امارات و عربستان با منطقه چه می‌کنند؟

۱۳۹۹/۰۲/۰۹ - ۰۸:۱۳:۲۸
کد خبر: ۹۹۴۴۶۹
سعودی‌ها در حالی بمباران بی وقفه ملت مظلوم یمن را ادامه می‌دهند که این روز‌ها در مناطق تحت کنترل خود در عدن در جنوب این کشور (مرکز دولت مستعفی عبدربه منصور هادی)، هیاهوی جدیدی با متحد قدیمی خود امارات بر سر کنترل بر این منطقه به راه انداخته اند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ با به جان هم افتادن نیرو‌های نیابتی دو کشور شامل شورای انتقالی به پشتیبانی امارات و دولت مستعفی تحت حمایت سعودی ها، حالا مردم یمن به گوشت قربانی در وسط جنگ قدرت این دو کشور تبدیل شده اند.

پایان این کشت و کشتار نیابتی‌ها نیز معلوم نیست، فعلا شورای انتقالی در جنوب یمن اعلام خودمختاری کرده و جناح دولت مستعفی (دولت عبدربه منصور هادی) شورای انتقالی را به کودتا علیه توافق ریاض متهم کرده است. این تحولات در حالی در جریان است که آتش بس جنوب یمن به تازگی برای یک ماه دیگر تمدید شده بود.

شهروندان به رسانه‌های خارجی گفته اند که به دنبال اعلام خودمختاری یا خودگردانی از سوی شورای انتقالی، نیرو‌های شورای انتقالی با ایجاد پست‌های بازرسی کنترل عدن را به دست گرفته اند و وسایل نقلیه‌های نظامی آنان پرچم‌های جدایی طلبانه را در مبادی ورودی و خیابان‌های عدن حمل می‌کنند.

یمنی‌ها در شرایطی میان دو لبه قیچی سعودی – اماراتی گرفتار شده اند که ۱۰۰ هزار تن از آنان این روز‌ها درگیر یک سیل ویرانگر هم بوده و آسیب دیده اند و حتی این بلای طبیعی نیز نتوانست در سیاست‌های خشن این کشور‌ها در قبال ملت یمن نوعی تعدیل ایجاد کند و یک وقت نفس کشیدن بدهد.

شورای انتقالی دولت مستعفی را به عدم پایبندی به توافق ریاض، مجازات جمعی سازمان یافته ملت یمن و اعمال سیاست گرسنگی مردم متهم می‌کند و دولت مستعفی هم شورای انتقالی را متهم به کودتا کرده و رهبرانشان را که در ابوظبی مستقر هستند، مسئول عدم اجرای توافق ریاض می‌دانند.

عیدروس الزبیدی رئیس مجلس انتقالی یمن وابسته به دولت مستعفی در باره اقدام نیرو‌های وابسته به امارات در اعلام خودگردانی منطقه جنوب، رهبران شورای انتقالی مستقر در ابوظبی را مسئول و یک کودتا دانست.

سعودی‌ها که زمانی انصار الله و حوثی‌ها و رابطه آنان با ایران را بهانه ورود به بازی‌های پر تلفات نظامی در منطقه قرار داده بودند، اکنون در برابر قطر و حالا امارات از دستاویز نفوذ اخوان المسلمین دست به نظامی گری زده اند.

سعودی‌ها که در ایجاد و گسترش گروه‌های تروریستی از القاعده تا داعش در سراسر منطقه به خصوص سوریه و عراق شهرت دارند و حمایت هایشان از این گروه‌ها امر پوشیده‌ای نیست، حالا همه را در منطقه به تروریسم متهم می‌کنند؛ چنانچه نیرو‌های شورای انتقالی وابسته به امارات را این روز‌ها به تروریسم متهم کرده اند. آن‌ها پیشتر نیز ترکیه و قطر را به کشور‌های حامی گروه‌های تروریستی معرفی می‌کردند.

شورای انتقالی جنوب یمن در سال ۲۰۱۷ پس از برکناری «عیدروس الزبیدی» استاندار پیشین عدن با حمایت ابوظبی تشکیل و هدف آن استقلال مجدد بخش جنوبی یمن اعلام شد.

ائتلاف کشور‌های عربی به سرکردگی عربستان از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ (فروردین ۹۴) به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی به قدرت، کشور یمن را هدف حمله‌های خود قرار داده‌اند. این در حالی است که پس از گذشت بیش از پنج سال از این جنگ، ائتلاف سعودی هیچ دستاوردی در یمن کسب نکرده است.

شورای انتقالی جنوب یمن پیش از این به مقامات دولت مستعفی اجازه برگزاری جلسات و نشست در شهر عدن را نداده بود، مسأله‌ای که دولت هادی آن را تلاش امارات برای به شکست کشاندن توافق ریاض تفسیر کرده بود.

درگیری نیرو‌های نیابتی عربستان و امارات هم اکنون در بخش‌هایی از جنوب یمن جریان دارد و همزمان سعودی‌ها مناطق تحت کنترل انصار الله و حوثی‌ها را برغم توافقات آتش بس، بطور بی وقفه بمباران می‌کنند و این‌ها در حالی است که ملت یمن در تهدید مستقیم ویروس کرونا قرار دارد؛ موضوعی که سازمان‌های بین المللی هشدار داده اند، در صورت شیوع آن در این کشور به دلیل ضعف سیستم بهداشتی، محاصره دریایی و هوایی و کمبود‌های بخش بهداشت و درمان می‌تواند فاجعه بار تلقی شود.

منبع: ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز