جوش سر سیاه – دلایل، پیشگیری و درمان

۱۴۰۱/۰۶/۳۱ - ۰۹:۳۵:۲۰
کد خبر: ۱۳۸۰۱۱۱
جوش سر سیاه – دلایل، پیشگیری و درمان
جوش سر سیاه یک نوع اختلال پوستی رایج است که بر روی قسمت‌های مختلفی از پوست انسان ظاهر می‌شود. این نوع جوش بر اثر بسته شدن دهانه خروجی فولیکول‌های مو به‌وجود می‌آید و به‌صورت برآمدگی بر روی پوست خود را نشان می‌دهد.

جوش سر سیاه یک نوع اختلال پوستی رایج است که بر روی قسمت‌های مختلفی از پوست انسان ظاهر می‌شود. این نوع جوش بر اثر بسته شدن دهانه خروجی فولیکول‌های مو به‌وجود می‌آید و به‌صورت برآمدگی بر روی پوست خود را نشان می‌دهد. به‌طور معمول جوش سر سیاه پوست‌های چرب را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. با اینحال ممکن است بر روی پوست‌های معمولی و خشک نیز این نوع جوش مشاهده شود.

به دلیل اینکه افراد بسیاری از دنیا با مشکل جوش‌های سر سیاه بر روی صورت یا قسمت‌های مختلف پوست همچون شانه، گردن، بازو، قفسه سینه و پشت مواجه هستند، پی بردن به علت جوش سر سیاه و راه‌های پیشگیری یا درمان آن بسیار اهمیت دارد. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که دلیل به وجود آمدن جوش سیاه چیست؛ همچنین در مورد راه‌های پیشگیری و درمان این نوع آکنه‌ی پوستی صحبت خواهیم کرد. در‌صورتی‌که به سلامتی و بهداشت پوست خود اهمیت می‌دهید، مطالعه‌ی ادامه‌ی این مطلب به دردتان خواهد خورد.

علت به وجود آمدن جوش سر سیاه

جوش سر سیاه یک نوع عارضه‌ی پوستی خفیف است که به‌صورت رنگ دانه‌های سیاه رنگ بر روی صورت گردن و قسمت‌های دیگر پوست ظاهر می‌شود. علت اصلی ایجاد این نوع جوش، تجمع چربی و باکتری در زیر پوست است. اگر روی این توده چربی بسته باشد، موجب ایجاد جوش سرسفید می‌شود. در‌صورتی‌که پوست دارای منافذ باشد و چربی‌ها و باکتری‌های جمع شده در معرض هوا و نور قرار بگیرند، به رنگ سیاه درآمده و جوش‌های سرسیاه را بر روی پوست ایجاد می‌کنند. این نوع جوش مانند هر آکنه‌ی دیگری زیبایی پوست را تحت‌تأثیر قرار داده و موجب ایجاد حس ناخوشایند در فرد مبتلا خواهد شد. راه‌های مختلفی وجود دارند که مانع از ایجاد آکنه خصوصا نوع سرسیاه آن خواهند شد؛ بنابراین شما می‌توانید با اهمیت دادن به پوستتان از ایجاد عارضه‌هایی همچون جوش سر سیاه پیشگیری نمایید.

عکس جوش سر سیاه

در تصویر زیر به ترتیب از سمت چپ یک پوست سالم و معمولی، تجمع چربی در زیر پوست و سپس پوستی که دچار جوش سر سیاه شده است را مشاهده خواهید کرد.. این جوش‌ها نوع خفیفی از آکنه هستند. با انجام دادن چند راهکار ساده هرگز دچار چنین عارضه پوستی نخواهید شد. اگر هم به این اختلال پوستی دچار شده‌اید، نگران نباشید راه‌های موثر فراوانی وجود دارند که شما را از شرّ جوش های سرسیاه خلاص خواهند کرد.

راه‌های پیشگیری از ایجاد جوش سر سیاه

برای اینکه از بروز این نوع جوش بر روی پوستتان جلوگیری کنید، تنها کافی است به بهداشت و سلامت پوست خود اهمیت بدهید. تنها با چند اقدام ساده البته به‌طور مداوم و مستمر می‌توانید از بروز و یا تکرار این نوع جوش‌ بر روی پوست خود جلوگیری نمایید.

  • شست‌وشوی روزانه‌ی پوست:

یکی از علل اصلی ایجاد جوش‌های سرسیاه بر روی پوست، کثیفی و عدم شست‌وشوی پوست است؛ بنابراین با شست‌وشوی روزانه می‌توانید از این عارضه پوستی پیشگیری نمایید. دقت داشته باشید که مواد شوینده‌ی پوستی باید دارای مرطوب‌کننده باشد، همچنین نباید از شوینده‌هایی که حاوی چربی هستند استفاده کنید.

  • مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی آنتی اکسیدان:

سعی کنید در سبد غذایی روزانه‌تان حتماً از مواد خوراکی آنتی‌آکسیدان‌دار استفاده کنید. آنتی اکسیدان در سبزیجات و میوه‌ها خصوصاً میوه‌های رنگی مانند انواع توت یافت می‌شود.

  • به‌کار بردن لوازم آرایشی استاندارد:

لوازم آرایشی دارای برچسب غیرکمدوژنیک به دلیل اینکه منافذ پوست را بسته نگه می‌دارند، مانع از به وجود آمدن جوش‌های سرسیاه خواهند شد.

درمان جوش سر سیاه

جوش سر سیاه برآمدگی سیاه رنگی بر روی پوست است که باعث ایجاد حس ناخوشایند در فرد مبتلا می‌شود؛ بنابراین فرد مبتلا همیشه درپی راهی برای از بین بردن آن است. روش‌های زیادی برای تخلیه جوش سر سیاه وجود دارند. برخی از این روش‌های درمانی بسیار ساده هستند و شما می‌توانید خودتان در خانه آن را انجام داده و از شر این برآمدگی‌های ناخوشایند بر روی پوست خلاص شوید.

  • درمان جوش سر سیاه با دارو

یکی از راه‌های درمان اختلال پوستی استفاده از دارو است. برخی از داروها تنها در صورت تجویز پزشک قابل‌استفاده هستند، اما برخی دیگر را بدون نسخه نیز می‌توانید از داروخانه‌های سطح شهر یا حتی به‌صورت خرید آنلاین تهیه نمایید.

داروهای بدون نسخه برای درمان این نوع جوش معمولاً به‌صورت کرم، ژل یا پد هستند. این داروها که مستقیماً روی پوست قرار می‌گیرند، چربی‌های اضافی و باکتری‌ها را از بین می‌برند؛ سپس با دفع سلول‌های مرده، پوست دارای آکنه را درمان خواهند کرد. پراستفاده‌ترین داروهای درمان این نوع جوش، سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکسید و رزورسینول هستند. اگر پوست دارای آکنه با چنین دارو‌هایی درمان نشود، پزشک معالج ناچار به تجویز داروهای قوی‌تری خواهد شد که آن‌ها را تنها با تحویل نسخه می‌توانید از داروخانه تحویل بگیرید.

داروهایی که پزشک برای درمان جوش سر سیاه تجویز می‌کند، حاوی ویتامین A هستند. این داروها سرعت از بین رفتن سلول‌های مرده روی پوست را افزایش می‌دهند و سپس با پیشگیری از بسته شدن فولیکول‌های مو از بروز آکنه‌هایی همچون جوش سر سیاه جلوگیری می‌کنند. معمول‌ترین داروهای درمان این نوع جوش شامل ترتینوئین، آداپلن یا تازاروتن است. دوره و دوز مناسب مصرف این داورها را پزشک معالج با توجه به شرایط بیمار تعیین خواهد کرد.

  • درمان خانگی جوش سر سیاه

ایجاد این نوع جوش بر روی پوست وضعیت آنچنان وخیمی نیست و گاهی این آکنه با انجام دادن چند روش درمان خانگی به‌سرعت درمان می‌شود. درمان‌های خانگی برای این نوع جوش اغلب به‌صورت ماسک‌ بر روی پوست قرار داده می‌شوند.

چند مورد از درمان‌‌های خانگی جوش سر سیاه را در زیر بیان کرده‌ایم:

  • عسل:

عسل یک ضد‌عفونی‌کننده‌ی مناسب پوست است که میکروب و باکتری را از روی پوست پاک می‌کند. گاهی قرار دادن یک قاشق عسل شل شده در آب گرم بر روی پوست و ماساژ صورت به مدت 10 دقیقه، به‌راحتی جوش‌های سرسیاه را از بین می‌برد.

  • جوش شیرین:

در برخی از افراد استفاده از جوش شیرین در از بین بردن جوش‌های سرسیاه بسیار کارساز بوده است. جوش شیرین یک اکسفالین است که سلول‌های مرده پوست را حذف کرده و باعث نرمی و لطافت آن می‌شود. مقداری آب به یک قاشق جوش شیرین اضافه کنید و پس از اینکه به‌صورت چسب درآمد، بر روی جوش‌های صورت قرار دهید؛ سپس صورت خود را با آب گرم شست‌وشو دهید. این کار باعث از بین رفتن جوش‌های سرسیاه می‌شود.

  • ماسک برای جوش سر سیاه

گاهی نیز استفاده از ماسک‌ ورقه‌ای صورت که از مواد خوراکی تهیه می‌شوند، روش مؤثری برای از بین بردن جوش هستند. ماسک صورت سفیده تخم مرغ، ماسک صورت لیمو و شکر، ماسک صورت آناناس و عسل و موارد دیگری از معمول‌ترین روش‌های درمان جوش‌های سر سیاه با ماسک هستند.

 

سخن نهایی

در‌نهایت باید بگوییم که ایجاد آکنه بر روی پوست امری طبیعی است. توجه به بهداشت پوست و شست‌وشوی روزانه آن با شوینده‌های مناسب پوست تا حد زیادی از بروز انواع آکنه جلوگیری خواهد کرد. با این‌حال برخی افراد به دلایل دیگر ممکن است دچار آکنه پوستی شوند. در این شرایط نیز هیچ جای نگرانی نخواهد بود؛ با درمان اصولی و صحیح آکنه می‌توانید سلامتی را به پوست خود بازگردانید. برای مشاوره پوستی و درمانی خود می توانید با واحد مشاوره گالری پرگاس به آدرس pargaas.com در ارتباط باشید

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز