مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خبر داد:

ذبح دام قربانی در معابر تهدیدی جدی برای بهداشت عمومی

۱۳۹۹/۰۶/۱۰ - ۱۵:۳۹:۳۰
کد خبر: ۱۰۵۱۷۱۴
ذبح دام قربانی در معابر تهدیدی جدی برای بهداشت عمومی
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا از ذبح دام نذری در معابر و تکایا خودداری کنید.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ محمدباقر حاج کاظمی اظهار داشت: یکی از سنت‌هایی که در کشور ما با اقبال زیادی روبرو است قربانی کردن حیواناتی نظیر گاو و گوسفند برای ادای نذر به صورت سنتی در مقابل عزاداران و دسته‌های عزاداری در ماه محرم است در حالی که ذبح غیربهداشتی دام در معابر عمومی، تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب شده و مجاز نمی باشد.

وی افزود: برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و رها شدن آ‌لودگی‌ ناشی از ذبح دام در محیط عمومی از شهروندان خواست تا ذبح نذورات و قربانی خود را در کف خیابان و محل‌های نامناسب انجام ندهند.

حاج کاظمی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه امسال حرکت دسته های عزاداری از سوی ستاد کرونای استان منع شده است، انتظار می رود که از ذبح دام در معابر خودداری گردد و به جای آن ذبح به صورت نیابتی و یا ذبح فقط در کشتارگاه های دام استان صورت گیرد.

وی با اشاره به این ‌که برخی علایم بیماری را فقط کارشناسان دامپزشکی تشخیص می‌دهند، افزود: اگر شهروندان دام خریداری شده را برای ذبح به کشتارگاه ببرند، ناظران بهداشتی و شرعی آمادگی دارند که در همه مراحل ذبح نظارت داشته و اگر اندام و یا لاشه مشکل داشته باشد، اصلاح‌سازی یا سایر راهنمائی های لازم صورت می‌گیرد.

حاج‌کاظمی تصریح کرد: حین ذبح باید همه ضوابط بهداشتی از جمله پوشیدن دستکش، چکمه و لباس مناسب را رعایت شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که شهروندان باید مد نظر قرار دهند این است که لاشه دام قربانی شده قبل از مصرف حتما باید 24 ساعت در قسمت یخچال (نه فریزر) قرار بگیرد؛ چراکه طی این مدت دمای یخچال، اسیدیته گوشت را بالا می‌برد و همین موضوع باعث می‌شود که میکروب بیماری‌های احتمالی از جمله تب کریمه کنگو از بین برود.

حاج‌کاظمی با تاکید بر این‌که ذابحان بعد از اتمام کار باید همه وسایل خود از جمله کارد و سینی را با شوینده‌های قوی (از جمله وایتکس) و آب جوش بشویند، خاطرنشان کرد: متاسفانه علایم بیماری تب کریمه کنگو که بیماری مشترک بین انسان و دام است به راحتی قابل تشخیص نیست و فقط با رعایت ضوابط بهداشتی می‌توان جلوی شیوع آن را گرفت.

 در محرم امسال، 40 کارشناس دامپزشکی و 15 ناظر شرعی در قالب 22 اکیپ ثابت و سیار در کشتارگاه های دام و نیز در سطح استان، نظارت بر سلامت دام را بر عهده داشته و آماده خدمت رسانی به مردم شریف استان می باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز