مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان :

فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از تصادف‌ها ضروری است

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۱۳:۵۶:۲۱
کد خبر: ۱۰۸۹۲۶۶
فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از تصادف‌ها ضروری است
عبدالحسین علی‌اکبری، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در آغاز این نشست درخصوص فعالیت‌ها و همچنین سایر آمار مربوط به فعالیت‌ها و عملکرد اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با توجه بیشتر به ایمنی، گزارش داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ نشست خبری مدیرکل‌ راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان به‌همراه معاون حمل‌ونقل جاده‌ای و معاون راهداری، به‌مناسبت هفتۀ ایمنی حمل‌ونقل در سالن کنفرانس این اداره و در جمع خبرنگاران رسانه‌های زنجان برگزار شد.

عبدالحسین علی‌اکبری، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در آغاز این نشست درخصوص فعالیت‌ها و همچنین سایر آمار مربوط به فعالیت‌ها و عملکرد اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با توجه بیشتر به ایمنی، گزارش داد.

علی‌اکبری در این گزارش ابتدا دربارۀ انواع راه‌ها بیان کرد: در استان زنجان پنج هزار و ۸۴۰ کیلومتر آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی وجود دارد.

وی درخصوص طول هم‌سنگ راه‌ها نیز گفت: ۱۰ هزار و ۸۹۴ کیلومتر راه هم‌سنگ در استان زنجان وجود دارد.

شناسایی ۱۰۷ نقطه از راه‌های پرحادثۀ استان زنجان

علی‌اکبری دربارۀ ایمنی جاده و راه‌ها شرح داد: درخصوص ایمنی همواره شناسایی نقاط پرحادثۀ استان اهمیت بسیاری دارد و براساس ابلاغیۀ سال ۹۶ براساس سابقه‌های تصادف، کارشناس‌های پلیس راه، راه‌سازی و حمل‌ونقل جاده‌ای و راه‌وشهرسازی ۱۰۷ نقطه از راه‌های استان را پرحادثه شناسایی کردند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دراین‌باره افزود: از میان ۱۰۷ نقطه، ۵۹ نقطه با تصادف‌های عادی و با آشکارسازی و بهبوددادن علائم و خط‌کشی بعداز یک تا دو سال رفع مشکل شد.

وی ادامه داد: ۴۷ نقطۀ پرتصادف نیز شناسایی شد که از این تعداد تا پایان مهرماه امسال ۳۱ نقطه کاملاً مشکلش رفع شده و درنهایت برای ۱۰ نقطه از ۱۰۷ نقطۀ مستعد تصادف نیز این اقدام‌های اساسی انجام شد.

علی‌اکبری درخصوص رفع مشکل نقطه‌های پرحادثه بیان کرد: سرجمع از ۱۰۷ نقطه تا پایان مهرماه، ۹۱ نقطه -چه نقاط با تصادف عادی یا پرتصادف- مشکلاتش رفع شده و اکنون ۱۵ نقطۀ پرحادثه وجود دارد که همه با تعریف پروژه و معرفی پیمانکار درحال رفع مشکلات هستند.

وی درخصوص پروژه راه‌های در دست پیمانکار شرح داد: در شهرستان خرمدره، فاز اول زیرگذر شهر خرمدره که ورودی به آزادراه است در شهریور ماه آغاز شده‌است و پیمانکارها درحال تکمیل زیرگذر هستند. همچنین جادۀ عمیدآباد و سه‌راهی نورین در شهرستان ابهر، نقاطی هستند که در آن‌ها پیمانکار درحال کار است.

علی‌اکبری افزود: از کل ۱۰۷ نقطه، ۹۱ نقطه تا پایان برنامۀ امسال رفع حادثه‌خیزی شده‌است و ۱۶ نقطه، یا پیمانکار دارد یا درحال برنامه‌ریزی برای رفع مشکل در سال‌های آینده است.

۵۶ کیلومتر نیوجرسی بتنی-مفصلی نصب شده‌است

به‌گفتۀ مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان کارهایی که برای ایمنی راه‌ها انجام شده‌است شامل نصب یک‌هزارو ۱۰۰ علائم انتظامی و اخطاری و مسیرنما و تابلوهای اطلاعاتی بوده‌است و امسال حدود دو هزار و ۱۰۰ کیلومتر از راه‌ها خط‌کشی شده‌است.

وی درخصوص افزایش ایمنی راه‌ها برای مسافرها و راننده‌ها بیان کرد: دو پروژۀ بسیار مهم در اداره‌کل راهداری و حمل‌ونق جاده‌ای داریم؛ در آزادراه زنجان-قزوین قراداد نصب ۱۱۰ کیلومتر نیوجرسی بتنی-مفصلی داریم که تقریباً از اواخر سال ۹۷ آغاز شده‌است و تا امروز ۵۶ کیلومتر از این مقدار کامل شده‌ و حدود ۵۰ یا ۵۵ درصد آن کامل شده و هنوز هم ادامه دارد.

علی‌اکبری دراین‌خصوص افزود: ۳۰ کیلومتر هم روشنایی در این مسیر احداث کرده‌ایم و ۱۲ کیلومتر آن کامل‌ شده‌است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان گفت: قرارداد نصب نیوجرسی ۴۸۰ میلیارد ریال و روشنایی نیز ۱۲۰ میلیارد ریال است.

علی‌اکبری درخصوص لکه‌گیری آزادراه‌های زنجان شرح داد: امسال برای لکه‌گیری آزادراه‌های زنجان مجوز ۴۰۰ میلیارد ریالی از اعتبارات سازمان راهداری گرفته‌ایم و پیمانکار با قرارداد ۴۷۰ میلیارد ریال درحال اجرای این پروژه است.

وی همچنین دربارۀ طرح راهداری زمستانی گفت: طرح راهداری زمستانی از ۱۵ آذرماه امسال تا ۱۵ فروردین سال آینده در استان زنجان در ۳۲ راهدارخانه و مجتمع اجرا می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان دراین‌خصوص افزود: بیش از ۲۵۴ دستگاه انواع خودروی سبک و سنگین و ۵۷۷ پرسنل در این طرح مشارکت خواهند کرد.

فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از تصادف‌ها ضروری است

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان زنجان درخصوص ارتباط فرهنگ ترافیکی نیز شرح داد: براساس نظریه‌های موجود به‌طور متوسط ۷۰ درصد تصادف‌ها، عامل انسانی است و آموزش و فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از تصادف‌ها ضروری است تا بتوانیم تلفات و تصادف‌ها را کاهش دهیم.

وی افزود: به‌همین‌منظور کارهای مختلفی از سال‌های گذشته انجام شده و همچنان ادامه دارد.

علی‌اکبری درخصوص اقدام‌های شاخص اداره‌کل راهداری با هدف افزایش ایمنی حمل‌ونقل توضیح داد و گفت: در مناسبت‌های مختلف برنامه‌هایی ازجمله ایمن‌سازی فیزیکی مقابل مدرسه‌های حاشیۀ راه‌ها، همچنین برگزاری مانورهای ایمنی در مناسبت‌های مختلف، آموزش مستمر راننده‌های حمل‌و‌نقل عمومی جاده‌ای، طرح ارتقای ایمنی کاربرهای آسیب‌پذیر جاده، طرح آشکارسازی وسایل نقلیه، طراحی و نصب پوستر ایمنی اجرا شده‌است.

وی همچنین دربارۀ کنترل و نظارت بر رفت‌وآمد ناوگان عمومی بیان کرد: کنترل سیستمی ازطریق سامانۀ سپهتن ناوگان اتوبوسی انجام می‌شود و اعزام اکیپ‌های مشترک با پلیس در جاده‌های مواصلاتی و کنترل ناوگان عمومی باری و مسافری و محموله‌های خطرناک به‌صورت شبانه‌روزی و ثبت تخلف‌ها در سامانه و رسیدگی به آن در کمیسیون‌های مربوطه در دستور کار است.

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: مجتمع‌های خدماتی-رفاهی در کاهش سانحه‌های رانندگی و استراحت راننده‌ها تأثیرگذارند. هم اکنون ۲۳ مجتمع‌ در مسیرهای مواصلاتی استان فعالند و ۳۱ مورد نیز برای احداث درحال استعلام است.

علی‌اکبری درخصوص نحوۀ رعایت دستورالعمل‌ بهداشتی ناوگان جاده‌ای استان گفت: رعایت بهداشت فردی و اجتماعی راننده‌ها افزایش یافته‌است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز