چطور خرما را ضدعفونی کنیم؟

۱۳۹۹/۰۲/۰۵ - ۲۰:۵۵:۵۰
کد خبر: ۹۹۲۷۷۴
ضد عفونی کردن خرما در روز‌های شیوع کرونا و با وجود ماه مبارک رمضان از سوالات و ابهام‌هایی است که در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ بسیاری می‌خواهند بدانند آیا لازم است خرما را ضد عفونی کنیم؟ آیا احتمال دارد ویروس کرونا بر روی خرما وجود داشته باشد؟ شست و شوی خرما به چه صورت است تا از ویروس و باکتری پاک شود.

خرما همواره پای ثابت سفره افطار است و حالا باید چگونه خرما را ضد عفونی کنیم تا از ویروس‌ها به ویژه ویروس کرونا پاک شود.

ضد عفونی کردن خرما به خاطر کرونا

شستن خرما ضروری است، زیرا این میوه به دلایل مختلف مانندگرد‌و‌غبار، فضولات پرندگان و حشرات موذی یا در زمان چیدن و درجه‌بندی شدن توسط کارگران احتمال دارد به ویروس و باکتری مبتلا شود.

تا جایی که ممکن است باید خرما را به شکل فله‌ای و سنتی خرید نکنید، اما اگر خرما را تهیه و دیدید که فله‌ای عرضه شده بهترین کار این است که آن را درون ظرفی ریخته و پس از شست و شو با آب به مدت ۱۴ روز در جایی قرار دهید که اگر ویروس کرونا در آن وجود داشت از بین رفته و سپس مصرف کنید.

به هیچ عنوان خرما را با مواد الکلی و ضد عفونی کننده شست و شو ندهید، زیرا این مواد وارد خرما شده و باعث مشکلات بسیاری در هنگام خوردن می‌شود.

همچنین می‌توانید خرمای خشک را درون فر و یا ماکروفر قرار داده و آن را گرم کنید البته به شرط آنکه خرما نسوزد و با این روش کرونا موجود در خرما از بین می‌رد.

اما خوب است بدانید خرما‌هایی که در کارخانه درون بسته‌بندی‌های مقاوم و غیرقابل نفوذ نایلونی وکیوم یا بسته‌بندی شده‌اند مراحل شست‌وشو و ضدعفونی را طی کرده و فقط پس از خرید ظرف خرما را شست و شو داده و ضد عفونی کنید تا از کرونا مصون بمانید.

کارخانجات یا کارگاه‌های دارای مجوز بهداشت زیرنظر مسؤول فنی قبل از بسته‌بندی، خرما را شست‌وشوی اولیه داده و پس از آن میوه را ضدعفونی کرده و برای افزایش ماندگاری سرما یا گرمای ضعیف یا پرتو و اشعه به خرما می‌دهند تا آنزیم‌های آن غیرفعال و از فعالیت میکروب‌ها کاسته شود. این شیوه برای حذف ویروس کرونا کارآمد خواهد بود و دیگر نیازی به شست‌وشوی بیش از حد یا پوست‌گیری و حرارت‌دهی وجود ندارد.

منبع: افکار نیوز

نظر شما