رژیم کتوژنیک مدیترانه ای بهترین رژیم لاغری سریع و سالم

۱۴۰۱/۰۲/۲۶ - ۱۶:۳۹:۵۵
کد خبر: ۱۳۲۹۷۰۰
رژیم کتوژنیک مدیترانه ای بهترین رژیم لاغری سریع و سالم
اگر تا بحال در مورد رژیم غذایی کتوژنیک مدیترانه‌ای چیزی نشنیده‌اید. باید بدانید شواهد زیادی وجود دارد که ترکیب آنها سلامت طولانی‌مدت و کاهش وزن درعین‌حال لاغری سریع است.

رژیم کتوژنیک در مقابل رژیم مدیترانه‌ای جهت لاغری سریع

رژیم مدیترانه‌ای به‌عنوان بهترین رژیم‌های غذایی برای سلامت جسمی و  سلامت روان و نیز طول عمر شناخته شده است.

هنگامی که رژیم مدیترانه‌ای با یک رژیم غذایی معمولی که پر از غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات است مقایسه می‌شود، این رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان و سایر مواد غذایی سالم است لذا یک رژیم مطمئن، مؤثر و قابل‌اعتماد است.

اما این رژیم کاهش وزن چندانی ندارد در مقابل جامعه سلامت شاهد کاهش وزن باورنکردنی و اغلب شدید و سریع با رژیم کتوژنیک بوده است که با قراردادن بدن در حالت کتوز به‌دست‌آمده است.  

هم رژیم مدیترانه‌ای و هم رژیم کتوژنیک هر دو می‌توانند سبک زندگی بسیار مفیدی برای دور شدن از رژیم معمولی پر از نان و برنج سفید  باشند، اما یکی کاهش وزن کم و دیگری اگر اصولی نباشد عوارضی دارد.

هنگامی که رژیم کتوژنیک و رژیم مدیترانه‌ای را در قالب یک رژیم غذایی ترکیب می‌کنیم، هر دو جنبه منفی آنها از بین می‌رود، و ما را با رژیمی روبرو می‌کند که می‌تواند به طور قابل‌توجهی هر جنبه از سلامتی ما را بهبود بخشد، و هم کاهش وزن سریعی داشته باشد.

اما قبل از اینکه نگاهی دقیق‌تر به رژیم کتو مدیترانه‌ای بیندازیم، اجازه دهید ابتدا اصول اساسی هر رژیم را کشف کنیم.

رژیم کتوژنیک لاغری سریع

رژیم غذایی مدیترانه‌ای چیست؟

رژیم غذایی مدیترانه‌ای بیش از 50 سال است که درباره آن صحبت و تحقیق شده است. تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای موارد زیر کمک‌کننده است:

افزایش طول عمر

کاهش خطر سرطان‌ها، بیماریهای قلبی،  آلزایمر و دیابت 

کاهش بروز سکته مغزی و  قلبی

افزایش عملکرد مغز

کاهش فشارخون و کلسترول 

رژیم مدیترانه‌ای چگونه است؟

در رژیم مدیترانه‌ای 50 تا 60 درصد کالری روزانه از کربوهیدرات‌ها عمدتاً غلات، سبزی‌ها و میوه دریافت می‌شود. 25 تا 35 درصد کالری از چربی با تاکید بر چربی‌های غیراشباع مثل روغن زیتون و بقیه از پروتئین تأمین می‌شود.

اصول مهم رژیم مدیترانه‌ای به شرح زیر است:

مصرف بیشتر موارد زیر:

سبزی‌ها

میوه‌ها

آجیل و خشکبار

دانه

حبوبات

غلات کامل (سبوس‌دار)

گیاهان و ادویه‌جات

ماهی و غذاهای دریایی

روغن زیتون

اما این موارد در حد اعتدال بخورید:

پنیر، مرغ، تخم‌مرغ و ماست نیز بخشی از رژیم غذایی در حد اعتدال هستند.

و از موارد زیر اجتناب کنید:

در رژیم مدیترانه‌ای معمولاً گوشت قرمز به‌ندرت مصرف می‌شود و از نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، قندهای افزوده شده، گوشت فراوری‌شده، غلات تصفیه‌شده، روغن‌های تصفیه‌شده و سایر غذاهای بسیار فراوری‌شده اجتناب می‌شود.

رژیم کتو یا کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی پرچرب، کم کربوهیدرات و با پروتئین کم تا متوسط ​​است.

به گفته دکتر فرزاد روشن ضمیر متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در سایت رژیم آنلاین آردایت rdiet.ir که مرجع ررژیم‌های تخصصی آنلاین مثل کتوژنیک است:

رژیم‌ کتوژنیک یا کتو ، یک رژیم تخصصی با چربی زیاد، پروتئین متوسط و کربوهیدرات خیلی کم است که جهت درمان نوجوانان و برخی بزرگسالان مبتلا به صرع و برخی بیماری‌های دیگر بکار می رود و بتازگی در درمان چاقی و کاهش وزن سریع و یا خروج از استپ وزن مورد توجه قرار گرفته است.

عنوان کتوژنیک به خاطر افزایش تولید اجسامی کتونی در پی این رژیم است. اجسامی کتونی سه ترکیب حاصل از متابولیسم چربی ها هستند که به طور عادی در ادرار دفع می شوند.

سطح بالای غیرطبیعی اجسام کتونی به نام کتوز خوانده می شود و این شرایط هدف رژیم کتوژنیک محسوب می شود. تصور می شود که ایجاد شرایط کتوز به کنترل دفعات و شدت حملات صرعی کمک می کنند هر چند علت این اثر هنوز تا کنون کاملاً شناخته نشده است.

 کتوز یک حالت متابولیک است که در آن بدن به طور مداوم از یک سوخت جایگزین بسیار کارآمد به نام کتون استفاده می‌کند و می‌سوزاند. برای تولید کتون و ورود به کتوز، باید به طور مداوم فرایندی را در کبد به نام کتوژنز آغاز کنیم. سالم‌ترین راه برای انجام این کار، محدودکردن مصرف کربوهیدرات به کمتر از 50 گرم در روز در رژیم کتو است.

فواید رژیم کتوژنیک

اگرچه تحقیقات زیادی در مورد رژیم کتوژنیک به‌اندازه رژیم مدیترانه‌ای انجام نشده است، داده‌های فعلی نشان می‌دهد که این رژیم می‌تواند تأثیر عمیقی بر سلامت ما داشته باشد از جمله:

کاهش قابل‌توجه سطح انسولین، قند خون و hbA1c

کاهش قابل‌توجه سطح تری گلیسیرید

کاهش وزن سریع و پایدار

کاهش قابل‌توجه فشارخون

کاهش شدت دیابت نوع 2، بیماری کبد چرب، PCOS، انواع خاصی از سرطان و اختلالات عصبی

مواردی از جمله صرع، بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون

علی‌رغم مزایای اثبات شده رژیم کتو، برخی از جنبه‌های منفی بالقوه جدی وجود دارد، عمدتاً اینکه بدن نمی‌تواند به‌تنهایی با چربی در طولانی‌مدت زنده بماند. افزایش محتوای چربی اشباع شده (کره و دمبه و امثالهم) در رژیم کتو به میزان قابل‌توجهی سطح کلسترول و خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

مطالعات اخیر نشان داده که رژیم کتوژنیک، نویدبخش کمک به بیماران برای کاهش وزن، معکوس کردن علائم سندرم متابولیک، کاهش یا حذف نیاز به انسولین در بیماران دیابتی نوع دو، کاهش التهاب، بهبود پروفایل‌های اپی‌ژنتیک، تغییر میکروبیوم، بهبود پروفایل لیپیدی، مکملی در درمان سرطان، و به طور بالقوه افزایش طول عمر و عملکرد مغز است.

تمام این فواید رژیم کتوژنیک را از نظر تئوری، می‌توان در محدودیت کربوهیدرات‌ها و درنتیجه عدم نیاز بدن از متابولیسم گلوکز به‌عنوان منبع اولیه تولید انرژی که منجر به استفاده از اجسام کتونی  از متابولیسم چربی می‌شود، توجیه کرد.

شباهت و تفاوت‌های رژیم کتوژنیک و مدیترانه‌ای در سلامت و لاغری

هر دو رژیم به ما کمک می‌کنند تا چندین نشانگر زیستی مهم برای سلامت کلی، مانند کلسترول، تری گلیسیرید، قند خون و سطح فشارخون را بهبود بخشیم.

هر دو می‌توانند باعث کاهش وزن شوند اما در رژیم کتوژنیک لاغری سریع‌تر است.

هر دو رژیم کتو و مدیترانه‌ای تمایل دارند از تمام غذاهایی که به‌شدت فرآوری شده‌اند اجتناب کنند و بیشتر کالری خود را از غذاهای کامل و سالم با حداقل فرآوری شده و باکیفیت بالا دریافت می‌کنند.

نوع مصرفی چربی در رژیم مدیترانه‌ای زیتون است اما در رژیم کتو بیشتر تاکید بر مصرف روغن‌های اشباع مثل کره و دمبه است

ترکیب رژیم مدیترانه‌ای و کتوژنیک برای لاغری سریع

وقتی ایندو  رژیم باهم ترکیب شوند یعنی فواید سلامتی رژیم مدیترانه‌ای + کاهش وزن بیشتر و سایر فواید متابولیک در رژیم کتوژنیک. اولین‌بار، محققان اسپانیایی در سال 2008 به دنبال بررسی تأثیر بالقوه ترکیب رژیم کتوژنیک با رژیم غذایی مدیترانه‌ای بودند. برنامه غذایی آنها بر اساس موارد زیر بود:

در این تحقیق  کالری محاسبه شد. روغن زیتون به‌عنوان منبع اصلی چربی اضافه شد. (به‌جای دمبه و کره ...) و ماهی از منابع اصلی پروتئین بود و چند مشخصه دیگر.

محققان این رژیم را "رژیم مدیترانه‌ای کتوژنیک اسپانیایی" نامیدند. نتیجه خیلی خوب بود یعنی  کاهش قابل‌توجه چربی بدن، فشارخون، قند و چربی

لذا به نظر می‌رسد رژیم مدیترانه‌ای کتو راهی مؤثر برای کاهش وزن و درعین‌حال سالم باشد. طبق تحقیقات ما تقریبا تمام رژیم های کتوژنیک موجود چه آنهایی که در گوگل است و چه مواردی که در سایر فضاهای مجازی مثل اینستاگرام است همان رژیم کتوژنیک غیر اصولی که سرشار از چربی های اشباع و مضر است.

تنها رژیم کتوژنیک تخصصی که طبق رژیم کتوژنیک مدیرانه های و سالم تجویز می شود توسط دکتر روشن ضمیر متخصص تغذیه است.

منبع: رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر ( آردایت  https://rdiet.ir/  )

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما