با توجه به وزش باد شدید ۵ شنبه ۲۸ اسفند؛

مشترکین گاز طبیعی حتما نسبت به بررسی مجدد دودکش ها اقدام کنند

۱۳۹۹/۱۲/۲۷ - ۱۴:۲۴:۴۸
کد خبر: ۱۱۵۳۹۹۹
مشترکین گاز طبیعی حتما نسبت به بررسی مجدد دودکش ها اقدام کنند
موسی احمدلو با بیان اینکه به دلیل وزش باد شدید در روزهای آینده؛ احتمال تخریب دیوار و صدمه دیدن علمک گاز در روستاها و بافت قدیم شهر زنجان جود دارد؛ از مشترکین گاز خواست؛ در صورت بروز هرگونه حوادث ناشی از گاز طبیعی، در روستاها به گازبان ها و در شهرها به پست امداد؛ تلفن ۱۹۴ اطلاع دهند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

به گزازش خبرگزاری برنا از استان زنجان، مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان با اعلام اینکه وزش باد، احتمال بروز حوادث ناگوار ناشی از گاز طبیعی را افزایش می دهد؛ گفت: مشترکین محترم در صورت بروز هرگونه حوادث، در روستاها به گازبان ها و در شهرها به پست امداد؛ تلفن ۱۹۴ اطلاع دهند.

 موسی احمدلو با بیان اینکه به دلیل وزش باد شدید در روزهای آینده؛ احتمال تخریب دیوار و صدمه دیدن علمک گاز در روستاها و بافت قدیم شهر زنجان جود دارد؛ از مشترکین گاز خواست؛ در صورت بروز هرگونه حوادث ناشی از گاز طبیعی، در روستاها به گازبان ها و در شهرها به پست امداد؛ تلفن ۱۹۴ اطلاع دهند تا اقدامات لازم صورت وی با اعلام اینکه بر اساس هشدار اداره کل هواشناسی استان مبنی بر وزش شدید باد، احتمال انسداد مسیر دودکش ها و بروز حوادث ناگوار افزایش می یابد؛ تاکید کرد: زنجانی ها علاوه بر رعایت نکات ایمنی؛ از عملکرد صحیح دودکش سیستم های گرمایش گاز سوز و خروج گاز مونوکسید کربن؛ اطمینان حاصل کرده و با بازبینی لوله و اتصالات دودکش دستگاه های گازسوز؛ از وقوع هر گونه حادثه جبران ناپذیر پیشگیری کنند.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان همچنین توجه مشترکین را به ضرورت مدیریت مصرف گاز طبیعی در راستای استمرار جریان گاز در فصول سرد سال، جلب کرد و تصریح  داشت: با رعایت اصول ساده صرفه جویی و کاهش مصرف گاز، از هدر رفت انرژی جلوگیری کنیم که با این اقدام؛ سهمی مهم در انتقال مستمر گاز طبیعی به اقصی نقاط استان خواهیم داشت.

در ادامه رئیس روابط عمومی گاز زنجان با بیان اینکه هم استانی های عزیز علاوه بر رعایت نکات ایمنی؛ از عملکرد صحیح دودکش سیستم های گرمایش گاز سوز و خروج گاز مونوکسید کربن؛ اطمینان حاصل کنند؛ افزود: در زمان روشن بودن بخاری گازسوز، باید علاوه بر داغ بودن لوله دودکش، از سالم بودن کلاهک لوازم گازسوز اطمینان حاصل کنیم.

نادر رابطی با بیان اینکه همواره از هم استانی های عزیز می خواهیم که علاوه بر کنترل مداوم دودکش بعد از راه اندازی بخاری؛ از بازبودن محل خروج دود و گازهای سمی اطمینان حاصل کنند؛ افزود: مشترکین محترم توجه داشته باشند؛ چنانچه در اثر باد و طوفان؛ کلاهک از محل خود جدا شود؛ مجدداً در محل مربوطه نصب شود؛ چرا که وجود کلاهک علاوه بر این که از نفوذ باران و برف و اشیا به داخل دودکش جلوگیری می کند و در تنظیم سوخت وسیله گاز سوز و خروج محصولات احتراق بسیار مهم و کاربردی است.

وی اعلام کرد: مجهز نبودن دودکش به کلاهک و وزش باد شدید باعث پس زدن گازهای حاصل از احتراق به داخل فضای مسکونی می شود.

رئیس روابط عمومی گاز زنجان با تاکید بر اینکه هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون داشته و انتهای کلیه دودکش ها باید حداقل ۹۰ سانتی متر از سطح بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته باشد؛ تصریح کرد: حتماً کلاهک دودکش وسایل گرمایشی در پشت بام‌ها باید از نوع H باشد تا بدین وسیله از خاموش شدن شعله بخاری در اثر جابجایی جریانات هوا، وزش باد و انتشار گاز سمی منوکسید کربن در محیط جلوگیری شود.

رابطی افزود: خانواده های محترم توجّه داشته باشند که وسایل گاز سوز مخصوصاً اجاق گاز را در محل وزش جریان باد مانند پنجره، مقابل باد بزن های برقی و قرار ندهند زیرا این عوامل باعث خاموش شدن شعله شده و با پراکنده شدن گاز در فضا؛ موجب خطر و آتش سوزی می شود.

وی با ذکر این نکته که آموزش نکات ایمنی یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از صدمات احتمالی در حوادث است تصریح کرد: مردم عزیز همچون همیشه به نکات ایمنی توجه کنند تا در سایه آگاهی از مصرف ایمن گاز طبیعی و بکارگیری صحیح آن؛ فصل سرمای دلچسبی را در کنار کانون گرم خانواده سپری کنند.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان همچنین از مردم استان خواست با توجه به کاهش دمای استان؛ با رعایت مواردی مانند؛ پوشیدن لباس گرم تر درمنزل؛ توجه به دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد، استفاده از پرده های ضخیم، بستن دریچه کولر و منفذهای موجود البته با رعایت اینکه جریان هوای کافی در فضای خانه وجود داشته باشد و عایق بندی موتور خانه ها در مصرف گاز طبیعی نیز صرفه جویی کنند.

رابطی همچنین از مشترکین عزیز خواست: از دست‌کاری تجهیزات گازرسانی خودداری و با مأمورین شرکت گاز همکاری لازم را داشته باشند

 

نظر شما