کاربردهای کنتاکتور اشنایدر در صنعت

۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۱۷:۲۴:۱۰
کد خبر: ۱۳۳۰۰۹۲
کاربردهای کنتاکتور اشنایدر در صنعت
اگر از افرادی که با قطعات الکترونیکی زیاد سروکار دارند سوال کنید که پرکاربردترین قطعات الکترونیکی کدام قطعات اند قطعا یکی از قطعاتی که به شما معرفی می کنند کنتاکتور است.

از کنتاکتور اشنایدر برای قطع و وصل کردن در مدارات الکتریکی که توان بالا دارند استفاده می شود .کنتاکتور یک کلید الکتریکی کنترل‌شده الکتریکی است که برای سوئیچ کردن مدار قدرت الکتریکی استفاده می‌شود.

 

کنتاکتور چیست؟

فرض کنید لامپی دارید که می خواهید آن را روشن کنید و میدانید برای اینکار به الکتریسیته نیاز داریم.بعد از اینکه لامپ و الکتریسیته به یکدیگر اتصال پیدا کردند لامپ روشن می شود .حال اگر بخواهید لامپ را روشن و خاموش کنید چه کاری باید انجام دهید؟ قطعا میدانید که به یک کلید نیازمندیم این کلید به شما اجاره می دهد هر موقعی که خواستید لامپ را روشن یا خاموش کنید.

حالا فرض کنید که به جای اینکه لامپ داشته باشید یک موتور الکتریکی دارید حالا برای روشن کردن این موتور ، یک مدار سه فاز به آن وصل می کنید.در حال حاضر اگر بخواهید مانند لامپ هر موقع که خواستید موتور را خاموش یا روشن کنید باید به آن یک کلید اضافه کنید.این کلید همانند همان کلیدی است که برای لامپ استفاده کردید با این تفاوت که این کلید یک کلید صنعتی است به این کلید کنتاکتور می گوییم.

همانطور که از قبل گفتیم کنتاکتور یک کلید مغناطیسی است و  با کلید تفاوت دارد.یکی از تفاوت آن این موضوع است که  سرعت عملکرد قطع و وصل (یا همان خاموش و روشن شدن) در کنتاکتور اشنایدر بالاتر از کلید است.بنابراین در مواردی که سرعت مهم است می توان از آن استفاده کرد و از این کاربرد مهم کنتاکتور بهره ببرید.

همچنین از کنتاکتور برای کنترل و فرمان استفاده می شود و اصطحلاک مکانیکی کم تری در کنتاکتور نسبت به کلید وجود دارد و تحمل ولتاژ و جریان در کنتاکتور بیشتر از کلید می باشد.

می توان گفت کنتاکتور یک رله ی مغناطیسی می باشد با این فرق که رله به ولتاژ و جریان پایین تری نیاز دارد تا کار کند ولی همانطور که در قبل گفتیم کنتاکتور در مدارات الکتریکی که توان بالا دارند مورد استفاده قرار می گیرند و در ولتاژ و جریان های بالاتر نیز کار می کنند .

اجزای کنتاکتور

کنتاکتور از دو بخش اصلی تشکیل شده است .اولین بخش بویین یا سیم پیچ و دومین بخش کنتاکت است.

وقتی الکتریسیته وصل می شود سیم پیچ دارای برق می شود و در اطراف آن میدان مغناطیسی ایجاد می گردد.

این میدان مغناطیسی موجب می شود کنتاکت ها بسته شود و جریان از منبع به بار جاری می شود

فنر ، تیغه اصلی، محفظه ،کنتاکت ، آهن ربا پیچ ترمینال و رله حرارتی از دیگر اجزای کنتاکتور اشنایدر می باشد.

نگاه کلی به عملکرد کنتاکتور

در کنتاکتور دوهسته ی مغناطیسی وجود دارد که یکی از این هسته ها ثابت و دیگری متحرک است که یکی از هسته ها  E شکل آهنی  و دیگری U شکل می باشد .یک فنری میان این دو هسته وجود دارد که هسته ثابت و متحرک را از هم جدا می کند .

 هنگامی که ما ولتاژ را به کنتاکتور اعمال می کنیم و جریان از هسته الکترو مغناطیسی می گذرد میدان مغناطیسی ای ایجاد می گردد که  باعث می شود هسته ی متحرک به هسته ی ثابت نزدیک شود و اینگونه کنتاکت ها به یکدیگر اتصال پیدا می کنند .اگر ولتاژ کم شود یا جریان قطع بشود باعث می شود کنتاکت نیز قطع گردد.

 

محافظ جان اشنایدر

آیا اطلاع دارید که در تابلو برق منزلتان از کلید محافظ جان(کلید های ایمنی) استفاده شده یا از کلید های معمولی؟ شما باید این را بدانید که کلید محافظ جان با فیوزها و کلیدهای معمولی متفاوت اند و هر کدام عملکردشان مختلف است .به این موضوع حتما دقت کنید که در منزلتان یا محیط کارتان از کلید های ایمنی استفاده شده باشد. زیرا این کلید ها از برق گرفتگی و ضررهای مالی جلوگیری می کند .با وجود این کلید ها اگر مشکلی رخ دهد یعنی جریان نشتی داشته باشد در عرض چند میلی ثانیه ، برق را قطع می کند و از بروز مشکلات گفته شده جلوگیری می کند.

کلید محافظ جان یک نوع کلید حفاظتی است که از اشخاص و یا تجهیزات حفاظت می کند و از اتصال کوتا ه و اضافه بار حفاظت می کند یعنی اگر جریان رفت و برگشت باهم مساوی نباشد یا این دو مورد (اتصال کوتاه و اضافه بار )در سیستم های برقی رخ بدهد کلید محافظ جان اشنایدر وارد عمل می شود و از سیستم ما محافظت می کند و اتصال را قطع می کند.

در سیستم های الکتریکی جریان نشتی موجب برق گرفتگی اتلاف انرژی و آتش سوزی می شود اگر فردی با این قسمت به طور  مستقیم در تماس باشد دچار برق گرفتگی می شود برای جلوگیری از این اتفاقات از کلید محافظ جان اشنایدر استفاده می کنند .

 

کلید مینیاتوری اشنایدر

یکی دیگر از تجهیزات پر مصرف در صنعت برق کلید مینیاتوری است .کلید های مینیاتوری دارای مکانیزم الکترومکانیکی می باشد که در مدارهای الکتریکی و برق کشی ساختمان استفاده می شود .کلید مینیاتوری اشنایدر معمولا از 2 تا 100 آمپر به صورت تک فاز و سه فاز ساخته می شوند .

از وظایف مهم کلید مینیاتوری اشنایدر حفاظت از مدار در برابر اضافه بار است.اگر جریان در مدار بسیار باشد و از حد مجاز بگذرد خطای اضافه بار ایجاد می شود به طور مثال فرض کنید در منزل خود هستید و به طور همزمان از تمامی وسایل برقی استفاده می کنید در این هنگام جریان بالا رفته است و کلید مینیاتوری وقتی این اتفاق میوفتد برق را قطع می کند تا وسایل برقیتان آسیب نبیند بنابراین کلید مینیاتوری در مدارات بسیار مهم است چرا که از گرم شدن زیاد از حد و آتش سوزی در کابل و پایانه ها پیشگیری می کند .

سخن آخر

برای خرید تجهیزات ذکر شده باید به شرکت های معتبر و قابل اعتماد مراجعه کنید .یکی از معروف ترین نمایندگی های شرکت اشنایدر در ایران ،فروشگاه تهران اشنایدر است .شما می توانید قطعات الکترونیکی مورد نیاز خود را از جمله کنتاکتور، کلید محافظ جان و مینتیاتوری را در سایت تهران اشنایدر به راحتی تهیه کنید

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما