مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان طارم:

۲۰ هزار تن محصول انار در طارم تولید شد

۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۲۱:۰۷:۲۳
کد خبر: ۱۰۶۸۰۱۲
۲۰ هزار تن محصول انار در طارم تولید شد
فرهاد اکبری مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان طارم افزود: به طور معمول 15 درصد محصول انار تولیدی این شهرستان به صورت رب انار (ترش و شیرین) فرآوری شده و 85 درصد مابقی آن نیز به صورت تازه‌خوری مصرف و بخش از این محصول نیز به سایر استان های کشور صادر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ فرهاد اکبری مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان طارم افزود: به طور معمول 15 درصد محصول انار تولیدی این شهرستان به صورت رب انار (ترش و شیرین) فرآوری شده و 85 درصد مابقی آن نیز به صورت تازه‌خوری مصرف و بخش از این محصول نیز به سایر استان های کشور صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه قریب 15 نوع انار در شهرستان طارم تولید می شود، اظهار داشت: شاه‌بار قرمز و سفید، می‌خوش، پست کدویی، کبابی، ملیس ترش، ملس شیرین، پوست سیاه، پوست سفید، کله نار، ترش جنگلی، راغ، دوستی، یوسف خانی و ملس ساوه ازجمله انواع محصول انار تولیدی در شهرستان طارم هستند.

اکبری با اشاره به اینکه بطور معمول آن دسته از انارهایی که به رنگ قرمز و صورتی بوده و پوست نازک و نرم هسته هستند و شکل ظاهری خوشی را دارند، بازار پسند بوده و مردم به خرید آن ها تمایل بیشتری نشان می‌دهند، افزود: ارقام "ملس ساوه، شاه‌بار قرمز و سفید، کله نار و پوست سیاه" از کیفیت، عطر و طعم خوبی برخوردارند و مصرف کنندگان زیادی به خود اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: توسعه باغات انار طی سال‌های نه چندان دور به حد صفر رسیده بود اما با توجه به عملکرد و کیفیت خوب و توجیه اقتصادی بالای این محصول و قیمت بیشتر و پایین بودن هزینه کشت آن نسبت به سایر محصولات زراعی و زیتون، ذهنیت خوبی در افراد به منظور افزایش سطح زیر کشت باغات انار، ایجاد شده است.

اکبری، سطح زیرکشت محصول انار شهرستان طارم را یک هزار و 748 هکتار عنوان کرد و با بیان اینکه از این میزان سطح زیرکشت، یک هزارو 452 هکتار بارده و 296 هکتار آن نیز غیر بارده است که در واقع طی سال‌های آتی به بار خواهد نشست، افزود: ارقام مرغوب انار طارم علاوه بر مصرف استان به استان های همجوار و همچنین به کشورهایی چون قطر و روسیه، نیز صادر می شود.

وی، تعداد بهره برداران این محصول را نیز بالغ بر سه هزار نفر ذکر کرد و اظهار داشت: کرم گلوگاه، سالانه خسارت زیادی را به محصول انار می زند که نیازمند مبارزه تلفیقی است و به همین منظور نیز کلاس های آموزشی و ترویجی برگزار می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز