فواید سونا و جکوزی برای بدن انسان

۱۴۰۱/۰۲/۱۱ - ۱۱:۲۷:۳۰
کد خبر: ۱۳۲۴۷۵۱
فواید سونا و جکوزی برای بدن انسان
در گذشته مردم از چشمه های آب گرم برای آب درمانی استفاده می کردند اما در عصر حاضر ساخت سونا و جکوزی های عمومی یا خانگی می تواند یکی از بهترین پروژه ها باشد.

فواید سونا و جکوزی

استراحت در سونا، درد ماهیچه ها و استرس را کاهش می دهد و سموم را از بدن دفع می کند که همه اینها را می توانید با ساخت سونا خشک یا جکوزی تجربه کنید. استفاده از سونا یا جکوزی، برای بدن فوایدی دارد اما قبل از اینکه به سراغ بررسی فواید سونا و جکوزی برویم، بهتر است با این دو مفهوم و انواع آنها آشنا شویم.

سونا و جکوزی چیست؟

سونا یک اتاق درمانی، گرم، محصور و پوشیده از چوب، با امکانات مختلف مانند نیمکت، صندلی و سایر تجهیزات می باشد. گرمای شدید تولید شده در سونا باعث تعریق عمیق، تسکین درد و آرامش شده که اینها تنها برخی از فواید سونا می باشند. به صورت کلی دو نوع سونا وجود دارد که عبارتند از:

فواید سونا برای بدن

  • سونا خشک: سونا خشک به صورت یک اتاقک با دیواره های چوبی است که حرارت در آنجا بیشتر از 100 درجه سانتی گراد می باشد. این سونا به دلیل عدم استفاده از رطوبت، برای افرادی که تمایل به رطوبت بیشتری دارند مناسب نیست.
  • سونا بخار: سونا بخار که به سونا ترکی یا روسی نیز معروف است، اتاقکی است که از سنگ یا سرامیک مرغوب ساخته شده و دارای چند دریچه برای ورود بخار به آن می باشد. سونا بخار به اندازه سونا خشک گرم نیست چرا که دمای آن بین 100 تا 120 درجه فارنهایت است اما به دلیل وجود رطوبت صد درصدی، ممکن است بیشتر از سونا خشک متوجه گرما شوید.

جکوزی یک وان بزرگ پر از آب است که برای درمان یا آرامش مورد استفاده قرار میگیرد. جکوزی مانند یک وان معمولی است اما به گونه ای طراحی شده است که بیش از یک نفر در آن واحد می توانند از آن استفاده کنند و در انواع مدل های چهار نفره یا بیشتر وجود دارند.

فواید سونا و جکوزی

فواید سونا و جکوزی برای گروه های مختلف سنی اثبات شده است، با این حال سونا و جکوزی معایبی دارند که در این مطلب به بررسی کلی در خصوص فواید و مضرات جکوزی و سونا خواهیم پرداخت. بسیاری معتقد اند که قرار گرفتن بدن در دمای نسبتا بالا، مزایایی دارد به همین دلیل در ادامه با فواید سونا بخار، سونا خشک و جکوزی آشنا خواهیم شد.

فواید سونا برای بدن

سونا برای قلب و عروق شما مفید است

در هر دو سونا سنتی و مادون قرمز، پوست شما گرم خواهد شد و دمای مرکزی بدن افزایش می یابد که این مسئله باعث گشاد شدن رگ های خونی نزدیک به پوست می شود.

سونا برای سلامت مغز و روان شما مفید است

اکثر بیماری ها ناشی از عدم سلامت مغز و روان انسان ها اتفاق می افتد، زیرا اضطراب بیش از آنچه که به نظر برسد، می تواند به بدن شما آسیب رساند. یکی از فواید سونا و جکوزی، افزایش اندروفین و ایجاد احساس خوب در شما است که می تواند برای مدت زمانی دغدغه ها و نگرانی های شما را کاهش دهد.

فواید سونا بخار برای صورت

یکی از قدیمی ترین ترفندهای زیبایی برای پوست، حمام کردن با گرما یا همان استفاده از سونا بخار یا سونا خشک می باشد. تعریق عمیق در سونا، پوست را تمیز کرده و باکتری ها را از لایه اپیدرمی و مجاری عرق پاک می کند و سلول های مرده پوست را جایگزین خواهد کرد؛ همچنین با افزایش گردش خون مویرگی،  پوست نرم تر و جوانتر به نظر خواهد رسید. بسیاری معتقد اند که حمام گرم یا استفاده از سونا، می تواند به حفظ ساختار کلاژن پوست کمک کند. علاوه بر سفت کردن و بهبود رنگ پوست، ساخت سونا بخار یا سونا خشک، برای بیماری های پوستی مانند اگزما، سلولیت و … مفید می باشد.

فواید سونا خشک برای بدنسازی

فواید سونا برای بدن

گرما در تحریک مویرگ ها در پوست و بافت ماهیچه ای تاثیر گذار است و به انتقال سریع تر خون کمک می کند اما این بدین معنا نیست که شما با سونا رفتن می توانید وزن خود را بعد از یک الی دو جلسه کاهش دهید، چرا که وزن آب از دست رفته در طول یک جلسه تعریق برمی گردد اما سونا می تواند برای حفظ وزن موثر باشد. در ادامه با تاثیر سونا بر کاهش وزن یا کمک به حفظ وزن، آشنا خواهیم شد:

  • سوزاندن کالری
  • سوزاندن رسوبات چربی
  • کمک به تناسب اندام
  • افزایش متابولیسم بدن

کاهش درد های عضلانی

با قرار گرفتن در معرض گرما، اندورفین در بدن ترشح خواهد شد که نه تنها احساس خوبی به شما می دهد، بلکه به کاهش درد به ویژه درد در مفاصل و ماهیچه ها کمک خواهد کر.

دفع سموم مضر، یکی از فواید سونا

در زندگی روزمره، ما با مواد شیمیایی و آلودگی هوا در تماس هستیم. سموم می توانند در بافت و سلول های چربی بدن جمع شوند که این امر منجر به افزایش وزن، خستگی زودهنگام و سایر بیماری ها می شود. با استفاده از سونا، دمای بدن افزایش یافته و تعریق عمیق نیز می تواند در کاهش سموم بدن موثر باشد.

سونا به تقویت ایمنی بدن کمک می کند

یکی دیگر از فواید سونا و جکوزی، افزایش سیستم ایمنی بدن است؛ بدین صورت که با زیاد شدن دما، گلبول های سفید افزایش می یابد و همین امر باعث می شود که آنتی بادی ها و سایر عوامل مبارزه، شروع به کشتن باکتری ها و ویروس ها کنند.

کاهش فشار خون، یکی از فواید جکوزی

10 دقیقه استفاده از جکوزی، می تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند اما در صورت داشتن بیماری قلبی، بهتر است قبل از استفاده از جکوزی با پزشک خود مشورت کنید. 

کمک به بهبود خواب

خواب کم یا خواب آشفته، می تواند تاثیر منفی بر سلامت کلی بدن شما داشته باشد؛ به همین دلیل یکی از مزایا سونا و جکوزی، بهبود سلامت خواب می باشد. استراحت در جکوزی می تواند شما را برای یک استراحت خوب شبانه آماده کند.

نکات مهم در استفاده از سونا و جکوزی

درست است که فواید سونا و جکوزی زیاد است، با این حال استفاده از جکوزی و سونا به برخی از افراد توصیه نمی شود. در این بخش می خواهیم با نکات مهم در استفاده از سونا و جکوزی آشنا شویم. قبل از جکوزی، به این نکات توجه کنید:

  • افرادی که دارای بیماری قلبی می باشند، حتما باید با توصیه پزشک از جکوزی استفاده کنند.
  • کودکان کمتر از ده دقیقه می توانند در جکوزی بمانند.
  • استفاده از لنز در جکوزی پیشنهاد نمی شود.
  • استفاده از جکوزی برای زنان باردار مناسب نیست.
  • بزرگسالان در صورتی که مشکلی در زمینه سلامتی نداشته باشند، می توانند تا شصت دقیقه در جکوزی بمانند.

همچنین برای استفاده از سونا نیز بهتر است به این پارامترها توجه کنید:

  • کودکان زیر 4 سال مجاز به استفاده از سونا نیستند.
  • استفاده از سونا برای افرادی که به صرع یا دیابت مبتلا هستند پیشنهاد نمی شود.
  • برای استفاده از سونا نیز افرادی که دارای بیماری های قلبی هستند باید قبل از رفتن به سونا، به توصیه های پزشک توجه نمایند.

جمع بندی

مطلب مورد نظر توسط تیم تحریریه اچارسی آماده و تدوین شده است. مجموعه achar30 به صورت تخصصی در زمینه طراحی و ساخت استخر، سونا و جکوزی در سراسر ایران فعالیت دارد.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز