یبوست در سگ‌ها و گربه‌ها

۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۱۳:۱۶:۱۷
کد خبر: ۱۳۳۱۳۰۰
یبوست در سگ‌ها و گربه‌ها
یبوست، اختلال موقتی و گاها دائمی در کارکرد سیستم گوارشی سگ و گربه است که به موجب آن دفع مدفوع سگ بسیار کم بوده و یا دفعی صورت نمی‌گیرد. ما در این مقاله از سایت پی کی پت به بررسی یبوست سگ و گربه؛ این بیماری مهم و دلایل بروز آن و همچنین راه‌های درمان یبوست سگ و گربه پرداخته‌ایم که لازم است با دقت آن را مطالعه نمایید.

در این حالت است که سگ برای اجبات مزاج زور زیادی می‌زند که در اثر آن حس درد را تجربه کرده و یا ممکن است خون و مدفوع مایع از او خارج شود. در پی انسداد شدید روده یبوست شدید و حاد صورت می‌گیرد که در این صورت باید در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کرده و درمان آن را آغاز کنید تا از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری شود.

یکی از دلایل بسیار مهم در بروز یبوست سگ و گربه کم آبی بدن آن‌ها است. با توجه به وظیفه اصلی روده مبنی بر جذب آب، مواد هضم شده در روده پت سفت و خشک شده و سگ یا گربه نمی‌تواند به آسانی آن را از روده خود خارج کرده و دفع نماید. که در اصطلاح می‌گوییم سگ یا گربه دچار یبوست شده است.

شما به‌عنوان صاحب و سرپرست حیوان خانگی وظیفه دارید تمامی حرکات پت را تحت نظر داشته و در صورت بروز هرگونه اختلال و تغییر عملکرد سگ اقدامات لازم را انجام دهید. یکی از مهمترین راه‌های درمان یبوست سگ و گربه تشخیص به موقع آن است. شما با زیر نظر داشتن سگ یا گربه خیلی زود می‌تواند یبوست او را تشخیص دهید. از بارزترین نشانه‌های ابتلای پت به یبوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • - عدم دفع اجابت مزاج در طول یک الی دو روز
  • - زور زدن حیوان برای دفع مدفوع
  • - مشاهده خون در محل دستشویی پت
  • - مشاهده مدفوع مایع و آبکی
  • - حالت خمیده بدن سگ و گربه و فشارها و حرکات مکرر شکمی برای دفع مدفوع
  • - مدفوع خیلی سفت و خشک‌تر از حالت عادی
  • - کمبود اشتها
  • - افسردگی و بی‌حالی

در صورت مشاهده یک یا چند مورد از حالت‌های ذکر شده اقدامات درمانی را آغاز کنید.

 

درمان فوری یبوست سگ

درمان فوری یبوست سگ

با توجه به این‌که یبوست در سگ و گربه ممکن است به دلایل مختلفی از جمله دهیدراته یا کم آبی بدن، انسداد به‌دلیل خوردن مواد خارجی مانند اسباب‌بازی و وجود گلوله مویی در روده، عدم ورزش و تحرک کافی، بیماری‌های التهابی روده و دستگاه گوارش، آسیب عصبی و مصرف داروهایی خاص صورت گرفته باشد، بهتر است با مشورت پزشک درمان را آغاز کنید.

  • - رژیم غذایی

اولین راه‌حل تغییر در غذای سگ است. سعی کنید غذاهای محتوی آب بیشتری را در اختیار سگ قرار دهید. برای گربه‌هایی که دچار یبوست شده‌اند بهتر است از غذای گربه کنسروی یا غذای خانگی که بتواند آب کافی بدن گربه را تامین کند، استفاده کنید. همچنین استفاده از موادغذایی حاوی فیبر و لاکتولوز می‌تواند در درمان یبوست سگ و گربه بسیار مهم و تاثیرگزار باشند.

  • - افزایش تحرکات بدنی حیوان

بیشتر حیوانات خانگی به‌دلیل فعالیت کم و پیروی از روش زندگی صاحبشان، دچار مشکلات مختلفی از جمله تنبلی، چاقی و یبوست می‌شوند. برای جلوگیری از بروز مشکلات مختلف برای پت خود لازم است در طول روز ساعت‌های مشخصی را به او اختصاص داده و به انجام بازی، تحرکات جسمی و ورزش بپردازید.

  • - استفاده از دارو

در مواردی که تغییر در رژیم غذایی و روتین زندگی پاسخگوی درمان یبوست سگ و گربه نباشد، دامپزشک داروهای ملین، کنترل کننده آنزیم روده و تحریک کننده اعصاب برای انقباضات بیشتر را تجویز می‌کند که باید به‌طور منظم و دقیق به پت داده شوند.

  • - افزایش مصرف آب

سگ و گربه شما در طول روز باید مقادیر مشخصی آب مصرف کنند تا بدنشان دچار دهیدراته نشود. از این رو ظرف آب آن‌ها را تمیز کنید و آب سالم و تمیز در آن بریزید. در صورتی که سگ و گربه از آب ننوشیدند بهتر است از تشویقی‌های مناسب استفاده کنید.

 

غذای خشک سگ خارجی

بهترین مولتی ویتامین برای سگ

کمبود ویتامین، موادمعدنی و آنتی اکسیدان که برای سالم نگه‌داشتن بدن سگ و گربه لازم هستند سبب ایجاد اختلال در عمکرد بدن و همچنین سیستم گوارشی او خواهند شد. از این رو اگر بدن حیوان خانگی شما با کمبود این مواد مواجه باشد دامپزشک پس از انجام معاینات لازم استفاده از برخی مولتی ویتامین‌ها را تجویز خواهد کرد.برای خرید انواع مکمل و مولتی ویتامین برای سگ از پت شاپ سگ در تهران (pkpet.com) دیدن نمایید.

 

پت شاپ

پت شاپ آنلاین پی کی پت

پت شاپ آنلاین پی کی پت برترین مرکز عرضه انواع مولتی ویتامین، وسایل و لوازم سگ و گربه در سطح کشور است که تمامی محصولات خود را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در اختیار مشتریان خود قرار داده است. شما عزیزان می‌توانید برای تهیه انواع لوازم برند پت به سایت ما مراجعه کرده و پس از تکمیل فرایند خرید در کمترین زمان ممکن محصولات خریداری شده را دریافت نمایید.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز