جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی استان؛

برگزاری سی و نهمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان زنجان

۱۳۹۹/۰۹/۱۰ - ۱۳:۳۳:۳۹
کد خبر: ۱۰۹۶۱۴۸
برگزاری سی و نهمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان زنجان
مهندس اسماعیل افشاری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان و دبیر شورای حفاظت منابع آب استان،وضعیت بارشهای استان را تا 7 آذر مطلوب ارزیابی کرد و اظهارداشت:این بارشها تاکنون حدود 80 میلی متر ثبت شده است که نسبت به سال قبل حدود 9 درصد رشد داشته و نسبت به دوره بلندمدت آماری حدود 28 درصد مثبت بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ سی و نهمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان و یازدهمین جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی یکشنبه 9 آذر راس ساعت 10 صبح به ریاست دکتر فتح اله حقیقی، استاندار زنجان و اعضای این جلسه در سالن پیامبر اعظم استانداری زنجان، برگزارشد. 

در ابتدای این جلسه،مهندس اسماعیل افشاری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان و دبیر شورای حفاظت منابع آب استان،وضعیت بارشهای استان را تا 7 آذر مطلوب ارزیابی کرد و اظهارداشت:این بارشها تاکنون حدود 80 میلی متر ثبت شده است که نسبت به سال قبل حدود 9 درصد رشد داشته و نسبت به دوره بلندمدت آماری حدود 28 درصد مثبت بوده است.

افشاری، به آورد مخازن سدهای استان نیز اشاره کرد و افزود:سدهای استان نسبت به سال قبل با حجم 261میلیون متر مکعب  حدود 3 میلیون متر مکعب کسری مخزن داشتند که امیدواریم با بارشهای صورت گرفته امسال این کسری جبران شود.

وی،سپس به ویرایش گزارش طرح سازگاری با کم آبی با اعمال آخرین تغییرات دستگاههای ذیمدخل ، توسط شرکت آب منطقه ای زنجان اشاره کرد و عنوان داشت : این طرح جهت تصویب نهایی موضوع در جلسه هفته آینده با معاون آبفای وزیر نیرو مطرح خواهد شد.

افشاری، عنوان داشت:چالشهای این استان بیشتر در خصوص برداشت از آب سطحی است که حدود 30 میلیون متر مکعب تصمیم گیری شده است تا از کل مصرف استان صرفه جویی بعمل آید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان،گفت: در فاز اول برنامه، صرفه‌جویی در مصارف بخش کشاورزی از محل منابع زیرزمینی به میزان 289 میلیون مترمکعب و از محل منابع سطحی به میزان 30 میلیون مترمکعب مورد توافق کارگروه استانی قرار گرفته است.

افشاری، افزود: پس از حصول نتایج آماربرداری دور سوم و به‌روز رسانی بیلان و بازنگری آب قابل برنامه‌ریزی، مقادیر صرفه‌جویی استان در فاز دوم سازگاری با کم آبی به‌روز رسانی شده و برنامه دستیابی به اهداف فاز دوم بطور متناسب تدوین خواهد شد.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان،اظهارکرد: برنامه سازگاری با کم‌آبی در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات، شرب و بهداشت در جهت کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی است و این اهداف از طریق مسدود یا پر و مسلوب‌المنفعه نمودن چاه‌های غیرمجاز کشاورزی، اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری و نصب کنتور حجمی و هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی و دامداری‌های صنعتی و جلوگیری از اضافه‌برداشت چاه‌های مجاز دست یافتنی است.

افشاری در پایان سخنان خود با تاکید بر حفظ منابع آب زیرزمینی و لزوم صرفه جویی سالیانه به میزان 125 میلیون متر مکعب که کسری مخازن آب زیرزمینی استان است، تصریح کرد: ارائه تسهیلات بانکی برای خرید و نصب کنتور هوشمند با همکاری وزارت نیرو، بانک‌ها و جهاد کشاورزی،  استفاده از ظرفیت یگان حفاظت منابع طبیعی و امور اراضی برای کمک به یگان حفاظت از منابع آب با انعقاد تفاهم‌نامه فی‌مابین در سطح ملی و در نهایت  ارائه کمک بلاعوض جهت احداث واحدهای گلخانه‌ای همانند طرح کمک‌های بلاعوض توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، اصلاح پروانه‌های بهره‌برداری از ساعتی به حجمی از پیشنهادات این کارگروه در سطح استان برای تصویب در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی است که امیدورایم با تصویب آن قدمهای مهمی را در جهت حفظ و صیانت از منابع آبی استان برداشته باشیم.در ادامه اظهارات مهندس افشاری ، مدیران سایر دستگاه‌ها از جمله جهاد کشاورزی و آبفای استان نیز به بیان دیدگاه ها و نظرات دستگاه خود در خصوص امکان تحقق صرفه جویی در مصارف بخش مرتبط  اقدام نمودند.

استاندار زنجان نیز در بخش نخست سخنان خود در این جلسه به ترور شهید دکتر محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای صنعت دفاعی کشور اشاره کرد و گفت: این شهادت ها و شهادت های گذشته فرزندان این مرز و بوم، به طور مستند نشان می دهد که استکبار و صهیونیست و ازباب و نوکران منطقه ای آنها، از سر بیچارگی و استیصال اقدام به چنین عملیاتی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: خدا را شکر می کنیم که ملت ایران منجسم تر، هماهنگ تر و مقتدرتر، همچنان اهداف انقلاب اسلامی را جلو می برند.

دکتر حقیقی، در بخش دوم سخنان خود به طرح ملی سازگاری با کم آبی اشاره کرد و عنوان داشت: لازم است در خصوص تدوین برنامه های سازگاری با کم آبی در استان، تدبیری اتخاذ شود که هم در عمل امکان تحقق داشته باشد و هم اجرای آنها عادلانه باشد.

وی ادامه داد: اینکه در بررسی های کارشناسی میزان سهم استان در اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی و صرفه جویی در مصرف آب از ۷۲۶ میلیون مترمکعب به ۳۲۵ میلیون مترمکعب رسیده است، نشان از آن دارد برآوردهای قبلی قابل پیاده شدن نبوده و امکان اجرا نداشته است.

استاندار زنجان با بیان اینکه چالش عمده ما در این استان در خصوص آب های سطحی است، گفت: باید برای بهره گیری مناسب از آب های سطحی استان فکر اساسی صورت گیرد.

وی به ضرورت حرکت به سمت هوشمندسازی و افزایش بهره وری در استفاد از منابع آب در استان تاکید کرد و گفت: لازم است با کسانی که چاه های غیرمجاز دارند و یا از منابع آب اضافه برداشت می کنند، برخورد شود.

حقیقی به افزایش ۹ درصدی میزان بارندگی ها در استان از ابتدای مهر امسال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و افزود: این میزان نسبت به بلند مدت ۲۸ درصد رشد دارد و با توجه به ادامه بارش ها امیدواریم افزایش نیز  داشته باشد.

 

نظر شما