برای ترخیص کالاهای وارداتی چه مجوزهایی مورد نیاز است؟

۱۴۰۱/۰۵/۱۵ - ۱۲:۳۶:۴۹
کد خبر: ۱۳۶۰۷۰۳
برای ترخیص کالاهای وارداتی چه مجوزهایی مورد نیاز است؟
وادرات همواره به معنای ورود کالاهایی است که کشور مربوطه قادر به تولید آن ها نیست و برای تامین نیازهای جامعه در کشورهای دیگر تولید به کشورهای بعدی صادر می‌گردد.

وادرات همواره به معنای ورود کالاهایی است که کشور مربوطه قادر به تولید آن ها نیست و برای تامین نیازهای جامعه در کشورهای دیگر تولید به کشورهای بعدی صادر می‌گردد. برای واردات و ترخیص کالا قوانینی در نظر گرفته شده است که برای به پایان رساندن هر کدام باید مرحله به مرحله به نحو احسن اجرا شوند. یکی از مهم ترین این شرایط وجود مجوزهایی است که برای ترخیص کالاهای وارداتی باید ارائه شود. این مجوزها ثابت می‌کند که کالا مجاز است و می‌تواند پروسه ترخیص را ادامه دهد تا آزاد شود و به دست صاحب کالا برسد. برای آگاهی بیشتر از مجوزهای ضروری با ما همراه باشید.

ترخیص کالا چیست؟

به تمامی اقداماتی که برای آزادسازی کالاها از گمرک صورت می‌گیرد ترخیص می‌گویند. برای این که کالای شما صحیح و سالم آزاد شود باید از یک ترخیص کار ماهر استفاده کنید. ترخیص کالا دارای مراحل بسیاری است که هرکدام از آن ها خود دارای زیر مجموعه هایی هستند. برای مثال یکی از کالاهایی که بسیار در گمرک ترخیص می‌شود و کاربردی است، ترخیص فولاد از گمرک است.

نقش ترخیص کار در ترخیص کالا چیست؟

نقش ترخیص کار در ترخیص کالا

ترخیص کالا با مراحل زیادی که دارد فرد را خسته می‌کند و دارای یک مسیر کسل کننده و پیچیده است زیرا اکثر افراد از آن آگاهی ندارند. و در زمانی که شما با روند ترخیص آشنایی نداشته باشید به راحتی باعث می‌شوید که زمان ترخیص کالا طولانی شود و هزینه های اضافی را متحمل می‌شوید. وجود ترخیص کار باعث می‌شود تا این مشکلات به وجود نیاید این فرد با جلوگیری از زیان های مالی باعث می‌شود شما بدون ضررکرد کالایتان را دریافت کنید. از طرف دیگر مدت زمان در نظر گرفته شده برای ترخیص را نصف می‌کند. برای استخدام یک ترخیص کار ماهر می‌توانید به آربی  مراجعه کنید.

اهمیت دریافت مجوزهای ضروری برای ترخیص کالا

اهمیت دریافت مجوزهای ضروری برای ترخیص کالا

مدت زمانی که برای ترخیص کالا تخمین زده می‌شود اکثرا طولانی است زیرا با مراحلی که آزاد سازی کالا دارد بسیار طول می‌کشد یکی از این مراحل که دخالت بسیاری در کند شدن زمان دارد دریافت مجوزهای ضروری است که باید از سازمان ها و نهادهای مختلف اخذ گردد و بعد توسط صاحبان کالا به گمرک ارائه شود. ترخیص شیلنگ از گمرک که یکی از این هزاران کالاهایی است که توسط کارشناسان و مامورین گمرک بعد از بررسی و تحلیل آن به شما حق ادامه روند ترخیص داده می‌شود.

مجوزهای ضروری ترخیص کالا از گمرک

مجوزها همواره از پر اهمیت ترین بخش ترخیص کالا به حساب می‌آید که در ذیل برخی از ضروری ترین آن ها را برای شما شرح می‌دهیم:

  • مجوز استاندارد: از اصلی ترین مجوزهای ضروری می‌توان به مجوز استاندارد اشاره کرد. برای این که کالای شما بتواند توسط گمرک تاییدیه بگیرد باید از سمت آزمایشگاه ها بررسی شوند و بعد نامه آن صادر گردد. بنابراین بعد از بررسی توسط آزمایشگاه ها، بخشنامه و نامه هایی بین گمرک و سازمان ها رد و بدل می‌شود که نشان دهنده استاندارد بودن کالا می‌باشد. در بعضی موارد به علت کم و زیاد بودن تعداد کالاها و قیمت آن ها نیاز به مجوز استاندارد نیست. با این حال برای دریافت آن می‌توانید با ورود به سایت مربوطه برای اخذ آن اقدام کنید.
  • مجوز وزارت راه: این مجوز فقط برای کالاهایی نیاز است که در زمینه حمل و نقل دخالت دارند و باید هزینه های مربوطه برای آن پرداخت شود. نرخ این حمل و نقل بنا بر دلار دولتی تعیین می‌شود.
  • قرنطینه دامی و نباتی: این مجوز به دو دسته نباتی و حیوانی تقسیم می‌شود که بخشی از آن مربوط به حیوانات و بخشی دیگر مربوطه به قرنطینه نباتی است. برخی از کالاهای نباتی اعم از بذرهای گیاهی و دانه کشاورزی ریسک کمتری برای ورود به کشور دارند و از سمت وزارت بهداشت تایید می‌شوند. با این حال در زمان بررسی وجود هرگونه آلودگی باعث ممنوعیت آن کالا می‌شود.
  • مجوز وزارت بهداشت: افرادی که در حیطه کالاهای آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند باید این مجوز را دریافت کند و ارائه دهند. تا صحت و سلامتی کالای مورد نظر تایید شود. سالم بودن کالا و ایمنی آن در زمان مصرف از مهم ترین های کالاهای بهداشتی و آرایشی است زیرا آثار مخربی بر بدن و پوست دارد.
  • انرژی اتمی: کالاهایی مانند تلفن همراه و دستگاه های لیزر و... نیازمند مجوزی از سمت سازمان انرژِ اتمی هستند زیرا برخی از آن ها مجاز نیستند و ورود آن ها ممنوع می‌باشند از این رو با دریافت این مجوز صلاحیت ورود آن تایید می‌شود.
  • مجوز ارشاد: برای واردات ماشین آلات و دستگاه های چاپ باید مجوز ارشاد را دریافت کرد. برخی از ماشین آلات که نو هستند نیاز به بازرسی ندارند اما در مقابل بعضی از آن ها دسته دوم می‌باشند و نیازمند مجوز و بازرسی می‌باشند.
  • کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان: کالاهای تزیینی و اسباب بازی نیاز به مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارند که آیا این کالا مناسب برای رده های سنی مربوطه هست یا خیر.
  • دامپزشکی
  • محیط زیست
  • مجوز فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • وزارت صندن، معدن و تجارت
  • ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • جهاد کشاورزی

مدارک و اسناد مورد نیاز لازم برای ترخیص کالا از گمرک

مدارک به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • مدارک مربوط به نماینده صاحب کالا

1. اصل و کپی کارت ملی

2. اصل وکالت نامه محضری

3. معرفی نامه

4. دفترچه بیمه

  • مدارک مرتبط به کالا

1. ترخیصیه

2. قبض انبار

3. بارنامه: شامل تعداد و علامت کالا، تعداد کانتینر، ناخالصی های کالا و بسته ها

4. پروفرما (مشخصات کالا)

6. فهرست عدل بندی

7. گواهی مبدا

8. ثبت سفارش بازرگانی

9. بیمه نامه

10. گواهینامه استاندارد

11. مجوزهای قانونی

12. گواهی بازرسی

  • مدارک مربوط به صاحب کالا

1. کارت بازرگانی

2. اصل کارت ملی

3. کپی از تمامی صفحات کارت بازرگانی

4. کپی کارت ملی

 اسناد ضروری واردات کالا چیست؟

  1. سفارش خرید از خریدار
  2. فاکتور فروش از منبع CI (مخفف Commercial Invoice)
  3. گواهی مبدا CO (مخفف Country of Origin)
  4. بارنامه BL (مخفف Bill of Landing)
  5. اعلامیه ورود
  6. لیست بسته بندی PL (مخفف Packing List)

 آیا از اسناد مورد نیاز برای صادرات کالا اطلاع دارید؟

  1. سفارش خرید از خریدار
  2. فاکتور فروش از منبع CI (مخفف Commercial Invoice)
  3. گواهی مبدا CO (مخفف Country of Origin)
  4. لیست بسته بندی PL (مخفف Packing List)
  5. صورتحساب حمل
  6. بارنامه BL (مخفف Bill of Landing)

 

دریافت مجوزهای لازم برای ترخیص کالا از تشریفات گمرکی و مراحل مهم آن است که نیازمند دقت و اهمیت است زیرا نبود یکی از مجوزها باعث می‌شود که کالای شما تاییدیه نگیرد و مرحله ترخیص بدون ثمر بماند. از این رو وجود آن ها باعث می‌شود که ثابت کند کالاها مجاز هستند و به صورت کاملا قانونی وارد شده اند و می‌توانند ترخیص گردند. با وجود گروه تجاری آربی (https://rbtradinggroup.com) شما می‌توانید یک تیم از ترخیص کاران ماهر را بشناسید و دیگر نگران طولانی شدن زمان ترخیص و هزینه‌‍‌های اضافی آن نباشید.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز