چرا دونالد ترامپ فرمان استخراج از معادن کره ماه را صادر کرد؟

۱۳۹۹/۰۲/۰۱ - ۱۹:۵۱:۵۶
کد خبر: ۹۹۱۱۵۴
چرا دونالد ترامپ فرمان استخراج از معادن کره ماه را صادر کرد؟
استخراج مواد معدنی از کره ماه، در روز‌ها و هفته‌های آینده واکنش کشور‌های متعددی همچون چین و روسیه را دربر خواهد داشت.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ دونالد ترامپ می‌خواهد آمریکا برای استخراج مواد معدنی، حفاری در کره ماه را آغاز کند. رئیس جمهور آمریکا فرمانی اجرایی را امضا کرده که در آن، این کشور حق تحقیق و استفاده از منابع فضا را دارد.

استخراج مواد معدنی از کره ماه، در روز‌ها و هفته‌های آینده واکنش کشور‌های متعددی همچون چین و روسیه را دربر خواهد داشت.

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا ۲۱ دسامبر ۲۰۱۹ با حضور در پایگاهی نظامی در نزدیکی واشنگتن، با امضای فرمانی «ارتش فضایی» شاخه جدید نظامی در ارتش ایالات متحده را رسما بنیان‌گذاری کرد.

ترامپ سال گذشته در همین مراسم گفته بود فضا «جدیدترین عرصه رویارویی‌های نظامی» است و به همین جهت آمریکا قصد آن را دارد تا غلبه نظامی خود را در این زمینه هم حفظ کند.

حالا فرمان جدید مبنی بر استخراج فرازمینی می‌گوید از نظر آمریکا، «فضا حکم منطقه مشترک را ندارد» و به همین دلیل نیازی به مجوز و توافق بین‌المللی نیست.

در فرمانی که دونالد ترامپ امضا کرده به وضوح ذکر شده قوانین بین‌المللی تاثیری بر فعالیت آمریکا در ماه ندارد هر چند که خود قوانین مربوط به فعالیت بشر در خارج از کره زمین نیز شفاف نیستند.

گرچه ایالات متحده یکی از پیشگامان کنوانسیون فضای بیرونی بود، اما به عضویت «پیمان تنظیم فعالیت ایالات در ماه و سایر اجسام آسمانی»، که به «کنوانسیون قمری» سال ۱۹۷۹ معروف شده، در نیامده است. در این پیمان تصریح شده است که استفاده غیر علمی از منابع فضایی باید تابع مقررات بین‌المللی باشد.

حالا سوال این است که چرا ترامپ می‌خواهد در فضا معدن استخراج کند و این کار چه فایده‌ای دارد؟ بنجامین سواکول، پروفسور سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه ساسکس انگلستان درباره این انگیزه می‌گوید: «آمریکا این مسابقه را به کشور‌هایی مانند چین و روسیه باخته است. مواد معدنی چین، در سراسر دنیا عرضه می‌شوند. کسانی مثل دونالد ترامپ جا‌هایی به دنبال مواد معدنی هستند که چین به آن‌ها دسترسی ندارد مثل کره ماه.»

سارا کروداس، خبرنگار مسائل فضا نیز می‌گوید: استخراج معدن در ماه کمک می‌کند در فضا دورتر برویم مثلا به مریخ. کره ماه منابعی مانند هیدروژن و اکسیژن دارد که برای سوخت موشک لازم است و به همین دلیل می‌تواند یک ایستگاه میان کهکشانی سوخت شود.

ایستگاه سوخت‌گیری در فضا باعث می‌شود که موشک‌ها دچار کمبود سوخت نشوند و مسافت بیشتری را طی کنند و دورتر بروند.مثل این است که وقتی به مسافرت می‌رویم مجبور نباشیم همه وسایل را با خود ببریم.

کروداس همچنین معتقد است: هیچ کشوری نمی‌تواند ادعای مالکیت بر ماه را داشته باشد، ولی این قوانین مانند قوانین دریایی هستند یعنی «اگر نفر اولی بودید که به جایی رفتید و چیزی را پیدا کردید، می‌توانید برای خود نگه دارید.»

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز