آمار ساخت مسکن در تهران {۱۴۰۰} + گزارش

۱۴۰۱/۰۲/۲۵ - ۰۷:۲۳:۳۶
کد خبر: ۱۳۲۸۹۷۶
آمار ساخت مسکن در تهران {۱۴۰۰} + گزارش
در سال ۱۴۰۰، حدود ۲۸۲ درصد حجم معاملات نسبت به سال ۱۳۹۹، افزایش یافته است. همچنین روند قیمت مسکن تهران در سال ۱۴۰۰، نسبت به سال گذشته حدود ۲۱ درصد رشد کرده است. همچنین آمار ساخت مسکن در تهران سال ۱۴۰۰ ، روندی رو به افزایش را تجربه کرده است. در ادامه مطلب به بررسی وضعیت مسکن تهران در سال ۱۴۰۰ و سال جدید ۱۴۰۱ خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

بافت فرسوده تهران

بر اساس نظرات منتقدان، بافت تهران حدودا ۵۵ درصد فرسوده می‌باشد که بایستی نوسازی شود. در بهمن ماه ۱۴۰۰، طبق گزارشات بانک مرکزی هزینه ساخت واحد مسکونی به طور میانگین حدود ۳۳ میلیون و ۵۶ هزار تومان بر‌‌آورد شده، که نسبت به ماه‌های گذشته حدود ۳۶ درصد قیمت‌ها افزایش یافته است.

ساخت مسکن در بافت فرسوده در تهران

قیمت مسکن تهران بر حسب سن ساخت

خرید واحد مسکونی ۵ سال ساخت، نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۲۲۴ درصد رشد و واحد آپارتمانی با سن ساخت ۶ الی ۱۰ سال نیز حدود ۲۸۵ درصد رشد قیمتی داشته است. ۱۱ تا ۱۵ سال ساخت نیز ۳۳۹ درصد و آپارتمان ۱۶ آلی ۲۰ سال ساخت نیز ۳۰۱ درصد رشد کرده است. اما آپارتمان‌هایی با سن بیش از ۲۰ سال ساخت، حدود ۴۶ درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

سود خالص ماهانه مسکن تهران ۱۴۰۰

این آمار‌ها نشان می‌دهند که قیمت‌ها در سال ۱۴۰۰ روندی افزایش با شیبی نسبتا تند داشته‌اند. میانگین سود ماهانه در سال ۱۴۰۰ از بازار مسکن تهران، حدود ۱۶ الی ۱۷ میلیون تومان متغیرا تخمین زده شده است. یعنی در هر ماه حدود ۱۶ میلیون تومان بر سر قیمت هر واحد مسکونی آمده است.

وضعیت معکوس ساخت و ساز تهران نسبت به سال‌های گذشته

در سال ۱۴۰۰، حدود ۲۴۹۱ پروانه کسب در نیمه ابتدایی سال صادر شد. حدود ۱۸ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹، پروانه‌های کسب کمتری صادر شده است. همچنین نسبت به سال ۱۳۹۰، حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است. در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۳۹۲، به طور متوسط در هر ماه ۲۴۸۰ پروانه کسب صادر و حدود ۱۷ هزار و پانصد واحد مسکونی تولید و قابل عرضه بود.

رفته رفته بازار ساخت و ساز در کشور افت کرد و تا به امروز به اوج رکود رسیده، یعنی جایی که میزان ساخت و ساز مسکن در تهران پاسخگوی یک سوم تقاضای موثر بازار هم نیست. در این شرایط قیمت مصالح ساختمانی مختلف همچون آجر سیمان و مخصوصا آهن‌آلات و مقاطع فولادی به شدت افزایش یافت.

مقاطعی همچون تسمه استیل ، میلگرد، تیرآهن و موارد پرکاربرد مشابه برای ساخت اسکلت و دکوراسیون داخلی واحد‌های مسکونی.

گزارش قیمت مسکن در پاییز ۱۴۰۰

در پاییز سال ۱۴۰۰، یعنی پایان نیمه ابتدایی و فصل ساخت و ساز، به شرح زیر می‌باشد:

  • منطقه ۳: بیشترین کاهش قیمت در پاییز نسبت به تابستان
  • منطقه ۲۲: بیشترین افزایش قیمت در پاییز نسبت به تابستان
  • 4% متوسط رشد معاملات در بناهایی با عمر بالای 16 سال
  • 17% کاهش نرخ پوتربا در بهار 1400 نسبت به زمستان 99
  • 23% متوسط رشد نرخ اجاره بها در بهار 1400 نسبت به زمستان 99
  • 8% متوسط رشد نرخ مسکن در پاییز نسبت به تابستان

معاملات مسکن

در سراسر دنیا، مسکن به عنوان شاخصی مطمئن برای سرمایه گذاری و کنترل ریسک شناخته می‌شود. در ایران با توجه تورم سالانه که حدود ۲۰ درصد می‌باشد و بازار‌های مالی که چندان توسعه نیافته‌اند، مسکن به عنوان سپری محکم در برابر شوک‌های مختلف تورمی، در طول دهه‌های گذشته از مردم و خانواده‌ها محافظت کرده است.

همچنین به سبب فقدان بازار‌های توسعه یافته صنعتی و مدرن مالی، مسکن نقشی اساسی در جذب دارایی‌های افراد بر عهده داشته است و می‌توان آن را به عنوان نماینده بازار دایی معرفی کرد که ارتباط بسیار خوبی با بخش‌‌های مختلف دیگر دارد. امروزه حدود ۵۰ درصد از مردم تهران مستاجر هستند.

آمار تعداد معاملات مسکن در تهران در بهمن 1400

به عبارتی دیگر خانه از خودشان نیست. این یعنی قیمت مسکن در تهران سرسام آور است و مردم توانایی خرید مسکن را ندارند. در سال‌های گذشته نرخ مستاجرین در تهران حدود ۳۰ درصد بود، اما رفته رفته و خصوصا در سال‌های اخیر این آمار افزایش یافته و امروزه بیش از نیمی از مردم تهران مستاجر نشین هستند.

در آینده‌ای نه چندان دور، این ارقام افزایش می‌یابد. تا جایی که مانند شهر‌های صنعتی و بزرگ کشور‌هایی همچون آلمان و فرانسه، تقریبا ۸۰ درصد از مردم مستاجر هستند و تنها ۲۰ درصد از مردم شهر مالکین را تشکیل می‌دهند. گذشته از قیمت ملک، دو عامل بزرگ در تخمین قیمت نهایی سازه تاثیر دارند.

  • دستمزد و مجوز‌های لازم
  • قیمت لحظه‌ای مصالح ساختمانی

دستمزد و مجوز‌های لازم

هر ساله دستمزد کارگران و مهندسین مختلف در حال افزایش است. همچنین مجوز‌های لازم جهت ساخت و ساز مانند پروانه کسب و امثال آن، هر ساله و متناسب با موقعیت ملک، قیمت‌های مختلف و بروزی دارند.

قیمت لحظه‌ای مصالح ساختمانی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ساخت و ساز، قیمت لحظه‌ای مصالح ساختمانی مختلف است. هر روز می‌توان گفت قیمت مقاطع مختلف به سبب تغییرات نرخ ارز و طلا در حال تغییر است. خرید و فروش نبشی ،میلگرد و تیرآهن از عوامل بسیار موثر بر قیمت تمام شده سازه‌های مختلف به شمار می‌آیند.

به طور تقریبی می‌توان گفت بیش از ۶۵ درصد از هزینه تمام شده ساخت سازه را، خرید مصالح ساختمانی به خود اختصاص می‌دهد. که از این میان حدود ۷۰ درصد از هزینه‌ خرید مصالح ساختمانی را، مقاطع فولادی مختلف مانند نبشی، میلگرد و تیرآهن نیاز دارند.

عوامل موثر بر قیمت مسکن در تهران

در ادامه مطلب به بررسی عوامل مهم و موثر بر قیمت ساخت مسکن در تهران اشاره خواهیم کرد.

در ابتدای سال ۱۴۰۱، به سبب تغییرات سیاسی در کشور و دولت سیزدهم، همچنین عوامل سیاسی خارجه همچون تهاجم روسیه به اوکراین، جهان با مشکلاتی همچون کمبود مواد غذایی اعم از گندم و نان که مهم‌ترین عناصر وعده غذایی مردم هستند، مواجه شده است. در چنین شرایطی که قیمت نان هم در حال تغییر است، قیمت مسکن نیز متحول می‌شود.

بر اثر جنگ بین کشور‌های روسیه و اوکراین، و در پی آن تحریم‌های روسیه توسط بلوک غرب، روسیه نیز کشور‌های غربی را تحریم کرده و اروپا دسترسی به منابع انرژی بشدت کمی خواهد داشت. در همین راستا بسیاری از کارخانجات صنعتی نیاز به منابع انرژی دارند و در صورت نداشتن انرژی تعطیل خواهند شد.

بدین ترتیب به دنبال کشور‌های طرف قرارداد جدیدی برای واردات منابع انرژی خود هستند و یا ناچار به واردات و مونتاژ منابع مورد نیاز خود می‌شوند. در این صورت شرکت‌های بازرگانی کشور، مقاطع فولادی و منابع انرژی مختلف را برای صادرات به اروپا آماده می‌کنند.

تغییرات بازار آهن در کشور

در پی این تغییرات آهن در بازار داخلی کم می‌شود و نهایتا منجر به گرانی مقاطع فولادی می‌گردد. حدود ۵۰ درصد از هزینه‌های تمام شده ساخت واحد‌های مسکونی را هزینه خرید مصالح ساختمانی تشکیل می‌دهد. همچنین بیش از ۵۰ درصد از هزینه‌های مصالح ساختمانی را مقاطع فولادی مختلف مانند میلگرد و تیرآهن به خود اختصاص می دهند.

میلگرد

در صورت گران شدن آهن، قیمت تمام شده واحد‌های مسکونی بشدت افزایش می‌یابد. البته میزان تولیدات کارخانه‌های تولید کننده مقاطع فولادی نیز بسیار موثر است، اما به سبب تغییرات قیمت‌های جهانی بازار ارز، قیمت 

آهن‌آلات در ایران نیز  دستخوش تغییراتی خواهد شد.

در صورت نیاز به خرید مقاطع فولادی مختلف، می‌توانید از وب سایت آرسینکو ، محصولات مورد نیاز را با تضمین قیمت و کیفیت تهیه کنید.

منبع: https://rsin.co.ir/

شماره تماس:

 021-66674420

 021-66671990

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز