آنفولانزا چیست؟ آیا واکسن آنفلانزا نیاز است؟

۱۴۰۱/۰۷/۲۰ - ۰۸:۵۰:۳۳
کد خبر: ۱۳۸۵۷۷۸
آنفولانزا چیست؟ آیا واکسن آنفلانزا نیاز است؟
آنفولانزا نوعی عفونت ویروسی واگیردار است که معمولا" قسمت‌های فوقانی سیستم تنفسی را درگیر می‌کند و با اینکه به سرماخوردگی شباهت دارد اما شدیدتر و طولانی‌تر از آن بروز می کند.

آنفولانزا نوعی عفونت ویروسی واگیردار است که معمولا" قسمت‌های فوقانی سیستم تنفسی را درگیر می‌کند و با اینکه به سرماخوردگی شباهت دارد اما شدیدتر و طولانی‌تر از آن بروز می کند. آنفلوانزا در فصول سرد سال و به‌خصوص در پاییز شیوع پیدا می‌کند.

افراد مبتلا به آنفلوانزا در اغلب اوقات، چند روزی از کار و فعالیت‌های عادی‌شان باز می‌مانند و اگر مراقب نباشند، می‌توانند این بیماری را به‌راحتی به اطرافیان‌شان نیز انتقال دهند. علایم این بیماری عمدتا" شامل تب، سوزش گلو، بدن درد، سردرد، آبریزش بینی، سرفه، قرمزی چشم و اشک ریزش می باشد. بروز این علایم بعد از تماس با فرد مبتلا ممکن است بین 1 تا 4 روز بعد دیده شود. این بیماری عمدتا" خود محدود شونده بوده و با کنترل علایم در غالب بیماران بعد از سپری شدن دوره بیماری، مشکل جدی ایجاد نمی شود.

اما مشکل زمانی رخ میدهدکه عفونت میکروبی ثانویه رخ داده، نارسایی تنفسی به دلیل شدت بیماری رخ دهد و یا مشکلات دیگری به جز درگیری سیستم تنفسی ایجادگردد. از جمله این درگیری ها میتوان به درگیری سیستم قلب و عروق و سیستم اعصاب مرکزی اشاره نمود. در موارد شدید بیماری احتمال آسیب پایدار و حتی مرگ بیمار وجود دارد و به همین دلیل توصیه می شود راهکارهای پیش گیرانه به صورت عمومی مورد استفاده قرار گیرند.

 

روش انتشار ویروس آنفولانزا چگونه است؟

ویروس‌ آنفولانزا از طریق ذرات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه منتشر می‌شوند. در اغلب موارد این انتشار از فرد به فرد و معمولاً از طریق تماس دست با آنچه به ویروس آنفلوانزا آلوده شده است و سپس تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل می‌شود. فرد آلوده ممکن است دیگران را روز قبل از شروع علائم تا چند روز پس از بروز بیماری مبتلا نمایند، این امر به این معنی است که شما می‌توانید فردی را قبل از آنکه بیماری در شما ایجاد شده باشد مبتلا نمایید. به این زمان که علایم در فرد مبتلا شروع نشده ولی قابلیت انتقال ویروس به دیگران وجود دارد، دوران نهفته ویروس در بدن فرد گفته می شود.

آنفولانزا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

متخصصان بهداشت به‌طور معمول آنفولانزا را از روی نشانه‌های آن تشخیص می‌دهند، به‌ویژه اگر موارد مشابه زیادی از بیماری در جامعه دیده شود و مرکز بهداشت منطقه شیوع بیماری را تأیید کرده باشد. به‌طور معمول به آزمون‌های مرسوم از افرادی که نشانه‌های شاخص آنفولانزا را دارند، نیازی نیست، اما امروزه تست های آزمایشگاهی دقیقی برای تشخیص ویروس در ترشحات گلو و بینی فرد مبتلا وجود دارد که در صورت لزوم به سادگی امکان تشخیص بیماری را فراهم می آورد.

 

چگونه میتوان از بروز آنفولانزا پیشگیری نمود؟

راهکار اصلی در پیشگیری از آنفولانزا استفاده از واکسن سالیانه آن می باشد. مرکز پیشگیری و درمان بیماری ها، توصیه می کند تزریق واکسن آنفولانزا در همه افراد –کودکان بالای 6 ماه و بزرگسالان– به صورت سالیانه صورت گیرد. در گذشته توصیه میشد که تزریق واکسن در افراد پر خطر صورت گیرد. افراد پر خطر شامل کودکان زیر 2 سال، افراد بالای 65 سال، افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، نارسایی قلبی، نارسایی کبدی، نارسایی کلیوی، بیماران با نقص ایمنی، خانم های باردار و پرسنل کادر درمانی می باشند. امروزه توصیه می شود این افراد باید حتما" تحت واکسیناسیون قرار گیرند و سایر افراد هم به دو دلیل باید از واکسن استفاده نمایند. اول اینکه با استفاده از واکسن به صورت عمومی و ایجاد ایمنی در جامعه، احتمال رخ داد همه گیری کاهش می یابد و لذا احتمال بروز آلودگی در افراد پر خطر هم کاهش می یابد. دلیل دوم هم این است که حتی در افراد بدون فاکتورهای خطر، در صورت ابتلا به آنفولانزا امکان بروز مشکلات جدی اشاره شده در بالا وجود دارد و واکسیناسیون احتمال بروز عفونت را به صورت کاملا" معنی داری کاهش می دهد. علاوه بر استفاده از واکسن توصیه های بهداشتی در هنگام تماس با فرد مبتلا می تواند در پیشگیری از بیماری بسیار کمک کننده باشد. از جمله توصیه های بهداشتی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

•        شستن مرتب دست‌ها یا استفاده از محلول های ضدعفونی‌کننده دست

•        پرهیز از مالیدن دست‌ها به صورت

•        مراقبت به هنگام استفاده از وسایل مشترک

•        پرهیز از تماس با مبتلایان به آنفولانزا

چرا باید هر سال از واکسن آنفولانزا استفاده نمود؟

ویروس‌های ایجاد کننده آنفلوانزا مدام در حال تغییر هستند و انواع جدیدی را ایجاد می‌کنند که خصوصیات متفاوتی دارد. به همین دلیل ساختمان ویروس از سالی به سال دیگر تغییر می‌کند و واکسن‌ها هم متناسب با این امر به صورت سالیانه تغییر پیدا میکنند. از سوی دیگر با گذر زمان میزان ایمنی زایی واکسن کاهش می یابد و نیاز هست تا واکسن مجددا" مورد استفاده قرار گیرد. از جمله نکات مهم در مورد استفاده از این واکسن که باید به آن توجه داشت اینست که، این واکسن در برابر سرما خوردگی ایمنی ایجاد نمی کند، چرا که ویروس های ایجاد کننده سرماخوردگی متفاوت بوده و دوره بیماری و شدت آن کمتر از آنفولانزا می باشد و این واکسن صرفا" برای پیشگیری از انواع خطرناک آنفولانزا ساخته شده است.

استفاده از واکسن به چه صورت هست؟

 واکسن آنفولانزا به صورت عضلانی تزریق می شود. در کودکانی که برای اولین بار از واکسن استفاده می کنند باید دز مورد استفاده تکرار شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به نزدیک ترین داروخانه خود مراجعه نمایید.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز