چه زمانی به پرستار سالمند در منزل نیاز است

۱۴۰۱/۰۳/۱۰ - ۱۵:۵۵:۵۸
کد خبر: ۱۳۳۵۰۰۹
چه زمانی به پرستار سالمند در منزل نیاز است
امروزه استفاده از پرستار سالمند در منزل در بین خانوارهای ایرانی روز به روز در حال افزایش می باشد که این می تواند دلایل زیادی داشته باشد. طبق آمارهای گرفته شده توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی کشور حدود 10 درصد از جامعه کشور ایران را سالمندان تشکیل می دهند و باید نسبت به این جمعیت مسئولیت پذیر باشیم.

امروزه استفاده از پرستار سالمند در منزل در بین خانوارهای ایرانی روز به روز در حال افزایش می باشد که این می تواند دلایل زیادی داشته باشد. طبق آمارهای گرفته شده توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی کشور حدود 10 درصد از جامعه کشور ایران  را سالمندان تشکیل می دهند و باید نسبت به این جمعیت مسئولیت پذیر باشیم.

به طورمعمول با افزایش سن و چیره شدن ضعف و فرسودگی بر بدن، افراد بسته به سبک و سیاق زندگی که در جوانی در پیش داشته اند و یا نوع تغذیه و زمینه ارثی که در مورد برخی از بیماری‌ها دارند با شرایط و مشکلات متفاوتی پا به دوران سالمندی می گذارند.

اما هدف از ایجاد این مقاله که توسط کارشناساس بخش حمایت از سالمندان در مرکز مراقبت پرستاری آتیه پرستاران سلامت تهیه و تنظیم شده است بیان مشکلات سالمندی و راه های برطرف کردن این مشکلات با استفاده از یک پرستار سالمند در منزل می باشد. پس پیشنهاد می شود تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

نحوه مراقبت و پرستاری از سالمندان از گذشته تا به امروز

در گذشته فرزندان در این زمان به یاری والدین کهنسال خود آمده و از آنها مراقبت و پرستاری می نمودند. اما با گسترش دنیای امروز و افزایش دغدغه‌های کاری و زندگی، اغلب خانواده ها فرصت کافی برای برعهده گرفتن این مسئولیت را نداشته  و از آنجایی که مراقبت از سلامت جسمی و روحی سالمندان در این دوران به توجه و دقت بالایی نیاز دارد، ترجیح می‌دهند به جای دور کردن از خانه و سپردن آنان به خانه سالمندان، با استخدام  پرستار سالمند از موسسات استفاده نمایند.

استفاده از این خدمات در منزل علاوه بر کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در وقت، می تواند دوران سالخوردگی با کیفیت تری برای عزیزانشان ایجاد نماید.

2

 

تاثیر پرستار سالمند در منزل در رفع مشکلات سالمندان

بنا بر فرمایشات کارشناس با تجربه سرکار خانم چگینی که مدیر موسسه آتیه پرستاران سلامت می باشد، پرستار مراقبت از سالمند در منزل می تواند با رفتار و مراقبت های ویژه ، سالمند را از احساس پوچی کردن بدور کند و همچنین احساس استقلال پذیری را در سالمند ایجاد نماید که در ادامه به تاثیرات بیشتری در این مورد اشاره می کنیم .

1-سالمندانی که بیمارند و یا دارای  مشکلات جسمی و حرکتی می باشند

اغلب افراد در سنین بالا از ابتلا به یک یا چند بیماری خاص و یا مشکلات حرکتی به علت تغییرات فیزیولوژیک در این سن رنج می‌برند و بسته به تشدید یا تخفیف مشکلاتشان میزان متفاوتی از وابستگی به دیگران را تجربه می‌کنند.

 اگردر خانه سالمندی دارید که به علت ناتوانی های حرکتی توانایی انجام امورمنزل وآشپزی و همچنین توانایی اموربهداشتی خود را به صورت مستقل ندارند و یا عملاً  به تخت وابسته می باشند و یا اینکه اگر نیاز به یک فردی برای تعویض پوشک و نگهداری از سالمند پوشکی در منزل  دارید می توانید از یک پرستار منزل استفاده نمایید.

2-سالمندانی که از اختلالات شناختی و زوال عقل رنج می‌برند

 یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که در دوران پیری که گریبانگیر افراد می‌شود تحلیل قوای ذهنی آنهاست که در اصطلاح پزشکی بیماری آلزایمر نامیده می شود که متاسفانه این بیماری غیر قابل درمان و پیشرونده میباشد و به مرور بر حافظه، مهارت های فکری، شخصیت و خلق و خوی فرد اثرگذاشته و با پیشرفت آن  شرایط را تا حدی بغرنج میکند که شخص از انجام ساده ترین کارها عاجزگشته و رفتار و عملکردی کودکانه از خود بروز میدهد.

 در این شرایط لزوما سالمند مبتلا، برای ادامه ی زندگی خود به پرستاری احتیاج دارد که در مقابل بهانه گیری و لجبازیهایش صبر و حوصله به خرج داده و با فراهم ساختن محیطی آرام بخش و غیر متشنج در خانه و در پیش گرفتن متدهای اصولی و صحیح رفتاری با این بیماران که برای آن آموزش دیده است، علاوه بر حفظ ایمنی شخص و دور کردن تمام اشیای خطرآفرین مانند چاقو، مواد شیمیایی، داروها و کابلهای برق و غیره که ممکن است برای سالمند حادثه افرین باشند، روند پیشرفت بیماری را کند کرده و از وخامت اوضاع وی جلوگیری نماید.

3-سالمندانی که از تنهایی و افسردگی رنج می برند

سالخوردگی علاوه بر سلامت جسمی، به علت محدودیت های جسمانی، کاهش قوای بدنی، بیماری و گاها از دست دادن همسر و همسن و سالان و به دنبال آن کاهش ارتباط با دنیای اطراف، سلامت روحی شخص را نیز تهدید کرده و وی را در معرض افسردگی قرار می دهد.

 در چنین موقعیتی وجود یک پرستارمنزل آشنا به روحیات سالمندان در این سن میتواند، با تغییر نگرششان به این دوران و پر کردن اوقات فراغت آنان با کتاب‌خواندن، تماشای تلویزیون، هم صحبتی و استفاده از تجربیاتشان و اختصاص دادن زمانی به ورزش کردن و گوش دادن موسیقی  علاوه بر تامین نیازهای جسمی و سر و سامان دادن به اوضاع خانه، نیازهای روانی این عزیزان را نیز رفع نموده و احساس ارزشمند بودن و مستقل بودن را در آن ها برانگیخته و از ایجاد احساس کسلی، رخوت و سربار بودن در آنان جلوگیری نماید و با این شیوه در آسایش و آرامش سالمند و اطرافیانش نقش بسزایی ایفا کند.

 

3

سخن پایانی

 با در نظر گرفتن تمامی جنبه‌های رفاهی، اقتصادی و مقایسه ی کیفیت خدمات مراقبتی ارائه شده در میابیم که استخدام پرستار در منزل، یکی از بهترین گزینه ها برای رفع نیاز سالمندان در این دوران و کاهش مشغله های اطرافیانشان در دنیای مدرن امروز میباشد که اگر چه این راهکار نیز به علت سختی انتخاب شخصی کاردان و امین که بتواند از پس احتیاجات آنان آنطور که باید و شاید بربیاید، خالی از چالش نمی باشد.

 اما به یقین میتوان گفت که اگر کار را به کاردان سپرده و برای این منظور به صورت شخصی عمل نکنید و و از مراکز معتبری که تحت عنوان خدمات پرستاری در منزل دایر گردیده اند و دارای مجوز از سازمان بهزیستی و یا دانشگاه علوم پزشکی کشور می باشند کمک بگیرید، میتوانید با اطمینان خاطر، لذت رفاه و آسایش را در محیط امن خانه به عزیزان مسن تان که بزرگترین گنج های زندگی شما هستند بچشانید.

 زیرا این موسسات با در نظر گرفتن پرسنلی متعهد و با سابقه و پشتیبانی ۲۴ ساعته از شما و نظارت بر عملکرد نیروی اعزامی خود در مدت قرارداد، هرگونه سلامت اخلاقی، رفتاری و عملکردی نیروی خود را تضمین کرده و تا حد زیادی می توانند در کاهش دردسرهای زندگی سالمندان و نزدیکانشان نقشی کلیدی ایفا نمایند.

منبع : https://parastaremanzel.com/

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز