ساندویچ پانل | مصالحی مدرن ساختمانی

۱۴۰۱/۰۷/۱۲ - ۱۳:۳۹:۴۱
کد خبر: ۱۳۸۳۵۰۰
ساندویچ پانل | مصالحی مدرن ساختمانی
در این مطلب قصد داریم تا برای شما عزیزان در مورد یکی از مصالح مدرن در بازار یعنی ساندویچ پانل که بسیار در صنعت ساختمان پرکاربرد است توضیحات کامل و مفیدی ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

ساندویچ پانل چیست

در دنیای امروز با پیشرفت بشر در عرصه صنعت و ساختمان، مصالحی تولید شده است که زندگی انسان را آسان و راحت کرده و باعث ارتقای کیفیت زندگی انسان شده است. یکی از دستاوردهای جدید بشر در این زمینه تولید ساندویچ پانل می باشد.

ساندویچ پانل یکی از پرمصرف ترین و پرطرفدارترین محصولاتی است که امروزه در صنعت ساخت و ساز ساختمان های مدرن و نوساز مورد استفاده قرار می گیرد.

ساندویچ پانل در دسته مصالح ساختمانی  عایق قرار می گیرد و جایگزین بسیار مناسبی برای مصالح ساختمانی سنتی می باشد.

ساختار ساندویچ پانل

پانل ساندویچی دارای ساختار همبرگری است لایه های تشکیل دهنده ی ساندویچ پانل عبارت اند از دولایه ورق از جنس فلز فولادی مانند ورق گالوانیزه، ورق آلوزینک، ورق آلومینیوم و لایه ی میانی از فوم عایق تشکیل شده مانند: فوم پلی استایرن، فوم xps، فوم پلی یورتان، فوم پشم سنگ، فوم پشم شیشه است این ساختاره لایه ای با استفاده از چسب های مخصوص ساندویچ پانل به روی هم می‌چسبند و عایق بسیار قوی برای هدر نرفتن انرژی می‌سازند.

انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل ها از لحاظ کاربرد و کارایی که دارند به دو دسته تقسیم می‌شوند عبارتند از:

  • ساندویچ پانل سقفی
  • ساندویچ پانل دیواری

این تقسیم بندی به صورت کلی بوده و هرکدام ازساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری دارای مدل ها و انواع مختلفی است که درادامه درباره آن توضیح کوتاهی می‌دهیم.

ساندویچ پانل دیواری

پنل دیواری برای ساخت دیوارسازه از آن استفاده می‌شود، از آنجایی که وزن و سنگینی کل سازه بروی دیواروارد می‌‌شود ساندویچ پانل دیواری باید مقاومت بالایی  دربرابر نیروی وزن سازه داشته باشد که سازه از هم فرو نپاشد.

ساندویچ پانل دیواری دارای مدل های و طرح های مختلفی است مانند :

  • پنل ساندویچی پیچ مخفی
  • پنل پیچ نمایان
  • ساندویچ پانل نر ومادگی
  • ساندویچ پانل طرح دار
  • ساندویچ پانل ساده

ساندویچ پانل سقفی

پانل ساندویچی سقفی برای سقف سازه های از پیش ساخته شده اسفاده می‌شود؛ این پانل ها باید به گونه ای باشند که درهنگام بارش باران آب را به سمت پایین هدایت کنند با این وجود پانل های سقفی ظاهر صاف ندارند این پانل ها دارای بلندی و گام های یک اندازه هستند و به صورت شیب دار بروی دیوار سوار می‌شوند

این پانل ها از لحاظ ظاهری به دومدل تقسیم می‌شوند:

  • پنل ساندویچی 3 گام
  • پنل ساندویچی 5 گام

این دومدل در تعداد گام ها وفاصله ی بین هر گام با گام بعدی با یکدیگر تفاوت دارند.

ورق های بکار رفته در ساندویچ پانل سقفی

این ورق ها ابزارهایی هستند که برای زیبا سازی سازه هایی که  با ساندویچ پانل ساخته شده استفاده می‌شود جنس این ابزار ها از ورق گالوانیزه، آلوزینک، ورق آلومینیوم است.

دراین مطلب بعضی از این ابزار های پرکاربرد را نام می‌بریم مانند:

  • ورق فلاشینگ
  • ورق آبرو
  • ورق شادولاین
  • ورق طرح ذوزنقه
  • ورق دامپا

هر کدام از این ابزار ها کارایی خاص و ویژه‌ای دارند.

نحوه نصب ساندویچ پانل

برای نصب و اجرای ساندویچ پانل از یک زیر ساز پروفیلی استفاده می‌شود این زیرساز بسیار محکم بوده و ساندویچ پانل های سقفی و دیواری با استفاده از پیچ مخصوص برای نصب به هم متصل می‌شوند؛ با این کار دوام سازه و مقاومت ان افزایش می‌یابد. نصب ساندویچ پانل به دو روش نصب پانل دیواری و نصب انل سقفی انجام می‌شود که هر کدام ورش نصب مخصو به خود را دارد و روش هر کدام با دیگری فرق دارد.

جنس ورق بکار رفته در ساندویچ پانل

همانطور که در بالا گفته شده پانل ساندویچی دارای ساختار لایه ای است که دولایه تشکیل دهنده ی آن از جنس فولاد آهن بوده که جنس این ورق‌ها عبارتند از:

ورق آلومینیوم

این ورق خاصیت انعطاف پذیر بالایی دارد و بسیار نازک بوده به دلیل سبکی وزن بسیار ارزان قیمت است. ورق آلومینیوم دربرابر اکسید شدن با هوا مقاوم بوده و درصد اکسید شدن آن بسیار پایین است و دربرابر خوردگی بسیار محکم بوده

انواع ورق آلومینیوم بر اساس شکل و ظاهر ورق به مدل های زیر تقسیم می‌شوند:

  •   منبت کاری شده (برجسته )یا لوزی
  • سایه
  • ذوزنقه ای
  • کرکره ای

این ورق به دلیل ضریب انتقال حرارت و گرمای بالا، زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

ورق گالوانیزه

نوعی فولاد آهنی است که با فلز روی پوشانده شده.  پوشش روی علاوه بر حفظ استحکام و سختی فولاد، در برابر خوردگی و اکسیداسیون با هوا بسیار مقاوم هست و هر چه درصد روی مصرفی بیشتر باشد، مقاومت سطح پانل نیز افزایش می‌یابد.

از ورق گالوانیزه بیشتر در مناطق و محیط هایی که دارای شرایط آب و هوایی مرطوب و بارانی دارند استفاده می شود. ضخامت ورق گالوانیزه 0.18 میلی متر تا 6 است. روش گالوانیزاسیون به دو صورت انجام می‌شود:

  1. گالوانیزاسیون به روش گرم: پوشاندن فولاد آهن با فلز روی ذوب شده که یکی از بهترین متد های گالولنیزاسیون است
  2. گالوانیزاسیون به روش سرد: در این روش ازمتد الکتروشیمیایی استفاده می‌شود.

ورق آلوزینک

ورق آلوزینک یک ورق آلومینیوم ارتقا یافته است که ترکیبی از فلز آلومینیوم، روی و سیلیکون می‌باشد که فلز آلومینیوم برای مقاومت در برابر خوردگی و فلز روی به دلیل استحکام بالا و خاصیت ضد سایشی می‌تواند مزایای ورق آلوزینک را افزایش دهد. این ورق در صنعت تولید ساندویچ پانل کاربرد فراوانی داشته است.

ورق پلی کربنات

ورق پلی کربنات

ورق پل کربنات جزئی از پلیمر ترموپلاستیک می‌باشد که امروزه تقریبا جایگزین شیشه شده است و در صنعت ساختمان به جای شیشه از ورق پلی کربنات استفاده می‌کنند زیرا این ویژگی‌های زیادی نسبت به شیشه دارند که از این ویژگی‌ها می‌توان به سبک بودن وزن ، مقاومت در برابر ضربه، مقاوم بودن در برابر اشعه فرابنفش اشاره کرد.

از کاربردهای این ورق می‌توان در سقف سوله های گلخانه، شیشه ضدگلوله و ساخت قطعات خودرو و پوشش نورگیرهای انبارها اشاره کرد.

انواع فوم عایق در ساندویچ پانل

فوم‌های به کار رفته در ساندویچ پانل بسیار حائز اهمیت بوده زیرا قسمت اصلی و مهم ساندویچ پانل است. در واقع هسته این پانل‌ها از فوم‌های عایق تشکیل شده است. انواع مختلفی از این فوم‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

فوم اکس پی اس

این فوم از ترکیب فوم پلی استایرن معمولی و مواد فوم کننده تولید می‌شود که در واقع مدل اصلاح شده فوم پلی استایرن است. به این فوم، فوم سبز نیز می‌گویند زیرا به راحتی تجزیه می‌شود و به محیط زیست آسیب نمی‌زند

فوم پلی یورتان

پلی اورتان عایق است که از دو ماده پلیمری به نام های پلیول و ایزوسیانات تشکیل شده است. این دو ماده از مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی برخوردار هستند. فوم پلی یورتان دارای دو نوع زیر می‌باشد:

  1. پلی استر یا PIR
  2. PUR یا  پلی اتر

فوم پلی استایرن

این فوم عایق نسبت به فوم پلی اورتان عملکرد ضعیف تری دارد. برای بهبود عملکرد این محصول از یونولیت برای افزایش ضخامت این محصول استفاده می کنیم. این عایق را می توان با سایر مصالح ترکیب کرد.

فوم پشم سنگ

فوم پشم سنگ از ترکیب دو ماده بازالت و کک تولید می‌شود که این دو ماده در یک کوره با هم ترکیب شده و فوم پشم سنگ ایجاد می شود. با توجه به مواد اولیه این محصول، خاصیت ضد گلوله دارد و این فوم در صنایع دفاعی کاربرد دارد.

شما عزیزان می‌توانید برای اطلاع بیشتر در مورد قیمت ساندویچ پانل و توضیحات بیشتر در مورد پانل به سایت ما مراحعه کنید و یا با مشاوران و کارشناسان مرکز پانل در تماس باشید.

 

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما