ظهر امروز در جلسه قرارگاه کرونای شهرستان ابهر:

استاندار زنجان: ظرفیت استودیو سلامت از سوی شهرستان‌ها مغفول مانده است

۱۳۹۹/۱۱/۰۲ - ۱۶:۴۹:۰۷
کد خبر: ۱۱۲۴۱۶۲
استاندار زنجان: ظرفیت استودیو سلامت از سوی شهرستان‌ها مغفول مانده است
استاندار زنجان گفت: متاسفانه شهرستان‌های استان استقبال چندانی از استودیو سلامت نمی‌کنند، این در حالی است که می‌توانند از این ظرفیت برای آگاه‌سازی بهره بگیرند.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ فتح‌الله حقیقی ظهر امروز در جلسه قرارگاه کرونای شهرستان ابهر با بیان اینکه نزدیک به ۱۳۰ هزار تست در استان انجام شده که بالاترین میزان تست در کشور نسبت به جمعیت است، اظهار کرد: به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، از ۱۲۰ نفر تست گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم طی دو ماه آینده این میزان تست را به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت به ۳۰۰ نفر برسانیم که خوشبختانه زمینه آن نیز فراهم شده است، تصریح کرد: اگر ذره‌ای در مبارزه با کرونا غفلت کنیم، قطعاً افراد درگیر این بیماری خواهند شد.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با تاکید بر اینکه تست گرفتن به تنهایی کافی نیست و باید اقدامات بعدی به‌ویژه موضوع قرنطینه مورد توجه جدی قرار گیرد، اضافه کرد: برخی از مبتلایان امکانات لازم را برای قرنطینه شدن در منزل ندارند اما متاسفانه نسبت به قرنطینه شدن در منزل اصرار دارند که همین امر سبب به خطر افتادن سلامت سایر افراد خانواده به‌ویژه سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای می‌شود.

حقیقی با اشاره به اینکه در راستای کنترل بیماری، تعداد مراکز ۱۶ ساعته از ۱۱ مرکز به ۲۲ مرکز افزایش یافته است، گفت: ۱۳۰۰ تخت نقاهت‌گاهی نیز برای بیماران کرونایی آماده شده و اکثر این تخت‌ها یا در هتل و یا در مهمان‌سرا مستقر است.

استاندار زنجان از همراهی ۷۷۳۸ همیار سلامت در راستای مبارزه با کرونا در استان خبر داد و افزود: این همیاران سلامت از روستاها گرفته تا کارخانجات و دستگاه‌های اجرایی، کمک‌حال ستاد مبارزه با کرونا هستند.

وی با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون استودیوی سلامت در استان فعال است، ادامه داد: متاسفانه شهرستان‌ها استقبال چندانی از این استودیو نمی‌کنند، این در حالی است که می‌توانند از این ظرفیت برای آگاه‌سازی بهره گرفته و اجازه ندهند چنین ظرفیتی مغفول بماند.

حقیقی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در استان، تصریح کرد: فلسفه نام‌گذاری این طرح، این است که ما با تأسی از نام، مرام و سیره این شهید والامقام با بزرگ‌ترین مشکل دنیا مبارزه کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه طی آذرماه امسال ۲۲ هزار و ۷۵ مورد تست در استان انجام شده است، عنوان کرد: متوسط نسبت کرونا در استان ۱۱ درصد کاهش یافته است که در حال نزدیکی به هدف، یعنی زیر ۱۰ درصد هستیم.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با پرداختن به این موضوع که آنچه در اجرای طرح شهید سلیمانی مهم به نظر می‌رسد، استمرار اجرای این طرح و خروجی حاصل از آن است، تصریح کرد: اجرای این طرح در استان آثار خوبی داشته و تقریباً به اهداف تعیین شده رسیده‌ایم.

حقیقی با تاکید بر اینکه استان زنجان در پیک سوم کرونا موفق بوده و بیماری روند نزولی را طی کرده است، گفت: زمانی که روند بیماری کاهش می‌یابد، آن زمان بهترین فرصت برای انجام اقدامات محدودکننده است تا بتوانیم بیماری را به‌طور کامل ریشه‌کن کنیم.

وی با بیان این مطلب که هدف اصلی طرح شهید سلیمانی، قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است، اضافه کرد: وقتی زنجیره انتقال فراگیر می‌شود، قطع کردن آن هم مشکل خواهد بود، به همین خاطر موضوع بیماریابی در این طرح مورد توجه جدی است.

این مسئول با تاکید بر اینکه یکی از معضلات در زمینه مبارزه با کرونا این است که برخی از مبتلایان، بیماری خود را پنهان کرده و نسبت به تردد در جامعه اقدام می‌کنند، متذکر شد: مردم باید بدانند که اگر این بیماری در همان روزهای اول تشخیص داده شود، می‌توان نسبت به درمان آن اقدام کرد.

حقیقی با یادآوری این مطلب که ۹۹ درصد از مبتلایان به کرونا در خانه قرنطینه می‌شوند که این امر یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات است، عنوان کرد: با توجه به اینکه برخی از خانه‌ها از شرایط لازم برای قرنطینه برخوردار نیستند، این موضوع یک اشتباه است که می‌تواند موجب آلودگی سایر افراد خانواده نیز شود.

وی با بیان اینکه استان زنجان بالاترین مرگ و میر افراد مسن را دارد که میانگین سنی آن‌ها نیز ۷۱ سال به بالا است، ادامه داد: متاسفانه کار ۷۰ درصد از این مبتلایان نیز به بستری کشیده می‌شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه کسانی که در منزل بیمار سالمند یا فرد آلوده دارند باید به شدت مراقب رفتار خود باشند، افزود: اعضای خانواده باید همه تلاش خود را کنند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی سالمندان را درگیر این بیماری نکرده و در صورتی که خود نیز مبتلا باشند، حتماً باید از ظرفیت نقاهتگاه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد افراد مسن و دارای بیماری مزمن در استان با خانواده زندگی می‌کنند، یادآور شد: کوچک‌ترین غفلت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممکن است جان عزیزترین افراد و نزدیکان را به خطر بیاندازد.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با بیان اینکه نیروی انتظامی باید منع تردد ۲۱ شب تا ۴ صبح را با قدرت اجرا کرده و بلافاصله اعمال قانون‌ها را به افراد اطلاع‌رسانی کند، تصریح کرد: مبتلایانی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند باید مصاحبه شوند تا مکان ابتلای آن‌ها مشخص شود.

وی با تاکید بر این موضوع که در بحث سلامتی مردم با هیچ فرد شوخی نداریم، متذکر شد: طرح ساماندهی سالمندان نیز در استان در حال اجرا است و دستگاه‌های مرتبط، از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و تامین‌اجتماعی باید وظیفه خود را در این زمینه با دقت انجام دهند.

استاندار زنجان به موضوع آرامستان‌های استان نیز گریزی زد و با بیان اینکه نباید مطلقاً در آن آرامستان‌ها مراسم تجمعی برگزار شود، خاطرنشان کرد: کسانی که در آرامستان‌ها نسبت به برگزاری مراسم اقدام می‌کنند باید شناسایی شده و پاسخ‌گو باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز