ویروسی قدیمی‌تر از کرونا که جان هزاران انسان را تهدید می‌کند

۱۳۹۹/۰۲/۱۹ - ۲۳:۰۷:۱۵
کد خبر: ۹۹۹۲۵۸
آنفولانزا یک بیماری مُسری است که می‌تواند کودکان و بزرگسالان را در هر سنی مبتلا کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ آنفلوانزا بر اثر ویروس هایی که موجب عفونت دستگاه تنفسی می شوند به وجود می آید. در مقایسه با دیگر عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا اغلب موجب بیماری شدید تری می شود.

علائم آنفلوانزا شامل تب (معمولا بین ۳۸ تا ۴۰ درجه در بزرگسالان که در کودکان ممکن است حتی بالاتر باشد) و علائم تنفسی مانند سرفه، گلو درد، آب ریزش بینی و همچنین سر درد، درد عضلانی و اغلب خستگی شدید. اگرچه تهوع، استفراغ و اسهال گاهی اوقات ممکن است به خصوص در کودکان همراه با آنفلوانزا باشند، علائم دستگاه گوارشی نادر است. اصطلاح آنفلوانزای معده اصلاً آنفلوانزا نیست. اغلب برای توصیف بیماری ناشی از ویروس‌های دیگر استفاده می‌شود.

انواع آنفلوانزا

ویروس های آنفلوانزا به سه نوع تقسیم می شوند ، انواع A ، B و C. آنفلوانزا نوع A و B علت بیماری های تنفسی هستند که تقریباً در هر زمستان رخ می دهند و اغلب با افزایش میزان بستری در بیمارستان و مرگ همراه هستند. عفونت نوع C معمولاً باعث یک بیماری تنفسی بسیار خفیف می شود و تقریبا هیچ علائمی ندارد.

آنفلوانزا نوع C از جهات مهمی با انواع A و B متفاوت است. عفونت نوع C معمولاً باعث یک بیماری تنفسی بسیار خفیف می شود که علائمی نیز ندارد. این بیماری همه گیر نمی شود و تأثیر شدیدی در وضعیت سلامت عمومی ندارد که بر عکس انواع آنفلوانزای A و B است. آنفلوانزای A و B علت بیماریهای بیماری تنفسی است که تقریباً در هر زمستان رخ می دهند و همه گیر می شوند و اغلب با افزایش میزان بستری در بیمارستان و مرگ همراه هستند.

راه های جلوگیری از مبتلا شدن به آنفلوانزا 

بهترین راه برای جلوگیری از آنفلوانزا فصلی استفاده از واکسن آنفلوانزا به صورت سالانه است، اما عادت های مناسب مانند زدن ماسک هنگام سرفه و شستن دست ها اغلب می تواند به جلوگیری از گسترش میکروب ها و جلوگیری از بیماری های تنفسی مانند آنفلوانزا کمک کند. همچنین داروهایی ضد ویروس آنفلوانزا نیز وجود دارند که می توانند برای درمان و جلوگیری از آنفلوانزا استفاده شوند.

بیشتر افرادی که به آنفلوانزا دچار می شوند طی یک یا دو هفته کاملاً بهبود می یابند، اما برخی دیگر به عارضه های جدی تر و تهدید کننده حیات مانند ذات الریه دچار می شوند. از آنجا که هر فصل آنفلوانزا از نظر طول و شدت آن متفاوت است ، تعداد بیماریهای خطرناک و مرگ و میرهایی که هر ساله رخ می دهد متفاوت است.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

در ۳۰ سال گذشته، میزان مرگ و میر سالانه ناشی از بیماری‌های مربوط به آنفلوانزا از ۳هزار  تا ۴۹هزار مرگ در سال متغیر بوده است. عوارض مربوط به آنفلوانزا می‌تواند در هر سنی بروز کند. با این حال، کودکان، زنان باردار، افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن احتمال بیشتری در ابتلا به عوارض جدی‌تر آنفلوانزا نسبت به افراد جوانتر و سالم‌تر نشان می‌دهند.

ویروس های آنفلوانزا به طور مداوم با گذشت زمان تغییر می کنند. این تغییر مداوم ویروس را قادر می سازد تا از سیستم ایمنی بدن دوری کند، به طوری که افراد در طول زندگی مستعد ابتلا به آنفلوانزا هستند. این فرآیند به شرح زیر عمل می کند: فرد آلوده به آنفلوانزا علیه آن ویروس آنتی بادی تولید می کند. با تغییر ویروس ، آنتی بادی های "قدیمی" دیگر ویروس "جدید" را تشخیص نمی دهند و فرد بیمار می شود. با این حال آنتی بادی های قدیمی می توانند محافظت جزئی در برابر ویروس های جدیدتر ارائه دهند.

در پایان در صورت بروز علائم آنفلوانزا در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و از خود درمانی و اقدامات دیگر بپرهیزید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز