معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان:

سواد و سلامت همواره محور توسعه پایدار است

۱۳۹۹/۱۰/۰۹ - ۱۱:۱۱:۳۱
کد خبر: ۱۱۱۱۶۲۹
سواد و سلامت همواره محور توسعه پایدار است
معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان گفت: تشکیل نهضت سوادآموزی، ناشی از نگاه بلند امام راحل و نگاه تاثیرگذار انقلاب اسلامی با رویکرد فرهنگی، دینی و مردمی، توسعه و اوج گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ خدابخش مرادی‌نافچی  در سومین جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی استان زنجان، با تبریک هفته سوادآموزی، افزود: اگر امروز در ادبیات ما، سواد و سلامت، محور توسعه است، نشان‌دهنده توجه ویژه جمهوری اسلامی و در راس آن موسس جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری بوده است، به همین خاطر همگان باید در این زمینه تلاش کنند.

وی ادامه داد: در نگاه علم می‌گوییم، علمی امروز موثر است که به تجارت تبدیل شود، به همین خاطر درآمد و تجارت امروز در حوزه سوادآموزی و در مقطع زمانی کنونی، کمک کردن به سلامت جامعه در بحث کرونا است.

مرادی نافچی تصریح کرد: مبنای سواد رسانه‌ای، سواد اجتماعی، سواد ارتباط اجتماعی و سواد خواندن و نوشتن است. اگر چه درست است که یک فرد بی‌سواد نیز می‌تواند ارتباطات داشته باشد اما پذیرفتهایم که سواد و توسعه، سواد و ارتباط، سواد و ارتقای رابطه مستقیم با هم دارند که توجه به این حوزه نیز از ابتدا وجود داشته و امروز هم باید ادامه داشته باشد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان با تاکید بر اینکه معاونت سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان زنجان از حوزه‌های موفق در کشور بوده است، یادآور شد: امیدوارم تلاش‌ها در این زمینه مضاعف شود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی، جذب سوادآموز بسیار مشکل است، افزود: علی‌رغم توفیقهای به دست آمده در این شرایط، اهمیت سوادآموزی دوچندان شده است؛ چرا که ابتدا باید بتوانید در این شرایط خاص سوادآموز جذب کرده و سپس به او آموزش دهید و در ادامه، آزمون برگزار کرده و در نهایت و کارنامه‌ای صادر کنید اما این موضوع در موارد دیگر، از جمله دانشجویان که خودشان به دنبال تحصیل هستند، صدق نمی‌کند.

مرادی‌نافچی در ادامه گفت: همکاری همه دستگاه‌های اداری، اجرایی و به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی می‌تواند در تحقق ماموریتهای سوادآموزی بسیار راهگشا باشد.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری بین دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری با معاونت سوادآموزی، گفت: دهیاران در جامعه روستایی به عنوان مدیران محلی می‌توانند در کنار آموزش‌وپرورش نقش موثری داشته باشند، به همین خاطر باید از ظرفیت دهیاران بیشتر استفاده کرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان  اظهار کرد: تعداد جمعیت دهیاران در استان بالا است و تعدادی از دهیاران روستاها بانوان هستند که انگیزه مشارکتی بیشتری دارد، به همین خاطر باید از این فرصت نیز استفاده کرد.

به مرادی‌نافچی، تبلیغات محیطی شهری شهرداری در حوزه سوادآموزی باید در مناطق حاشیهای شهر بوده تا تاثیرات بیشتری داشته باشد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان گفت: امروز اگر عوامل انگیزشی برای یک ماموریت نباشد، شاید اثرگذاری آن کمتر شود و اگر بتوانیم فرصت‌های دیگری برای سوادآموزان ایجاد کنیم، یعنی در کنار آموزش سواد، در راستای تامین نیازهای مختلف معیشتی، اقتصادی و اجتماعی نیز گام برداریم، به موفقیتهای بیشتری در حوزه سوادآموزی خواهیم رسید.

مرادی نافچی باشاره به موضوع تفاهم‌نامه‌ها اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ها نباید در حد یک امضاء باقی بماند و مدیرانی که نامی از دستگاه آن‌ها در این طرح‌ها آمده باید این موضوعات را در دستور کار خود قرار دهند و حتماً اجرا کردن مفاد تفاهم را بعد از تفاهمی که بین مدیران و معاونان انجام می‌شود، مد نظر قرارداده و سپس در هر دستگاه یک نماینده تام‌الاختیار برای پیگیری تفاهم‌ها مشخص شود تا اقدامات به سرانجام برسد.

به گفته  معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان، سوادآموزی در کنار اشتغال می‌تواند فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی بیشتری برای جامعه هدف ایجاد کند.

مرادی نافچی خاطرنشان کرد: همکاری صدا و سیما، امور عشایر، امور بانوان، مرکز بهداشت، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و جهادکشاورزی می‌تواند در راستای سوادآموزی جامعه موثر باشد، به همین خاطر این دستگاه‌ها باید همکاری مستمری با آموزش‌وپرورش داشته باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز