نقش سامانه AVL در مدیریت ناوگان چیست؟

۱۴۰۱/۰۷/۲۳ - ۱۰:۱۰:۳۳
کد خبر: ۱۳۸۶۶۷۹
نقش سامانه AVL در مدیریت ناوگان چیست؟
سیستم مکان‌یابی خودکار خودرو (AVL) ابزاری مفید جهت بهینه سازی کارها و مدیریت کل ناوگان است که جهت کنترل خودروها، ارتباط با رانندگان و کسب اطلاعات لازم در زمان حال (Real-Time) استفاده می‌شود.

سیستم مکان‌یابی خودکار خودرو (AVL) ابزاری مفید جهت بهینه سازی کارها و مدیریت کل ناوگان است که جهت کنترل خودروها، ارتباط با رانندگان و کسب اطلاعات لازم در زمان حال (Real-Time) استفاده می‌شود.

این سیستم برای مدیریت ناوگان حمل‌ونقل کاربردها و مزایای متعددی دارد، برای مثال سامانه AVL می‌تواند هزینه های شما را بهینه کرده و به شما این امکان را می‌دهد تا بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهید.

در این گزارش که توسط کارشناسان ما در مجموعه کاوشکام آسیا تهیه شده است، دیگر کاربردها و نقش های سامانه AVL در مدیریت ناوگان را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

نقش سامانه AVL در مدیریت ناوگان

سیستم مکان‌یابی خودکار خودرو چیست؟

مکان‌یابی خودکار خودرو (Automatic Vehicle Location) در قلب مدیریت ناوگان قرار دارد. این سیستم به مدیران کمک می‌کند تا از طریق برخی فناوری‌های پیشرفته، ناوگان را به‌طور موثرتری مدیریت کنند. این فناوری‌ها اغلب مواردی مانند ارتباط مستقیم بین وسایل نقلیه، مراکز کنترل عملیات و اطلاعات لازم از موقعیت مکانی را شامل می‌شوند.

فناوری‌های مورد استفاده در سیستم‌های AVL تحت سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی (GPS) هستند. این سیستم پردازش داده‌ها را انجام می‌دهد تا بتوان مختصات سه بعدی گیرنده جی پی اس خودرو را جهت مکان‌یابی تعیین کرد. سپس اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی وسیله نقلیه به مرکز مدیریت ناوگان ارسال می‌شود.

سیستم AVL از یک سری نرم‌افزارها و سخت‌افزارها به هدف کسب اطلاعات لازم از موقعیت مکانی خودرو استفاده می‌کند. ردیابی به صورت لحظه‌ای و آنلاین انجام می‌شود. درنهایت، AVL می‌تواند به بهبود کارایی ناوگان، رضایت مشتریان و بهینه کردن هزینه‌ها و تلاش‌های سازمانی کمک کند.

از این سیستم می‌توان برای مدیریت ناوگان‌های تاکسی سرویس، خودروهای حمل‌و‌نقل شهری، نیروی انتظامی، اتوبوس‌های بین جاده‌ای و کامیون‌های باربری استفاده کرد. برای راه‌اندازی این سیستم به سامانه AVL، ردیاب‌خودرو و تجهیزات دیگر نیاز است. اما سوال مهم این است: «این اطلاعات چه سودی برای ناوگان‌ها دارد؟»

نکته: اگرچه اصطلاحات «سیستم مدیریت ناوگان»، «سیستم AVL» و «سیستمGPS » می‌توانند به خدمات متفاوتی اشاره داشته باشند اما معمولاً در بحث مدیریت ناوگان مترادف یکدیگر هستند.

سیستم مکان‌یابی خودکار خودرو

نقش AVL در مدیریت ناوگان

هدف از مدیریت ناوگان برای هر سازمانی این است که بیشترین بهره را از وسایل نقلیه و تجهیزات خود به دست آورد. افزایش بهره‌وری و ایمنی برای رانندگان و اپراتورها معمولاً با به حداکثر رساندن کارآیی در هر سازمان ارتباط دارد. در ادامه به نقش یک سیستم AVL جهت افزایش بهره‌وری و کارایی در مدیریت ناوگان اشاره می‌کنیم:

ردیابی آنی و لحظه‌ای

یکی از نقش‌های اصلی سیستم AVL، توانایی ردیابی وسایل نقلیه آنی و لحظه‌ای است. ردیابی آنی و لحظه‌ای به این موضوع اشاره دارد که وسیله نقلیه در حال حاضر در کجا قرار دارد و تحت چه شرایطی است. این ویژگی به ناوگان کمک می‌کند تا نیاز به تماس با رانندگان و پیگیری آنها را کاهش دهد.

مدیر ناوگان می‌تواند از طریق «سامانه ردیابی خودرو» نسبت به این که وسایل نقلیه اکنون کجا هستند، به کجاها سفر کرده‌اند و سایر موارد مطلع شوند. درواقع، سازمانی که از سیستم AVL استفاده می‌کند، این امکان را دارد تا طول جغرافیایی، عرض جغرافیایی، سرعت زمین و جهت مسیر یک وسیله نقلیه خاص را مشخص کند.

امکان مسیریابی

سیستم AVL می‌تواند مسیرهای بهینه را برای هر وسیله نقلیه براساس مکان‌های مختلف و شرایط ترافیک، توقف‌ها و غیره برنامه‌ریزی کند. اطلاعات مسیریابی به طور مستقیم و خودکار به هر راننده ارسال می‌شود. همچنین ضروری است هر وسیله نقلیه به یک ردیاب جی پی اس خودرو متصل شود.

بنابراین احتمال از دست رفتن به‌روز‌رسانی‌های مهم در طول مسیر به حداقل می‌رسد. سیستم AVL همچنین به مکان‌یابی وسایل نقلیه سرقت شده و جلوگیری از استفاده غیرمجاز از خودروها کمک می‌کند. شاید منحصربه‌فردترین ویژگی نصب سیستم ردیابی AVL برای ناوگان، توانایی آن در ثبت زمان ورود و خروج باشد.

عملکرد بهتر

مدیریت ناوگان حمل‌ونقل می‌تواند هزینه‌های زیادی را به مدیران تحمیل کند. در نتیجه، مدیران ناوگان باید تدابیر لازم برای بهینه کردن امور را اتخاذ کنند. سیستم‌های AVL می‌توانند اطلاعات لازم در مورد اینکه چه زمانی رانندگان شما در حال کار بودند یا بیکار هستند (توقف خودرو)، میزان سرعت پیموده وسایل نقلیه، عادات رانندگی و غیره را به شما ارائه دهند.

بنابراین می‌توان هزینه‌های سازمان را در مصرف سوخت کاهش داد و و وقفه‌های ناشی از خرابی و تعمیرات را پیش‌بینی کرد. در نهایت، این امکان برای سازمان وجود دارد که بتواند به طور بالقوه درآمد خود را افزایش دهد.

کاربرد سامانه AVL در مدیریت ناوگان حمل و نقل

فناوری تله‌ماتیک

یک سیستم AVL معمولاً داده‌های فنی وسیله نقلیه را برای تعمیر و نگهداری به مدیران ناوگان ارائه می‌دهد. این داده‌ها مسافت پیموده شده، زمان بیکاری، کدهای خطا (چراغ چک موتور) و غیره را ارسال می‌کنند. این ویژگی برای طول عمر وسیله نقلیه و امنیت افراد در جاده بسیار مهم است.

دریافت این داده‌ها به صورت دستی نه تنها وقت‌گیر است بلکه مستعد خطاهای انسانی نیز خواهد بود. این داده‌ها از طریق فناوری تله‌ماتیک ارسال می‌شوند. این فناوری یک سرویس هدایت یا جابه‌جایی پیام است که از ویژگی‌های منحصربه‌فرد AVL محسوب می‌شود.

افزایش ایمنی

افزایش ایمنی پس از اجرای AVL در مجموعه مدیریت ناوگان بسیار مهم است. اولویت قرار دادن به مسائل مربوط به ایمنی اغلب باعث کاهش هزینه‌های مربوط به تصادفات و خرابی‌ها می‌شود. اطلاعات به دست آمده از تله‌ماتیک در یک سیستم AVL می‌توانند یک عامل پیشگیرانه تلقی شوند.

درحقیقت، این فناوری تعداد مشکلاتی که منجر به تصادف در جاده می‌شوند را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. بیشتر این مشکلات به خرابی وسایل نقلیه و عادات رانندگی بد مربوط می‌شوند که اطلاعات تله‌ماتیک به حل آن‌ها کمک می‌کنند.

خدمات بهتر

هنگامی که ناوگان با سیستم AVL مدیریت می‌شود، خدمات مشتری بهبود می‌یابد. اینکه بتوانید خدمات برتری را به مشتریان خود ارائه دهید، شما را از رقبا متمایز می‌کند و در نتیجه سود سازمان را افزایش می‌دهد.

شما می‌توانید با مکان‌یابی و استقرار نزدیکترین وسیله نقلیه به محل مشتریان، زمان پاسخگویی به آنها را افزایش دهید. شما با ارائه خدمات سریع‌تر، دقیق‌تر و با پاسخگویی بهتر، تجربه مشتری را بهبود خواهید داد. وقتی مشتریان شما راضی هستند، درآمد بیشتری کسب می‌کنید و برندتان دهان‌به‌دهان در بین مردم می‌چرخد.

انواع نقش سامانه AVL در مدیریت ناوگان

تاریخچه مسیر طی شده

اطلاعات مربوط به تاریخچه مسیرهای طی شده و تجزیه‌و‌تحلیل آنها بخش مهمی از سیستم AVL است. گزارش‌های مربوط به تاریخچه وسایل نقلیه به مدیران ناوگان کمک می‌کند تا تصمیم‌های مبتنی بر داده را اتخاذ کنند.

هدف نهایی از گزارش‌ها، بهینه کردن امور عملیاتی سازمان و پیدا کردن راهکارهای موثر برای بهبود خدمات است. گزارش‌ها را می‌توانید در داشبورد نرم‌افزار به صورت آنلاین یا آفلاین مشاهده کنید. همچنین امکان چاپ گزارش‌ها وجود دارد.

کلام آخر

سیستم مکان‌یابی خودکار خودرو یا AVL یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای مدیریت ناوگان است. منافع این سیستم و نقشی که در مدیریت ناوگان بازی می‌کند، بسیار بیشتر از هزینه‌هایش است. البته، این موضوع به تعدادی از عوامل اعم از اندازه ناوگان، نوع ناوگان، عملکردهای ارائه شده توسط سیستم و صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، بستگی خواهد داشت.

برای مثال، یک شرکت مربوط به خدمات حمل‌ونقل و شهری نسبت به یک شرکت حمل‌ونقل مواد غذایی، الزامات عملیاتی متفاوت دارد. اما سیستم AVL در هر بخش از حوزه حمل‌ونقل قابل استفاده و مفید است. شما با این سیستم می‌توانید کل ناوگان خود را به صورت کاربردی و بهینه شده مدیریت کنید.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز