شایع ترین علائم دیسک گردن چیست ؟

۱۴۰۱/۰۶/۱۴ - ۱۳:۴۹:۵۱
کد خبر: ۱۳۷۳۳۲۴
شایع ترین علائم دیسک گردن چیست ؟
علائم دیسک گردن را زمانی احساس می‌کنید که بخش دیسک در ناحیه ستون فقرات دچار ضعف شده باشد و رفته رفته به طناب نخاعی آسیب زده باشد.

علائم دیسک گردن را زمانی احساس می‌کنید که بخش دیسک در ناحیه ستون فقرات دچار ضعف شده باشد و رفته رفته به طناب نخاعی آسیب زده باشد. در واقع ممکن است در برخی موارد، شما زمانی متوجه می‌شوید به عارضه دیسک گردن دچار هستید که یکی از مهره‌های شما به شدت آسیب دیده باشد اما تا کنون علائمی را احساس نکرده باشید و یا حتی تصورتان این بوده باشد که عامل اصلی جای دیگری است. به هر حال علائم دیسک گردن به شکل درد در گردن، شانه‌ها، بازوها و کمر احساس می‌شود. گاهی عامل اصلی این وضعیت به قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب برای مدت طولانی، ضربه سنگین، فعالیت بدنی شدید و نادرست و... مربوط می‌شود، اما گاهی عامل اصلی را فقط و فقط باید بالا رفتن سن و پیری عنوان نمود.

 

علل ابتلا به عارضه دیسک گردن

در درک وضعیت ستون فقرات باید اینگونه توضیح داد که این ناحیه از چندین استخوان به هم پیوسته تشکیل شده است. در لابلای مهره‌ها می‌توان رد بافت‌های نرم، نخاع و اعصابی که از ستون فقرات عبور می‌کنند را دید. هر دیسک از یک ماده داخلی نرم تشکیل شده است و توسط لایه بیرونی که آن را احاطه کرده است، حفظ می‌شود.

پیش از اینکه به شایع‌ترین علائم دیسک گردن بپردازیم، خوب است که درباره علل ابتلا به این عارضه نیز مطالبی را مطرح کنیم. ستون فقرات به سبب کارکرد مختلف بدن، ناگزیر است که در طول روز و یا حتی شب و در هنگام خواب، مکررا خم شود یا بچرخد. بنابراین به علت تسهیل این مکانیزم، دیسک‌های ستون فقرات مدام در حال تغییر حالت هستند تا فعالیت‌های حرکتی به راحتی انجام شوند و بین استخوان‌ها، اصطکاک رخ ندهد.

اما گاهی فشار بیش از حد، انجام دادن مداوم یک حرکت اشتباه، ضربه و سایر عوامل ممکن است باعث شوند تا دیسک‌های ستون فقرات از جای خود خارج شوند و یا حتی موجب برآمدگی در کانال نخاعی گردند. اگر شدت آسیب وارد شده به قدری سنگین باشد که فتق دیسک را به بار آورد، دیگر به درک علائم دیسک گردن نیازی نیست؛ زیرا شما تورم، بیرون زدگی و التهاب را به وضوح خواهید دید و صرفا بر اثر درد نامفهوم در ناحیه گردن، کتف یا کمر به پزشک مراجعه نکرده‌اید.

اما آیا علت‌های دیگری وجود دارند که باعث آسیب شوند و زمینه ساز بروز علائم دیسک گردن گردند؟ بله! علل دیگری هم وجود دارد. اگر شما به اضافه وزن دچارید، اگر غالبا بی تحرک هستید و هیچ برنامه ورزش و نرمشی در دستور کار ندارید و اگر مبتلا به بیماری دیسک بین مهره‌ای هستید، بدین معنی است که با افزایش سن، بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارید. در ادامه علائم ابتلا به دیسک گردن را بررسی می‌کنیم.

شایع‌ترین علائم دیسک گردن چیست؟

در ابتدای این بخش لازم است تاکید کنیم که درک علائم دیسک گردن اثباتی بر ابتلا یا عدم ابتلای شما به این عارضه نیست. به این معنی که ممکن است شما هیچ علامتی نداشته باشید، اما بخشی از مهره‌های دیسک گردن شما آسیب دیده باشند و گاهی هم پیش می‌آید که علائم را درک کرده و نگران می‌شوید، اما پزشک با ارائه چند دستورالعمل ساده مانند حرکات معمولی ورزشی، این مشکل را برای شما مرتفع می‌کند.

به طور معمول بیمار زمانی علائم دیسک گردن را متوجه می‌شود که بنابه هر علتی که موجب عارضه شده است، دیسک به عصب گردن فشار می‌آورد. در نتیجه شما یکی از حالات زیر را تجربه خواهید کرد:

  • در ناحیه گردن، کتف و شانه‌ها یا کمر احساس درد و گرفتگی می‌کنید.
  • هنگام حرکت کردن، چرخیدن و یا بلند کردن اجسام، درد احساس می‌کنید.
  • هنگام خم و راست شدن، چرخیدن یا بلند کردن و هل دادن اجسام، از حرکت متوقف می‌شوید و دامنه حرکتی شما کاهش پیدا می‌کند.
  • با سوزن سوزن شدن، بی حسی و تیر کشیدن در انگشت، ساعد یا بازو مواجه می‌شوید.

افرادی که علائم دیسک گردن را در خود پیدا می‌کنند، تجربه‌هایی متفاوت از این عارضه خواهند داشت و شدت و ضعف درک آن‌ها از این بیماری یکسان نیست. هر چقدر فشاری که دیسک به عصب وارد می‌کند، قوی‌تر و بیشتر باشد، میزان درد بیشتر خواهد بود و بیمار، علائم را با شدت بیشتری متوجه خواهد شد. شما هنگامی که روز سخت کاری را پشت سر گذاشته‌اید، علائم دیسک گردن را بیشتر حس خواهید کرد تا زمانی که در استراحت به سر می‌برید.

 

روش‌های تشخیص دیسک گردن

اگر یکی از علائم مربوط به عارضه دیسک در ناحیه گردن را در خود احساس کنید، پزشک برای تشخیص صحیح از یکی از روش‌های زیر بهره خواهد برد:

  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MR)
  • توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن
  • میلوگرافی
  • الکترومیوگرافی (EMG)

با توجه به شرحی که از علائم دیسک گردن خواهید داد و نقطه دقیقی که درد را در آن احساس می‌کنید، جراح مغز و اعصاب تشخیص می‌دهد که کدام روش، کاربردی‌تر است. گاها نقطه آسیب دیده در منطقه‌ای قرار دارد که با تمسک به یکی از روش‌ها نمی‌توان نظر قطعی داد و نیاز به استفاده از چند روش است. به هر حال تنها در سایه تشخیص درست است که می‌توان درمان درست را به کار گرفت؛ بنابراین پس از مشاهده علائم دیسک گردن، مابقی پروسه درمان را به یک پزشک حاذق بسپارید.

 

درمان دیسک گردن

تشخیص شدت دیسک گردن بر عهده متخصص مغز و اعصاب است، سپس معمولا بیمار برای درمان موقت و یا قطعی به فیزیوتراپیست ارجاع می‌شود. با توجه به میزان آسیب وارد شده، در کنار دارو، دریافت اشعه و... گاه پزشکان انجام تمرینات ورزشی را بهترین راه حل برای کاهش درد علائم دیسک گردن می‌دانند. این تمرینات گاهی جنبه اصلاحی دارد؛ مانند سبک قرار گرفتن سر و گردن پشت مانیتور، مدل قرار گرفتن سر و گردن و شانه در هنگام کار با گوشی همراه، ابزار کار و... و گاهی هم تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات است.

البته همیشه کاهش درد و درمان، به این سادگی نیست؛ در مواردی نیاز به تزریق برخی مسکن‌های قوی و حتی  جراحی دیسک گردن نیز احساس می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که با هر گونه علائم دیسک گردن در بدن خود مواجه شدید، تحت نظر یک پزشک حاذق قرار بگیرید تا بتوانید خیلی زود و با حداقل وقت و هزینه، از شدت آسیب وارد شده، بکاهید.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز