه سال در این مسند حضور داشت. پس از آن نیز وی دوباره به سمت اولیه خود بازگشت و از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵، به عنوان استاندار نجف مشغول به کار شد. الزرفی هم‌اکنون دبیرکل جنبش الوفاء العراقیه و در پارلمان عراق، رئیس فراکسیون النصر به رهبری حیدر العبادی است.

خوش‌خدمتی به ترامپ

تبدیل اعتراضات عمومی به اغتشاشات گسترده در استان نجف؛ مهم‌ترین خدمتی بود که عدنان الزرفی به مقامات آمریکایی کرد. در آن زمان، مقامات کاخ سفید اصرار داشتند که بحران امنیت داخلی در عراق باید گسترش پیدا کرده و تلاش‌ها برای برکناری عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق برای استعفا بیشتر شود. عدنان الزرفی با بهره‌گیری از افرادی که همچنان به لحاظ امنیتی و حتی نظامی به وی وابسته بودند، این ناآرامی‌ها را به سمت و سوی مطلوب مقامات آمریکایی هدایت کرد. یکی از اقداماتی که عدنان الزرفی و افراد مورد حمایت وی مامور بودند در ناآرامی‌های نجف دنبال کنند، بدنام‌کردن جمهوری اسلامی ایران بود. در ۶ آذر ۹۸، تعدادی آشوبگر به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف حمله کردند و ساختمان کنسولگری را به آتش کشیدند. این حمله به صورتی کاملا سازماندهی شده انجام شد. حتی در این حمله ۴۷ نیروی امنیتی عراقی مجروح شدند. منابع رسمی در عراق اعلام کردند گروه‌هایی که تلاش کردند وارد ساختمان کنسولگری ایران در نجف شوند، از اهالی این استان نیستند.

ایرج مسجدی، سفیر کشورمان در عراق درباره حادثه اظهار کرد: ساختمان سفارتخانه به‌طورکلی آسیب‌دیده است و مقابل استفاده نیست. بنا بر گزارش‌های رسانه‌ای، هیات دیپلماتیک ایران پیش از حمله مهاجمان از محل خارج شده بودند.

ساعاتی بعد، رسانه‌های عراقی از نقش یکی از اوباش شناخته شده در عراق به نام اکرم الشربه به نام سردسته حمله‌کنندگان به کنسولگری کشورمان در نجف یاد کردند. پس از آن، منابع موثق در عراق اعلام کرده‌اند که اکرم شربه از دارودسته عدنان الزرفی، استاندار اسبق نجف، نماینده کنونی مجلس عراق و عضو فراکسیون نصر به رهبری حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق این کشور می‌باشد.

اعتماد کاخ سفید به الزرفی

کمترین شبهه‌ای وجود ندارد که عدنان الزرفی نقش به سزایی در ایجاد و تشدید ناآرامی‌های ماه‌های گذشته در استان نجف داشته و حتی می‌توان از وی به عنوان عامل اصلی هدایت اغتشاشات نام برد. احزاب منتقد عراقی معتقد هستند که معرفی الزرفی در راستای مطالبه مردم عراق نیست، زیرا مردم به خصوص در تظاهرات حدود شش ماه اخیر مرتب اعلام کردند که خواستار معرفی نخست‌وزیر مستقل هستند. با این حال هم‌اکنون بر همگان مسجل است که الزرفی یکی از مهره‌های کلیدی ایالات متحده آمریکا، در حوزه‌های امنیتی و سیاسی عراق محسوب می‌شود. اصرار کاخ سفید بر لزوم حضور الزرفی در راس معادلات سیاسی و اجرایی بغداد و حتی تشدید تهدیدات نظامی ترامپ در برهه حساس فعلی علیه ملت عراق، به‌خوبی نشان می‌دهد که واشنگتن سرمایه‌گذاری عظیم و گسترده‌ای را برای قرار گرفتن الزرفی در مسند نخست‌وزیری عراق صورت داده است و سوابق الزرفی به خوبی نشان می‌دهد که هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در ایالات متحده، ارتباط خوبی با الزرفی داشته و به دنبال فرصتی برای استقرار وی در راس هرم قدرت در بغداد بوده‌اند.

منبع: روزنامه جام جم

نظر شما