انواع کانال انتقال هوا

۱۴۰۱/۰۴/۰۹ - ۱۳:۳۲:۰۷
کد خبر: ۱۳۴۵۴۵۱
انواع کانال انتقال هوا
یکی از مزیت‌های بسیار اثرگذار در سبک زندگی امروزی وجود لوازم قدرتمند و متنوع سرمایشی و گرمایشی است که باعث می‌شود در شرایط آب و هوایی طبیعی مختلف در خانه یا محل کارمان دما را مطابق میل خودمان تنظیم کنیم.

یکی از مزیت‌های بسیار اثرگذار در سبک زندگی امروزی وجود لوازم قدرتمند و متنوع سرمایشی و گرمایشی است که باعث می‌شود در شرایط آب و هوایی طبیعی مختلف در خانه یا محل کارمان دما را مطابق میل خودمان تنظیم کنیم.

اما نصب دستگاه‌ها و لوازم سرمایشی و گرمایشی مانند کولر آبی و غیره برای ادارات و ساختمان‌‌ّ‌ها و منازل و غیره بهتر است توسط فرد متخصص انجام شود تا از اتلاف و به هدر رفتن انرژی جلوگیری شود.

برای جلوگیری از اتلاف انرژی و انتقال هوا از گذرگاه و پیچ و خم‌های ساختمان ابزارهای کاربردی مانند کانال هوای فلکسیبل و کانال هوای پارچه‌ای تولید شده‌اند.

این ابزارهای انتقال هوا دارای کاربردهیا متنوعی هستند مانند انتقال هوای سیستم تهویه مطبوع و انتقال هوای خنک کولرهای آبی روی ساختمان اما با توجه به هر کاربردی انواع کانال انتقال هوا در بازار وجود دارد تا بتواند نیازهای مختلف را پوشش دهد.

پس در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع کانال هوا و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

Screenshot_20220630-143254_Docs

کانال انتقال هوا

کانال هوای گالوانیزه

یکی از روش‌های کانال سازی و نصب آن به روش سنتی در ساختمان‌ها و پروژه‌های عمرانی کانال‌ّهای گالوانیزه هستند که همانطور که از نام آن مشخص است از جنس فلز گالوانیزه هستند که باعث می‌شود در برابر رطوبت و نور آفتاب مقاوم باشند.

کانال فلزی نیاز به اندازه دقیق برای نصب دارد و به دلیل سختی در پیاده سازی آن خصوصا در ساختمان‌های دارای نقشه خاص برای هر پروژه‌ای مناسب نیست.

اما با رشد فناوری و نوآوری در صنعت‌های مختلف کانال هوای گالوانیزه و فلزی با روش‌ها و کاربردهای جدیدی ساخته شد که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

کانال فلزی گالوانیزه گاهی از نظر اقتصادی به صرفه نیست چون هزینه دستمزد ساخت و نصب و اجرا نسبتا بالاتر از کانال فلکسیبل است.

کانال هوای فلکسیبل

انعطاف پذیری برای استفاده در مکان‌ّهای مختلف و صعب العبور باعث شده کانال هوای فلکسیبل یا اصطلاحا لوله خرطومی در میان مهندسین و مدیران پروژه‌های عمرانی محبوبیت بالایی پیدا کند؛ معادل فارسی واژه فلکسیبل یا Flexible منعطف است.

در سیستم‌های تهویه مطبوع و همچنین در شرکت‌ها برای انتقال مایعات و ذرات مورد استفاده قرار می‌گیرد که وزن کم و مقرون به صرفه بودن آن مزیتی مهم است.

خصوصا در مناطق شرجی یا بسیار گرم یا سرد کانال فلکسیبل می‌تواند دمای هوای انتقالی را حفظ کند تا حرارت بیرون از کانال اثر چندانی روی آن نگذارد؛ این به دلیل سه لایه بودن لوله منعطف است.

یکی از شرکت‌ّهای فعال در زمینه تولید لوله فلکسیبل شرکت نسیم سهند نوین است.

در پروژه‌های عمرانی برای انتقال هوا به اتاق‌ها و بخش‌های مختلف کانال هوای فلکسیبل از نوع pvc یک انتخاب کلیدی است؛ کانال‌ هوای pvc در برابر رطوبت و اشعه خورشید مقاوم است و تا سال‌های متوالی می‌تواند دوام بیاورد.

مزیت دیگر کانال هوای فلکسیبل سرعت در نصب و اجرای آن در پروژه‌هاست چون در اکثر پروژه‌های عمرانی سرعت انجام کار برای کارفرما و مهندسین حائز اهمیت است؛ لوله خرطومی به علت انعطاف پذیری و حجم بالا و نسبتا سبک آن در زمان کمتری نسبت به کانال هوای فولادی یا گالوانیزه قابل نصب است.

یکی از سوالات رایج در مورد لوله خرطومی در مورد مقاومت آن در برابر پارگی و افت فشار است که جواب آن در نحوه ساخت این کانال انتقال هوا است؛ لوله خرطومی با استفاده حلقه سیم پیچ و روکش آلومینیوم تولید می‌شود تا بتواند در برابر ضربه تا حدی مقاوم باشد.

لوله فنری و لوله انعطاف پذیر از دیگر نام‌های این ابزار هستند.

این ابزار با استفاده از ابزارهایی مانند تیغ موکت بر یا قیچی نسبتا قوی قابل برش است و این سهولت در تغییر اندازه و برش کانال می‌تواند سرعت نصب آن را افزایش دهد.

کانال منعطف عایق‌دار

اگر قبلا از کانال هوای فولادی استفاده می‌کردید احتمالا صدای ناخوشایند انتقال هوا در آن برای گوش‌تان آشناست؛ برای همین توصیه می‌شود که برای انتقال هوای گرم و سرد از کانال‌های منعطف عایقدار استفاده شود.

عایق‌ها در انواع مختلف وجود دارند مانند عایق پلی استر فشرده با روکش pvc یا عایق پلی استر با روکش آلومینیومی و یا لوله فلکسیبل برزنتی با روکش پارچه برزنت.

کانال‌های پیش عایق

فوم پلی اورتان ضخیم جنس این نوع کانال‌هاست که با روکشی آلومینیومی به عنوان یک کانال مقاوم در برابر رطوبت و اشعه UV خورشید شناخته می‌شوند.

عایق کاری بعد از پیاده سازی کانال همیشه ساده نیست و در ساختمان‌هایی با سقف‌های بلند و کوتاه یا حتی کانال‌های نصب شده در زاویه‌های مختلف باعث شده که کانال‌های پیش عایق برای این پروژه‌ها استفاده شوند.

کانال‌های پیش عایق و لوله فلکسیبل مزیت‌های مشترکی هم دارند مانند مقاومت در برابر آتش سوزی و حرارت و نفوذ آب.

این کانال‌های از جنس پلی اورتان نیاز به عایق کاری مجزا ندارند چون خود پلی اورتان یک عایق بسیار قوی است.

عیب بزرگ این نوع کانال آسیب پذیری بالا در برابر ضربه و صدمه فیزیکی است بنابراین برای همه پروژه‌های ساختمانی یا عمرانی قابل استفاده نیست.

کانال انتقال هوای پارچه‌ای

شاید این سوال برانگیز باشد که چطور کانال انتقال هوا می‌تواند از جنس پارچه باشد؛ اما الیاف استفاده شده در این نوع کانال انتقال هوا مانند پارچه معمولی نیست و حتی در برابر حرارت نیز می‌تواند از خود مقاومت نشان دهد.

کانال هوای پارچه‌ای نیاز به عایق سازی ندارد و در طرح و رنگ‌های مختلف قابل تولید است.

کاربردهای کانال انتقال هوا

حال که با انواع کانال‌های انتقال هوا مثل کانال فلکسیبل و پارچه‌ای آشنا شدیم به سراغ کاربردهای این ابزار در صنعت‌های مختلف می‌رویم.

گلخانه‌ها

راه اندازی سیستم مدیریت دما و رطوبت در گلخانه کار ساده‌ای نیست تا بتوان گیاهان و درختان داخل گلخانه را نگهداری کرد؛ یک سیستم قدرتمند گرمایشی و سرمایشی برای گلخانه نیاز به کانالی مقاوم دارد که بتواند در برابر نفوذ آب و هوای بیرون دوام بیاورد.

همچنین با استفاده از کانال فلکسیبل در گلخانه در صورت پارگی و یا صدمه دیدن بخشی از مسیر کانال می‌توان آن را به راحتی نسبت به کانال فولادی تعمیر کرد.

مجتمع‌های ورزشی و استخرها

احتمالا اگر به ورزش فوتبال علاقه دارید در مورد سیستم‌های خنک کننده هوای ورزشگاه‌های قطر برای میزبانی از جام جهانی شنیده‌اید.

چنین سیستم‌های عظیم یا حتی کوچک‌تر برای اماکن ورزشی برای پخش هوا نیاز به کانال فلکسیبل دارند تا بتوانند در تمام ورزشگاه هوای مناسب را برسانند.

و دیگر اماکن اعم از بیمارستان‌ها و ساختمان‌های اداری و غیره.

نتیجه گیری

در این مقاله با ۳ نوع کانال انتقال هوا آشنا شدیم که هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود است؛ اما در کل یکی از بهترین نوع‌های کانال انتقال هوا کانال لوله فلکسیبل است که در بازار با قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای قابل تهیه است.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز