هشدار به شهروندان؛

مشاهده بوتولیسم در زنجان

۱۳۹۹/۰۶/۰۵ - ۲۰:۱۹:۳۸
کد خبر: ۱۰۵۰۰۷۶
مشاهده بوتولیسم در زنجان
بیماری بوتولیسم در زنجان ۲۵ نفر را راهی بیمارستان کرد / شهروندان تا اطلاع ثانوی لبنیات محلی را از مکان‌های معتبرتهیه کنند.
به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: این تعداد شهروند بستری شده در بیمارستان‌های زنجان به دلیل مصرف لبنیات آلوده دچار بوتولیسم شده اند.

دکترآرمانی کیا افزود: بیماری بوتولیسم در استان زنجان دردوهفته گذشته مشاهده شده است واز ۲۵ مبتلا بجز ۷ بیمار بستری شده بقیه ترخیص شده اند.

وی اختلال دید (دو بینی)، ضعف جسمی، احساس خستگی، درگیری عضلات قفسه سینه، مشکلات تنفسی، بی‌حالی و سستی، صحبت‌های نامشخص که به تدریج مشهودتر می‌شود، خشکی دهان را ازعلائم بیماری بوتولیسم عنوان کرد.

دکتر آرمانی کیا با بیان اینکه در زمان ۱۸ الی ۳۶ ساعت بعد از خوردن موادغذایی دارای سم بوتولینوم علائم بیماری بوتولیسم بروز خواهد کرد، افزود: به شهروندان توصیه می‌کنم از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند و در صورت استفاده از لبنیات محلی از مراکزی که اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند خریداری کرده و در دمای بالای ۸۵ درجه به مدت ۵ دقیقه همانند کنسرو بجوشانند.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان تاکید کرد این بیماری مشکلات حاد تنفسی ایجاد می‌کند واما تاکنون هیچ فردی فوت نکرده است.

بوتولیسم:) Botulism).

یک بیماری فلج کننده جدی و نادر است که به وسیله سم حاصل از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود

- بوتولیسم غذایی Food-borne botulism:

باکتری مضر در محیط کم اکسیژن پیشرفت و تولید سم می‌کند، مانند غذا‌های کنسرو شده. غذا‌های خانگی کنسرو شده، مانند سبزیجات و گوشت، معمولا منبع نوع غذایی است و در اثر خوردن غذا‌هایی که در تهیه آن‌ها حرارت کمی بکار رفته و بعد از تهیه سم بوتولینوم در آن‌ها ایجاد شده و سپس به هنگام مصرف حرارت کمی دیده اند، ایجاد می‌شود.

فروشگاه عرضه کننده مواد لبنی در زنجان تعطیل شد.

دکتر آرمانی کیا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: گفت: با فروشگاهی که شهروندان با خرید دوغ، ماست، کشک محلی دچار بیماری بوتولیسم شده بودند، برخورد و تعطیل شده است.

تا حد امکان شهروندان مواد لبنی محلی مصرف نکنند و اگر لازم شد آنرا باید چندین بار بچوشانند..

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز