مجازات و جریمه ماینر های غیرمجاز چیست؟

۱۴۰۱/۰۳/۰۱ - ۱۲:۲۷:۵۵
کد خبر: ۱۳۳۱۶۳۰
مجازات و جریمه ماینر های غیرمجاز چیست؟
افرادی که می خواهند به دنیای ارز های دیجیتال ورود کنند قبل از اقدام برای خرید ماینر با این سوال مواجه اند که قوانین کشور برای داشتن ماینر چگونه است؟

افرادی که می خواهند به دنیای ارز های دیجیتال ورود کنند قبل از اقدام برای خرید ماینر با این سوال مواجه اند که قوانین کشور برای داشتن ماینر چگونه است؟ مجازات و جریمه ماینر های غیرمجاز چیست؟ آیا نگهداری ماینر جرم است و سوال هایی از این قبیل افراد می خواهند بداند مجوز استخراج بیت کوین چیست و چگونه می شود به صورت قانونی به استخراج ارز دیجیتال پرداخت. در ادامه با جرم ماینر های غیر قانونی بیشتر آشنا می شوید و می توانید با نحوه استخراج ارز دیجیتال به صورت قانون به صورت کامل آشنا شوید.

3

جرم ماینر غیر مجاز چیست؟

در عصر حاضر کسب درآمد از ارزهای دیجیتال و استخراج این ارزها، یکی از مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد به شمار می‌رود. فعالین بازارهای ارز دیجیتال علاوه بر معامله کردن این ارزها، به کار استخراج ارزهای دیجیتال نیز می‌پردازند.

 بیت کوین و اتریوم از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال می‌باشند که می‌توان آن‌ها را استخراج نمود این کار نیز باید به‌صورت قانونی و بر طبق قوانین موجود با خرید ماینر بیت کوین باید صورت بگیرد وگرنه مشمول مجازات خواهد بود. در کشور ما هنوز قانون بین‌المللی در مورد این روش کسب درآمد وضع نشده است و قوانین موجود نیز به‌صورت دست پاشکسته و جزئی می‌باشند. تنها رمز ارزهایی که دارای مجوز از وزارت صنعت معدن و تجارت، هستند را می‌توان استخراج نمود و در صورت استخراج سایر ارزها، نهادهای نظارتی پیگیر تخلفات خواهند شد.

شرکت رمز ارز نگاران با فروش ماینر ها با مجوز صنعت و معدن این امکان را فراهم کرده است که به صورت کاملا قانونی در راستای خرید ماینر گام بردارید.

4

ماینرها و استخراج ارزهای دیجیتال

ماینرها دستگاه‌هایی پیشرفته برای استخراج رمز ارزها می‌باشند. این دستگاه‌ها برای استخراج کارمزد ارزها، نیاز به مصرف برق زیاد داشته و تولید گرما و صدای زیاد می‌کند. اولین و موفق‌ترین ارز دیجیتال معامله‌شده در بازار بیت کوین است که سالانه بر ارزش آن افزوده می‌شود. در ابتدای پیدایش ارزهای دیجیتال، افراد مختلف می‌توانستند با استفاده از رایانه‌های رومیزی شد اقدام به پردازش و استخراج ارزهای دیجیتال کنند. این افراد تنها باید سیستم خود را در اختیار شبکه بلاک چین قرار می‌داند. باگذشت زمان و پیشرفت شبکه سیستم‌های استخراج، افراد جهت اتصال به شبکه بلاک چین نیاز به استفاده از کارت گرافیکی مخصوص داشتند. به‌تدریج این کارت‌ها نیز پاسخگوی استخراج کنندگان بیت کوین نشدند و نیاز به استفاده از سیستم پرقدرت و خاصی شد که تنها وظیفه‌اش استخراج ارزهای دیجیتال باشد. ماینر ها همان دستگاه‌های پرقدرت و خاص می‌باشند که قدرت پردازش بالایی دارند.

استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مجاز، ویژگی‌های منحصربفردی دارد که سبب متمایز شدن آنها از پول‌های رایج دنیا می‌شود. برخی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • عدم تأیید واثبات معامله و عدم نیاز به نظارت سازمانی خاص
  • راحت و آسان بودن روال استخراج ارزها به دلیل نبود قوانین پیچیده و سخت
  • استخراج سخت و پیچیده و با امنیت بالا
  • عدم شناسایی هویت افراد استفاده‌کننده از این ماینرها
  • عدم تعلق مالیات به دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال
  • برگشت پذیر نبودن تراکنش‌ها

شرکت رمز ارز نگاران با فروش ماینر ها با مجوز صنعت و معدن این امکان را فراهم کرده است که به صورت کاملا قانونی در راستای خرید ماینر گام بردارید. شما می توانید انواع ماینر S9j، T2tZ، ماینر m3x ودیگر ماینر ها را با مجوز قانونی خریداری کنید.

5

انواع جرم ماینر غیر قانونی

استخراج و فعالیت پیرامون ارزهای دیجیتال بخصوص بیت کوین در کشور ما منع قانونی ندارد اما باید با مجوز رسمی از سازمان صنعت معدن و تجارت انجام شود اما برخی اوقات ممکن است این وزارت خانه به افرادی اجازه استفاده از این دستگاه را ندهد که می‌تواند به دلایل مختلف باشد. برخی از عناوین مجرمانه و غیرقانونی پیرامون استخراج ارزهای دیجیتال عبارت‌اند از:

  • استفاده از انشعاب برق به صورت غیر مجاز

یکی از مهم‌ترین مواردی که در کشور ما باید به صورت قانونی و با مجوز مورد استفاده قرار بگیرد، حق انشعاب برق، آب، گاز و غیره است. از طرفی دیگر همان‌طور که گفته شد استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین نیازمند استفاده از برق زیاد است که باید تأمین گردد. برق مصرفی دستگاه‌های ماینر باید خارج از شبکه سراسری بوده و به صورت مخصوص از نیروگاه‌ها انجام شود. در صورت استفاده از انشعاب برق غیر مجار برای استخراج این ارزها، دو عنوان مجرمانه مطرح می‌شود.

طبق ماده 1 این قانون افرادی که به‌صورت غیرقانونی و بدون داشتن مجوز استفاده از انشعاب برق برای استخراج بیت کوین به این عمل اقدام نماید و ارزهای دیجیتال غیرقانونی دیگر را استخراج نماید علاوه بر الزام به پرداخت بهای برق مصرفی و جبران خسارت‌های واردشده، محکوم به:

در صورت مصرف خانگی محکوم به پرداخت جزای نقدی درجه شش ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 و در مصارف غیر خانگی محکوم به پرداخت یک تا دو برابر بهای برق مصرفی خواهد شد. این افراد در صورت تکرار خطا و استفاده غیر قانونی از انشعابات برق محکوم به پرداخت جریمه مقرر در بند الف می‌شوند و برق مصرفی آنها سه تا 6 ماه قطع می‌شود.

همچنین ماده 2 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 به این موضوع تاکید دارد که هر فردی در دستگاه‌های اندازه گیری برق مصرفی تغییر یا اخلالی ایجاد نماید علاوه بر انجام هزینه رفع این اخلال، محکوم به پرداخت بهای مصرفی و جبران خسارت‌های وارد خواهد شد.

احتمال ایجاد آسیب به بهداشت عمومی و محیط زیست

قانون مجازات اسلامی در ماده 688 به این موضوع تأکید دارد که در صورت آسیب رساندن فرد یا افرادی به بهداشت عمومی و محیط زیست، قانون گذار می‌تواند مجازاتی در حد یک سال زندان برای شخص در نظر بگیرد. برای استفاده کنندگان غیر مجاز از دستگاه‌های استخراج کننده ارز دیجیتال نیز که احتمال ایجاد آسیب به بهداشت عمومی و محیط زیست وجود دارد، در صورت در نظر نگرفتن مجازات شدیدتر، مجازات این ماده لازم اجراست. آسیب رسان بودن ماینر ها نیز باید توسط کارشناس بهداشت و یا کارشناسان محیط زیست تأیید گردد.

احتمال ایجاد آسیب به تأسیسات و وسایل مورداستفاده عمومی

وسایل و تأسیسات مورداستفاده عمومی مانند انشعابات برق، نفت، گاز، فرکانس‌های رادیو و تلویزیون و متعلقات آن‌ها، انشعابات نیروگاه‌های برق و گاز، کابل‌های هوایی انتقال نیرو و مخابرات و غیره تحت مراقبت قانون قرار دارند هرگونه احتمال آسیب و تهدید این موارد عملی مجرمانه محسوب شده و قانون‌گذار برای فرد اخلال‌گر قوانینی را وضع کرده است. استفاده غیرقانونی از ماینر ها نیز ممکن است سبب آسیب به انشعابات و کابل‌های برق گردد که نمونه بازر این اخلال است.

هرگونه ایجاد تخریب، حریق از کار انداختن این تأسیسات و وسایل اخلال در نظم و امنیت عمومی محسوب شده و سه تا ده سال زندان را در طی دارد. این مجازات برای افرادی که به‌منظور آسیب به‌نظام و حکومت اسلامی اقدام می‌کنند، معادل مجازات محارب خواهد بود.

قاچاق ماینرها وحمل و نگهداری غیرمجاز این دستگاه‌ها

درصورتی‌که افراد از ماینرهای قاچاق و بدون مجوز استفاده نمایند محکوم ‌به مجازات اعلام شده و جریمه خواهند شد.

بر طبق ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حمل و نگهداری مشروط به‌صورت قاچاق و بدون مجوز ممنوع بوده و مرتکب به باید جریمه نقدی معادل یک تا سه برابر ارزش کالا را باید پرداخت کند و دستگاه ارز دیجیتال نیز باید ضبط گردد.

مجازات و جریمه ماینرهای غیر قانونی که از طریق قاچاق به کشور وارد شده‌اند بسیار سنگین می‌باشد.

افرادی که نسبت به حمل و نگهداری این دستگاه‌ها که به‌صورت غیرقانونی به کشور وارد شده‌اند، اقدام کنند تخلف کرده و علاوه بر تحویل دستگاه مشمول جریمه‌های زیر خواهند شد:

بار اول: جریمه نقدی معادل دو برابر ارزش دستگاه استخراج کننده ارز دیجیتال در صورت انجام تخلف

در بار دوم:جریمه نقدی معادل چهار برابر ارزش دستگاه  در صورت تخلف برای بار سوم:جریمه نقدی معادل شش برابر ارزش دستگاه ماینر و همچنین معرفی به‌عنوان  فرد یا واحد صنفی متخلف به مراجع قانونی.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
نظرات
صادق
|
-
|
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
0
1
این قانون با عقل جور در نمیاد شاید یکی ماینر رو بخره استفاده نکنه تا قیمتش بره بالا بعد بفروشه این دیگه چه قانون مزخرفیه با این روال طرف زمین رو میخره تا قیمتش بره بالا بعد بفروشه آیا این جرم نیست ماینر هم دارایی حساب میشه زمینم دارایی حساب میشه
ناشناس
|
-
|
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
1
0
سلام قانون ماينر كشور ما خيلي هم خوبه الحمدلله و دست و پا شكسته نيست.
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز