نکاتی که قبل از انجام کامپوزیت دندان حتما باید بدانید!

۱۴۰۱/۰۵/۱۲ - ۱۰:۵۹:۱۷
کد خبر: ۱۳۵۹۵۵۴
نکاتی که قبل از انجام کامپوزیت دندان حتما باید بدانید!
یکی از بهترین روش‌های زیباسازی دندان‌ها که طرفداران بسیار زیادی را ‌به‌خود جلب کرده، کامپوزیت دندان است. امروزه مردم برای زیبایی چهره و لبخند خود اهمیت بسیار زیادی قائل هستند و یکی از مهمترین نکات برای زیباتر‌‌شدن طرح لبخند و چهره، داشتن دندان‌هایی سفید، سالم و مرتب است.

یکی از بهترین روش‌های زیباسازی دندان‌ها که طرفداران بسیار زیادی را ‌به‌خود جلب کرده، کامپوزیت دندان است. امروزه مردم برای زیبایی چهره و لبخند خود اهمیت بسیار زیادی قائل هستند و یکی از مهمترین نکات برای زیباتر‌‌شدن طرح لبخند و چهره، داشتن دندان‌هایی سفید، سالم و مرتب است. با استفاده از روش کامپوزیت می‌توان رنگ‌ و شکل دندان‌ها را اصلاح کرد. قبل از انجام کامپوزیت دندان باید با نکات مهم این روش آشنا شوید تا بهتر بتوانید آن‌ را با روش‌های دیگر مقایسه کنید. در این مقاله قصد داریم درباره نکات لازم قبل از انجام کامپوزیت، انواع کامپوزیت دندان، قیمت کامپوزیت دندان و مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان توضیح دهیم.

images_1659261090.jpg

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت یا ونیر، مواد پلیمری نیمه جامدی هستند که توسط اشعه نوری به خصوصی به سطح دندان ها می چسبند و برای اصلاح عیوبی نظیر نامرتبی دندان ها، شکاف بین دندانی و اصلاح رنگ و شکل دندان ها به کار میرود. با استفاده از این مواد می‌توان زردی دندان‌ها را از بین برد. اصلاح ظاهر غیرطبیعی فرم دندان‌ها و اصلاح دندان‌های دارای فاصله از مهمترین کاربردهای کامپوزیت دندان ‌به‌شمارمی‌رود. کامپوزیت دندان از جمله روش های درمانی و زیبایی است که برای رفع بدشکلی و ناهنجاری های دندانی و اصلاح طرح لبخند بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله کامپوزیت چیست را مطالعه نمایید.

قبل از انجام کامپوزیت دندان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

افرادی‌که قصد دارند با استفاده از روش کامپوزیت دندان ایرادها و نقص‌های موجود در دندان‌های خود را برطرف‌‌کنند، قبل از انجام این روش باید به چند نکته مهم توجه داشته‌باشند. اولین نکته قبل از انجام کامپوزیت، انتخاب یک کلینیک معتبر و دندانپزشک ماهر و باتجربه است. دندانپزشک‌های ماهر تجربه زیادی در زمینه تخصص خود دارند و کامپوزیت را به بهترین نحو ممکن روی دندان‌ها اجرا می‌کنند. برای اطمینان کامل از کیفیت کار دندانپزشک بهتر است کارهای قبلی او را مشاهده کنید. نکته بعدی شرکت در جلسات مشاوره قبل از کامپوزیت است. همه افراد یک هفته قبل از انجام کامپوزیت باید به‌صورت منظم و مرتب نخ‌دندان بکشند و مسواک بزنند.

images_1659261193.jpg

معرفی انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت‌های دندان ‌به‌عنوان مواد رزینی در چهار گروه شامل: کامپوزیت هیبرید، کامپوزیت میکروبیلد، کامپوزیت نانوفیلد و کامپوزیت سرامیکی یا IPS تقسیم‌بندی می‌شوند. ‌کامپوزیت ها با توجه به میزان حساسیت دندان ها و جنس آن ها ساخته شده اند. تشخیص بهترین نوع کامپوزیت برای بیمار بر عهده دندانپزشک و بر اساس تجربه و تشخیص اوست.  

هر یک از انواع کامپوزیت های دندان کاربردهای مخصوصی دارند به‌عنوان مثال برای دندان‌های جلویی: سفیدی، درخشندگی و زیبایی کامپوزیت اهمیت دارد و برای دندان‌هایی که در عقب دهان قابل مشاهده نیستند، استحکام و مقاومت کامپوزیت برای بهتر جویدن غذا مهم‌تر از سفیدی و درخشندگی است. کامپوزیت دندان هیبریدی دارای استحکام بیشتری است و از هیبرید ساخته شده‌است. از این نوع کامپوزیت برای اصلاح دندان‌های خلفی استفاده می‌شود. برای زیبایی و اصلاح دندان‌های جلویی از کامپوزیت میکروفیلد استفاده می‌شود. این ماده دارای ذرات ریز است و نسبت به نوع قبلی استحکام کمتری دارد. بالا‌‌‌بودن میزان براقیت و درخشندگی کامپوزیت میکروفیلد باعث می‌شود که دندان‌های جلویی دارای سطح صاف و درخشنده‌ای باشند

کامپوزیت‌هایی که هم دارای زیبایی و هم دارای استحکام هستند، کامپوزیت نانوفیلد گفته می‌شود. به کامپوزیت‌های سرامیکی جدیدی که ‌به‌تازگی توسط دندانپزشکان استفاده می‌شود، میزان استحکام و ثبات رنگ آن از سه نوع قبلی بالاتر است و شباهت بسیار زیادی به لمینت سرامیکی دارد، کامپوزیت IPS است. این ماده ‌به‌عنوان زیباترین نوع کامپوزیت شناخته می‌شود. تمام کامپوزیت‌هایی که معرفی شدند دارای رنگ‌بندی متنوع هستند.

چگونه محاسبه میشود؟

قیمت کامپوزیت دندان را بر اساس هزینه تعداد هر یک از واحدهای کامپوزیت محاسبه می‌کنند. قبل از انجام کامپوزیت دندان در جلسه مشاوره، دندانپزشک با معاینه دندان‌های بیمار تعداد دندان‌هایی را که به کامپوزیت نیاز دارند، مشخص می‌کند‌.  هر چه تعداد دندان‌ها بیشتر باشد، قیمت کامپوزیت نیز بیشتر خواهد شد. عامل دیگری که بر روی قیمت کامپوزیت دندان تاثیر می‌گذارد، برند کامپوزیت است. برندهای متنوعی از کشورهایی مانند ژاپن، آمریکا، آلمان و سوئیس به تولید کامپوزیت یا ونیر دندان مشغول هستند و هر یک از آن‌ها محصولات خود را با قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسانند. عامل بعدی که در قیمت کامپوزیت دندان موثر است، میزان تجربه، دانش و مهارت دندانپزشک و محل راه‌اندازی مطب یا کلینیک است. دندانپزشک‌های با سابقه هزینه بیشتری برای نصب کامپوزیت از مراجعین خود دریافت می‌کنند، زیرا کیفیت کار آن‌ها ‌به‌مراتب از دندانپزشکان مبتدی و تازه‌کار بیشتر است. ‌به‌طور کلی طبیعی‌ست که هر چه تخصص دندانپزشک بالاتر باشد، برای خدماتی که ارائه می‌دهد هزینه بیشتری دریافت خواهد کرد. قبل از انجام کامپوزیت باید دندان‌های پوسیده و مشکلات لثه نیز با صرف هزینه‌های مورد نیاز درمان شود. برای ‌به‌دست‌آوردن هزینه نهایی کامپوزیت، بهتر است تعداد دندان‌ها را در قیمت نهایی هر واحد کامپوزیت مورد نظر ضرب کنید.images_1659261440.jpg

مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان شامل چه مواردی است؟

مراقبت‌‌های بعد از کامپوزیت دندان عبارتند از: رعایت بهداشت روزانه دهان و دندان با مسواک‌‌زدن، استفاده از دهان‌‌‌شویه، استفاده از نخ دندان، مصرف غذاهای سالم، عدم استفاده از نوشیدنی‌های اسیدی و شیرین. در ادامه درباره هر یک از این موارد توضیح خواهیم داد.

  • رعایت بهداشت روزانه دهان و دندان با مسواک‌‌زدن

یکی از بهترین مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان، رعایت بهداشت روزانه دهان و دندان با مسواک‌زدن است. مسواک باعث می‌شود که لا‌به‌لای دندان‌ها تمیز شود و باقی‌مانده مواد غذایی روی دندان‌ها منجر به تغییر رنگ دندان‌ها نشود. مسواک‌‌زدن باکتری‌های موجود در دهان را نیز از بین می‌برد و مانع از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. مسواک باید با روش صحیح روی دندان‌ها کشیده شود، در غیر این صورت موجب التهاب لثه خواهدشد.

  • استفاده از دهان‌‌‌شویه

برخی از افراد گمان می‌کنند که بعد از کامپوزیت دندان نیازی به دهان‌‌‌شویه نیست. این در ‌حالی‌ست که در دندان‌های کامپوزیت‌‌شده نیز امکان گرفتن جرم و پلاک وجود دارد‌. البته دهان‌شویه ‌به‌تنهایی نمی‌تواند جایگزین مسواک و نخ دندان شود‌.

  • استفاده از نخ دندان

یکی از مهمترین مراقبت‌های بعد از ‌کامپوزیت دندان استفاده از نخ دندان است. نخ دندان باید بعد از هر وعده غذایی استفاده شود تا به باکتری‌ها اجازه فعالیت در لابه‌لای دندان‌ها را ندهد. برای دندان‌های کامپوزیت‌‌شده باید از نخ دندان‌های مخصوص استفاده شود.

  • مصرف غذاهای سالم و عدم استفاده از نوشیدنی‌های اسیدی و قندی

بعد از انجام کامپوزیت دندان باید به نوشیدنی‌ها و غذاهایی که مصرف می‌کنید، توجه ویژه‌ای داشته‌باشید. وجود مواد اسیدی و قند زیاد در نوشیدنی‌ها باعث پوسیده‌‌شدن دندان‌ها خواهد شد. مصرف نوشابه باید ‌به‌طور کلی حذف شود. از شکستن گردو، بادام یا پسته نیز با دندان خودداری شود‌.

برگرفته از: https://iranmehrdental.com

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز