درمان مثانه عصبی، میگرن و تعریق بیش از حد کف دست و پا با بوتاکس

۱۴۰۱/۰۳/۱۰ - ۱۵:۵۱:۲۷
کد خبر: ۱۳۳۵۰۰۷
درمان مثانه عصبی، میگرن و تعریق بیش از حد کف دست و پا با بوتاکس
هدف از تزریق بوتاکس در درجه اول کاهش چین و چروک های صورت است. بوتاکس همچنین برای درمان بیماری هایی مانند اسپاسم گردن (انقباض عضله گردن)، تعریق زیر بغل (هیپرهیدروزیس)، مثانه بیش فعال و تنبلی چشم استفاده می شود. تزریق بوتاکس همچنین ممکن است در پیشگیری از میگرن مزمن هم موثر باشد.

هدف از تزریق بوتاکس در درجه اول کاهش چین و چروک های صورت است. بوتاکس همچنین برای درمان بیماری هایی مانند اسپاسم گردن (انقباض عضله گردن)، تعریق زیر بغل (هیپرهیدروزیس)، مثانه بیش فعال و تنبلی چشم استفاده می شود. تزریق بوتاکس همچنین ممکن است در پیشگیری از میگرن مزمن هم موثر باشد.

در تزریق بوتاکس از سمی به نام بوتولینوم توکسین A (onobotulinumtoxinA) استفاده میشود تا به طور موقت از حرکت عضله جلوگیری کند. این سم توسط میکروبی تولید می شود که باعث بوتولیسم یعنی نوعی مسمومیت غذایی می شود.

بوتاکس اولین دارویی بود که از سم بوتولینوم استفاده کرد. سایر محصولات شامل:

abobotulinumtoxinA (Dysport/Masport)، rimabotulinumtoxinB (Myobloc) ،incobotulinumtoxinA (Xeomin) هستند. هر کدام از این محصولات تا حدی متفاوتند به خصوص در میزان دوز مصرفی، بنابراین نمی توان آنها را جایگزین یکدیگر کرد.

کابردهای درمانی تزریق بوتاکس

میگرن مزمن

در سال 1992 یک جراح پلاستیک به نام دکتر ویلیام بایندر مشاهده کرد که وقتی برای رفع چین و چروک افراد از بوتاکس استفاده میکرد آنها سردرد کمتری را تجربه میکرند. بعدها پزشکان  این دارو را برای افراد مبتلا به میگرن مزمن آزمایش کردند و بالاخره در سال 2010 استفاده از بوتاکس برای سر درد های مزمن تایید شد. برخی از پزشکان این سوال را مطرح میکنند که آیا تزریق بوتاکس واقعا برای میگرن موثر است یا اینکه اثر دارونما دارد.

حتی اگر تزریق بوتاکس برای میگرن مزمن اثر دارونما داشته باشد بیماران سر درد کمتری را تجربه میکنند. در حال حاضر سایر داروهایی که به طور تصادفی به کاهش درد میگرن کمک می کنند شامل داروهای ضدافسردگی، ضد تشنج یا دارو های فشار خون هستند. امروزه برای پیشگیری از میگرن تزریق بوتاکس در 31 نقطه مختلف از سر و گردن بیمار انجام می شود و تاثیر آن حدودا تا سه ماه ماندگار است.

تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروزیس

 

پزشکان متوجه شدند که بیمارانی که برای اسپاسم صورت تحت درمان بودند کمتر عرق میکردند در نتیجه دانشمندان شروع به مطالعه کردند تا ببینند که آیا بوتاکس میتواند یک درمان موفق برای افراد مبتلا به بیماری به نام هایپرهیدروزیس باشد یا خیر. تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد در سال 2004 تایید شد. حتی برخی افراد از بوتاکس برای تعریق بیش از حد کف دست استفاده می کنند.

مثانه بیش فعال

در یک مطالعه که روی 70 زن انجام شد نشان داد کسانی که بوتاکس تزریق کرده بودند در روز تنها سه بار دچار بی اختیاری ادار شدند در حالی که تا پیش از این آزمایش پنج با در روز دچار این مشکل میشدند. اما تزریق بوتاکس ممکن است مثانه را بیش از حد مسدود کند در نتیجه افراد برای تخلیه ادرار نیاز به استفاده از کاتتر دارند.

مشکلات معده

تزریق بوتاکس نه تنها برای درمان مثانه بیش فعال کاربرد دارد بلکه میتواند در درمان بیمارانی که معده آنها برای انتقال غذا به روده مشکل دارد هم مناسب باشد. معده در قسمت دوازدهه به روده کوچک متصل می شود و این محل اتصال ماهیچه ای به نام اسفنکترپیلور را درگیر می کند. تزریق بوتاکس با شل کردن این عضله باعث می شود غذا راحت تر عبور کند. این درمان به ویژه برای بیمارانی که پس از جراحی سرطان مری دچار این علائم میشوند مفید خواهد بود.

زونا

 

زونا به خاطر ویروس واریسلا زوستر ایجاد میشود که در اثر عفونت آبله مرغان در اعصاب ایجاد شده است. در بیشتر موارد جوش ها و درد زونا دو تا چهار هفته طول میکشد اما از هر پنج نفر یک نفر به نورالژی پس هرپتیک مبتلا میشود. درد این بیماری ممکن است شدید و همراه با سوزش باشد. در برخی موارد درد این بیماری شبیه به شوک الکتریکی است. در یک مطالعه که در دانشکده پزشکی گوانگدونگ در چین انجام شد 60 بیمار تحت تزریق بوتاکس قرار گرفتند. چند روز بعد درد افراد مبتلا به زونا به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

چشم های متقاطع (چپ چشمی)

یکی از اولین اولین تاییدیه های استفاده از بوتاکس برای اختلالی بود که حدود 4 درصد افراد را تحت تاثیر خود قرار میدهد. به این اختلال استرابیسم گفته میشود که در آن چشم ها در یک جهت قرار نمی گیرند.

اسپاسم شدید گردن

 

تزریق بوتاکس قبل از اینکه در سال 2002 برای برطرف کردن خطوط بین ابروها تایید شود در سال 2000 برای  درمان انقباض عضلات گردن که علائمی مثل وضعیت غیر طبیعی سر و درد گردن داشت تایید شد.

درد پا

یکی دیگر از کاربردهای درمانی بوتاکس تزریق به پاها برای جلوگیری از درد است. معمولا در حین راه رفتن وزن بدن به طور مساوی روی پاهای ما توزیع میشود اما این توزیع وزن مساوی برای افرادی که کفش های خاصی میپوشند مانند کفش های پاشنه بلند یا کسانی که ممکن است پاهایشان بیشتر ساییده شود مانند ورزشکاران اتفاق نمی افتد.

تزریق بوتاکس میتواند برای انواع بیماری های پا و اندام های تحتانی مانند تعریق بیش از حد پا یا انقباض ماهیچه ها و تاندون های ساق پا که ممکن است ناشی از پوشیدن کفش های پاشنه بلند یا سایر بیماری های اکتسابی باشد استفاده کرد.

روند تزریق بوتاکس

پزشکان سم بوتولینوم را با رقیق کردن پودر در سالین و تزریق مستقیم آن به بافت عصبی عضلانی استفاده می کنند. 24 تا 72 ساعت طول میکشد تا تزریق بوتاکس اثر کند. در برخی موارد نادر ممکن است مشخص شدن نتیجه تزریق تا 5 روز طول بکشد. نتیجه تزریق با توجه به درمان میتواند از 3 تا12 ماه ماندگار باشد. شما باید از تزریق بوتاکس در دوران باداری یا شیر دهی خودداری کنید. همچنین اگر تا به حال به دارو یا هر یک از مواد تشکیل دهنده بوتاکس حساسیت داشته اید از تزریق بوتاکس پرهیز کنید.

خطرات تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس اگر توسط یک پزشک ماهر و باتجربه انجام شود نسبتا بی خطر است. اما عوارض احتمالی تزریق بوتاکس میتوانند شامل موارد زیر باشند:

  • درد، تورم یا کبودی در محل تزریق
  • سردرد یا علائم شبیه به آنفولانزا
  • افتادگی پلک یا کج شدن ابرو
  • لبخندکج یا خارج شدن آب دهان
  • خشکی چشم یا ریزش بیش از حد اشک

در موارد بسیار نادر ممکن است سم موجود در بوتکاس در بدن شما پخش شود. اگر ساعت ها یا هفته بعد از تزریق بوتاکس متوجه این علائم شدید فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ضعف عضلانی
  • مشکلات بینایی
  • مشکل هنگام صحبت کردن یا بلعیدن غذا
  • مشکلات تنفسی
  • از دست دادن کنترل مثانه

پزشکان به طور کلی توصیه میکنند در دوران بارداری یا شیردهی از تزریق بوتاکس خودداری کنید. همچنین افرادی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند نباید بوتاکس تزریق کنند.

آنچه می توانید از تزریق بوتاکس انتظار داشته باشید.

قبل از تزریق

اکثر افراد حین تزریق ناراحتی زیادی را احساس نمی کنند. اما شاید شما بخواهید قبل از تزریق پوست خود را بی حس کنید. به خصوص اگر قرار است تزریق بوتاکس برای درمان تعریق کف دست یا کف پا انجام شود. پزشکان می توانند از یک یا چند روش مختلف برای بی حس کردن ناحیه تزریق استفاده کنند مانند بی حسی موضعی، بی حسی با یخ و ماساژ.

حین تزریق

تزریق بوتاکس معمولا در مطب پزشک انجام میشود. پزشک برای تزریق مقدار کمی سم بوتولینوم به زیر پوست از یک سوزن ظریف استفاده میکند. تعداد تزریقات مورد نیاز به عوامل زیادی از جمله اندازه ناحیه تحت درمان بستگی دارد.

بعد از عمل

تا 24 ساعت بعد از درمان ناحیه تزریق را ماساژ ندهید. این کار میتواند از پخش شدن سم بوتولینوم به قسمت های دیگر جلوگیری کند. شما میتوانید بلافاصله بعد ازتزریق فعالیت های عادی و روزمره خود را از سر بگیرید.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز