آبکاری کروم سخت

۱۴۰۱/۰۶/۳۱ - ۰۹:۳۹:۳۸
کد خبر: ۱۳۸۰۱۱۵
آبکاری کروم سخت
فلز کروم یک فلز سخت و البته براق است که در رنگ خاکستری وجود دارد. این فلز سخت، فوق‌العاده جلاپذیر بوده و سبب شده است تا در برابر خوردگی و همچنین سایش مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

فلز کروم یک فلز سخت و البته براق است که در رنگ خاکستری وجود دارد. این فلز سخت، فوق‌العاده جلاپذیر بوده و سبب شده است تا در برابر خوردگی و همچنین سایش مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

ما در این مقاله قصد داریم درباره‌ی آبکاری کروم سخت صحبت کنیم و به‌طورکلی در خصوص این فلز توضیحات مفصلی را ارائه می‌دهیم. ضمناً گفتنی است که آبکاری این نوع کروم به علت انجام آسان آن به نسبت سایر پوشش‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد. البته آبکاری کروم سخت معایبی نیز دارد که ازجمله می‌توان به کندی پوشش اشاره کرد. حال توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید تا برایتان بیشتر از این فرآیند بگوییم.

کروم سخت چیست؟

در حال حاضر با توجه به اینکه صنایع مختلف نیاز به قطعات با ویژگی‌هایی مانند مقاومت سطح فوق‌العاده، ضد زنگ و ضد سایش دارند، یکی از روش‌هایی که می‌توان به این نوع قطعات دست یافت، استفاده از لایه‌ای از جنس کروم است که بر روی قطعات در نظر گرفته می‌شود و با توجه به اینکه این فرآیند به شکل الکترولیز انجام می‌شود، به آن کروم سخت گفته می‌شود. حال با توجه به اینکه کروم سخت قابلیت آبکاری دارد، به‌راحتی می‌توان از آن برای موقعیت‌های مختلف به‌کارگیری کرد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

- به‌کارگیری شده در میل لنگ.

- استفاده در شفت هیدرولیک.

- به‌کارگیری در داخل لوله سیلندری.

- استفاده از میله‌های قوسی.

- و...

ویژگی‌های کروم سخت

آبکاری کروم سخت که به آن کروم مهندسی نیز گفته می‌شود، دارای یک‌سری ویژگی‌ها است که سبب شده صنایع بیشتری از آن بهره‌مند شوند. به‌طور کلی از ویژگی‌های این نوع کروم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. سخت کروم:

همان‌طور که از نام این نوع کروم پیداست، لوله‌هایی که با این روش پوشش داده می‌شوند، فوق‌العاده مقاوم و درواقع سخت هستند.

2. ضریب اصطکاک پایین:

با توجه به اینکه آبکاری کروم سخت دارای ماندگای مناسبی است، از این جهت انتظار می‌رود که در کاربردهای قالب، عملکرد آزادسازی فوق‌العاده را به معرض نمایش بگذارد.

3. سختی پوشش:

گفتنی است که اندازه‌گیری سوختی رسوب کروم دشوار است و مقدار آن بنا به موارد مختلف تعیین می‌شود؛ بنابراین به‌هیچ‌عنوان نباید این اندازه به‌عنوان شاخصی برای کنترل کیفیت این محصول قرار داشته باشد.

4. درجه حرارت:

نباید در موارد سایشی با دمای بیشتر از 420 از پوشش کروم سخت استفاده کرد؛ چراکه در این‌گونه مواقع درجه حرارت روی سختی پوشش کروم تأثیرگذار است.

گفتنی است که موارد پایین از دیگر ویژگی‌های آبکاری کروم سخت هستند:

  • مقاومت در برابر خوردگی.

  • مقاومت عالی در مقابل فشار.

  • سختی فوق‌العاده عالی.

کاربردهای جالب آبکاری کروم سخت

پرو‌اضح است که از این نوع پوشش در حوزه‌های مختلف به‌کارگیری می‌شود که شاید موارد زیر مهم‌ترین این موارد باشند:

- استفاده از کروم سخت در میله‌های هیلدرولیک.

- به‌کارگیری در ابزار برش.

- استفاده در ترمیم میل‌ لنگ‌های فرسوده.

- به‌کارگیری در موتور دیزل.

- استفاده در ساقه موتور اتومبیل.

- به‌کارگیری در حلقه‌های پیستون.

نحوه آبکاری کروم سخت

برای انجام آبکاری کروم به حمام‌های شش ضعلی نیاز است و برای این منظور باید از یک محلول اصلی به‌کارگیری کرد که تری اکسید کروم یا اسید کرومیک نام دارد. در کنار این مورد نیز باید از یک کاتالیزور که فلوراید یا سولفات هست، استفاده شود. ضمناً گفتنی است که محصولات جانبی در عملیات محلول‌های کروم شش ضعلی، به شکل سه شرفیتی بوده که در آند واکنش می‌دهند.

در ادامه اسید کرومیک به‌ وسیله یون‌هایی به نام سولفات اثر کاتالیزوری به کروم داده و با سرعت آبکاری می‌شود، همچنین ناگفته نماند که سولفوریک در نظر گرفته‌شده در این فرآیند سبب رسوب خاکستری در کروم خواهد شد. البته گفتنی است که آبکاری کروم سخت در حمام فلوراید نیز انجام می‌شود که تقریباً مشابه همین روش است و پرواضح است که همه‌ی این علمیات باید در دمای 33 تا 63 درجه سانتی‌گراد انجام شود.

هزینه آبکاری کروم سخت

در حال حاضر شرکت‌های مختلفی درزمینه آبکاری کروم فعالیت می‌کنند که طبیعتاً باید از بهترین مرکز برای این منظور استفاده کرد. به‌طورکلی قیمت فرآیند آبکاری کروم نسبت به حجم و وزن کار تعیین می‌شود و البته سختی کروم نیز در افزایش یا کاهش قیمت موثر خواهد بود.

با این اوصاف نمی‌توان برای همه‌ی سفارشات یک قیمت ثابت در نظر گرفت و برای اینکه بتوانید به استعلام قیمت در این خصوص اقدام کنید، پرواضح است که ابتدا باید یک مرکز معتبر در این زمینه پیدا کنید. البته ناگفته نماند که هزینه‌های انجام شده برای آبکاری کروم سخت خیلی زود به شما مدیران مجموعه برخواهد گشت؛ چراکه این فرآیند سبب افزایش طول عمر قطعات می‌شود.

صنایع استفاده‌کننده از کروم سخت

با توجه به ویژگی‌ها و خصوصیاتی که از کروه سخت در این مقاله گفته شد، انتظار می‌رود که از این روش در صنایع و حوزه‌های مختلف استفاده شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • صنعت خودرو:

در این صنعت و در قطعات مختلف مانند پیستون، کمک فنر که برای طولانی مدت به‌کارگیری می‌شوند، از کروم سخت استفاده می‌شود.

  • سلاح گرم:

اکثر اسلحه‌های تولیدشده در بخش داخلی از کروم سخت استفاده شده‌ است.

  • هوا فضا:

در بخش چرخ دنده فرود و همچنین سرهای پیستونی آلومینیومی از این پوشش در قطعات به‌کارگیری شده است. ضمناً اجزای محرک نیز به جهت کاهش سایش و افزایش عمر از کروم سخت در نظر گرفته شده‌اند.

از دیگر حوزه‌ها و بخش‌ها که از این نوع پوشش استفاده کرده‌اند عبارت‌اند از:

  • چرخ دنده.

  • قالب‌های پلاستیکی.

  • تعمیر قطعات فرسوده.

  • ابزارهای ماشین آلات.

  • و...

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با آبکاری کروم سخت آشنا کنیم. حال با توجه به اینکه ممکن است در هر زمینه و حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید، به این نوع پوشش نیاز پیدا کنید، توصیه می‌کنیم که در گام نخست به بررسی مراکز مختلف که چنین خدماتی را ارائه می‌دهند، بپردازید تا درنهایت بتوانید بهترین و ایده‌ آل‌ترین مرکز را برای این منظور انتخاب کنید. به‌طورکلی کروم سخت به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، در اکثر حوزه‌ها استفاده می‌شود، اما آنچه که دارای اهمیت است، انتخاب شرکت معتبر برای انجام این فرآیند است.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز