ولتاژ برق فشار قوی چقدر است؟

۱۴۰۱/۰۴/۲۸ - ۱۵:۴۵:۵۳
کد خبر: ۱۳۵۲۹۶۹
ولتاژ برق فشار قوی چقدر است؟
برق فشار قوی برقی است که مقدار جریان آن حداکثر ۱۰۰۰ ولت است، که از لحاظ این مقدار ولتاژ خود به ۳ گروه ولتاژ متوسط بالا و بسیار بالا طبقه بندی می شوند.

 برق فشار قوی برقی است که مقدار جریان آن حداکثر ۱۰۰۰ ولت است، که از لحاظ این مقدار ولتاژ خود به ۳ گروه ولتاژ متوسط بالا و بسیار بالا طبقه بندی می شوند.

انواع ولتاژ فشار برق قوی

•ولتاژ متوسط

جریان برق در این نوع ولتاژ بین ۱ الی ۳۳  کیلو ولت می باشد. از این ولتاژ جهت توزیع و منتقل نمودن برق روستایی و شهری بهره برده می شود.

•ولتاژ  بالا

این نوع ولتاژ شامل جریان برقی  ۳۲ کیلو ولت می باشد. این ولتاژ ها را برای منتقل نمودن خطوط میانی بکار می برند. در ولتاژ های بالا حتما باید از سیم نسوز استفاده کرد.

•ولتاژ خیلی بالا

این مدل از ولتاژ دارای جریان برق میان ۳۲۰ تا ۸۰۰ کیلو ولت می باشد. در منتقل نمودن خطوط طولانی کارایی بسزایی دارد.

برق فشار قوی چیست؟ انواع آن

خطوط برق فشار قوی در مناطق زندگی بشر امکان دارد که تندرستی آنها را با مشکلات و خطراتی مواجه نماید. در حال حاضر جهت ممانعت از این چالش ها خطوط این برق را معمولا از زیر زمین رد می کنند. این حفظ حریم باعث می شود که تمام مردم تا اندازه ای از میدان های الکترومغناطیسی مصون بمانند. انواع برق فشار قوی عبارتند از:

•برق مصرفی در ایستگاه ها

از این برق جهت روشنایی درون ایستگاه ها، سامانه برودتی و حرارتی، پله های برقی، سیم نسوز، کابل نسوز سیلیکونی، سامانه های مخابراتی چون بلندگو ها، گیت های ورودی، دوربین ها، کابل اعلام حریق، کابل فشار قوی سیلیکونی، مخازن آب و... بهره برده می شود. 

•برق مصرفی در قطار

یکی از انواع برق فشار قوی، برق مصرفی در قطار می باشد. برقی که جهت این منظور بکار برده می شود از نوع  AC, DC می باشد. از DC جهت قطار های درون شهری با ماخذ تغذیه 750, 1500 و 3000 ولت و از نوع دیگر یعنی AC جهت قطار های میان شهری با ولتاژ های ۱۵، ۲۵ و ۵۰ کیلو ولت  بهره برده می شود.

در مترو به جهت احتیاج به شتاب مقدماتی بالا جهت سرعت گرفتن از موتور های DC بهره برده می شود، که برقAC به وسیله پست مبدل به DC می شود. ولی برای قطارهای میان شهری و عظیم از سامانه برق AC بهره برده می شود.

نکات مهم در زمان کار با برق فشار قوی

Screenshot_20220719-164849_Docs

در زمان کار با برق فشار قوی بایستی به توصیه های زیر حتما توجه نمایید:

•حذف وسایل فلزی من جمله حلقه، ساعت  و جواهر پیش از استفاده از ولتاژ بالا ، چرا که این لوازم به منزله الکترود های خیلی مطلوب کار می کنند. یکی از دستان خود را داخل جیب بگذارید یا اینکه پشت سر خود به صورت بسته قرار دهید‌ توجه نمایید که کف زمین بایستی حتما خشک و بدون رطوبت باشد. بایستی از کفش های لاستیکی  شامل کفه استفاده کنید. همواره از محلی که بدن شما در آن واقع می شود آگاه باشید، از برخورد با لوازم مماس بر زمین پرهیز نمایید. 

• از متصل شدن کامل همه بخش های فلزی به زمین اطمینان حاصل نمایید. در صورت بکارگیری از سیستم تستر نئون آن را به زمین وصل نموده  و از وجود خروجی در این بخش از زمین اطمینان حاصل نمایید. به صورت مرتب  شرایط کابل برق تا کمد ابزار آلات را مورد بررسی قرار دهید. فراموش نکنید که یک اتصال زمین مطلوب این اعتماد را به می دهد که فلز چسبیده به آن نمی تواند در برق فشار قوی باشد و در این صورت شامل ایمنی کامل می باشد. ولی چنانچه شما به آن دست بزنید می تواند به وسیله شما سبب روان شدن جریان به سوی زمین شود. در نهایت جریان DC می تواند خیلی زود جهت شارژ این مقیاس خازنی، حتی اگر شما به صورت مطلوبی  هم عایق شده باشید، گردش می  یابد. جریان RF به صورت مستمر می تواند به وسیله مقیاس خازنی بدن شما به زمین گردش یابد‌.

• از فقدان وجود هیچ نوع فشار برقی در هر بخش از سیستم که شما با آن کار می کنید، اطمینان حاصل نمایید. به هیچ وجه فقط به یک کلید جهت کم کردن برق ماخذ تغذیه ای فشار برق قوی کفایت نکنید. سوئیچ برق را خاموش نموده و کابل را از پریز برق تفکیک نمایید، یا اینکه قطع کننده جریان مدار را به صورت کامل به سوی ابزار آلات برگردانید. اطمینان حاصل نمایید  موقعی که شما در حال انجام کار با سیستم هستید، هیچ فردی به آن دست نمی زند.

•به هیچ وجه عایق را بدون نقص و سالم مد نظر نگیرید. به منزله یک ضابطه کلی بگذارید به ۱ میلیون عایق جهت هر ۱۰ ولت رسانا شدن، این  تنها یک تخمین می باشد و دقیق نمی باشد. فراموش نکنید که هیچ نقطه تیزی در کابل کشی موجود نباشد. برای یک فشار برق صورت گرفته شدت میدان الکتریکی با کم کردن شعاع قوس بالا می رود. در این صورت امکان دارد قطر عایقی که قبلا مطلوب بود دیگر مطمئن نباشد چنانچه بازسازی شود و یک نقطه نوک تیز در کابل جدا شده یا بخش لحیم شده دیده شود.

•به هیچ وجه به تنهایی با برق فشار قوی کار نکنید و به هیچ وجه در رابطه با ترک کردن آزمایش با فشار برق بالا بی اعتنایی نکنید. چنانچه ناچار به ترک آزمایش برای مدت کوتاهی هستید یک نشانه اخطار دهنده فشار برق بالا با چراغ اخطار دهنده در نزدیکی مکان آزمایش قرار دهید.

•مواقعی که کسل هستید و بصیرت و آگاهی کافی ندارید به هیچ وجه با سیستم فشار برق بالا کار نکنید. حتی اگر این به مفهوم یک تعویق باشد. چنانچه پیشامدی وجود داشته باشد آزمایش اندکی به تعویق خواهد افتاد.

تست های ایمنی برق فشار قوی جهت نشت جریان در تجهیزات تعمیر شده

آزمایش نمودن برق فشار قوی پس از هر ترمیم و تعمیری برای اعتماد از اینکه هیچ قسمت قابل دستیابی در ابزار آلات جریان کوتاهی را در کابل داغ یا نقطه آزاد  ماخذ فراهم سازی اختلاف پتانسیل اعمال نکرده باشد، ضروری است. 

افزون بر کابل کشی غیر صحیح ، این مسئله می تواند حاکی از یک قسمت آسیب دیده ، مکان لحیم کاری شده یا عایق سیم پیچ خورده باشد.

دو نوع آزمایش وجود دارد:

•نشتDC

جهت اندازه گیری استقامت میان کابل های داغ و بدون جریان الکتریسیته پریز دیوار با همه بخش های فلزی ابزار آلات من جمله دکمه های فلزی، پوشش رابط ها ،اتصالات آنتن VHF, UHF  و... از یک مولتی متر در حداکثر گستره مقادیر اهم بهره ببرید. این استقامت نبایستی کمتر از یک مگا اهم  باشد.

•نشت AC

از یک مقاومت 5.1 کیلو اهم ۱۰ وات معادل یک خازن ۱۵/۰ میکروفاراد ۱۵۰ ولتی که به منزله یک بار کار می کند بهره ببرید.  این تلفیق را میان پروب های مولتی متر وصل نمایید‌ با ابزارهای تغذیه شده بررسی کنید میان یک ارت شناسایی شده  و هر بخش فلزی از ابزار ها را همانگونه که در بالا ذکر شده است.

چنانچه هر کدام از این آزمایش ها جهت تجهیزات پاسخگو نبود بایستی پیش از استفاده در سرویس در پی یافتن نواقص و درست کردن آن باشید. در آزمایشگاه سیلیکون کابل یاقوت تمامی این تست ها بر روی محصولات انجام شده.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز