استاندار زنجان در ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا استان:

میزان پی سی آر مثبت کرونایی زنجانی‌ها به ۶۲ درصد رسید

۱۴۰۰/۰۲/۰۶ - ۱۳:۴۲:۰۷
کد خبر: ۱۱۷۰۷۸۴
میزان پی سی آر مثبت کرونایی زنجانی‌ها به ۶۲ درصد رسید
استاندار زنجان گفت: طبق آمار کنونی میزان پی سی آر مثبت کرونایی ها در استان نسبت به هفته چهارم فروردین امسال ۲۱ درصد افزایش یافته و به عبارتی میانگین استانی از ۴۱ درصد به ۶۲ درصد رسیده که بسیار نگران کننده است.

به گزارش خبرگزاری برنا دراستان زنجان؛ فتح الله حقیقی در ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا استان با اشاره به اینکه افزایش میزان پی سی آر مثبت مبتلایان در استان نشان دهنده آلودگی بیش از حد است افزود: پیک چهارم و شمار افراد دارای پی سی آر مثبت در تمامی مناطق استان به ویژه در شهرهای ماهنشان و خدابنده غوغا کرده است.

وی اضافه کرد: همه شهرهای استان در پیک چهارم به ویژه افراد مثبت شناسایی شده در وضعیت بد قرار دارند و از طرفی مبتلایان سرپایی نیزبه اوج خود رسیده هر چند شمار مراجعه کنندگان هفته گذشته نسبت به هفته چهارم فروردین ۱.۵ درصد کاهش نشان می دهد اما در مقابل این میزان اواخر هفته گذشته نسبت به هفته اول فروردین امسال ۵۸ درصد افزایش دارد.

این مسوول ادامه داد: این کاهش چندان محسوس نیست چرا که همچنان شمار مراجعه کنندگان سرپایی بالا بوده، در این میان سرعت اقدام قانونی و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم باید بیش از گذشته شتاب بگیرد.

حقیقی به لزوم بهره گیری از اماکن مورد نیاز برای انجام واکسیناسیون کرونایی استان تاکید کرد و افزود: در این خصوص نباید یک ساعت تعلل کرد و  همکاری های لازم با دانشگاه علوم پزشکی انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه رانندگان خودروهای پلاک مخدوش استان در محدودیت های کرونایی مرتکب جرم شده اند، اضافه کرد: در این زمینه باید برای افراد متخلف تشکیل پرونده شده و به قوه  قضایئه ارجاع داده شوند و به لحاظ امنیتی نیز تعیین تکلیف خواهند شد.

این مسوول در زمینه برگزاری مراسم شب های قدر هیات های مذهبی استان نیز گفت: ضوابط این موضوع طی جلسه ای به مجریان اعلام خواهد شد و طبق تصمیم گیری ها در فضایی با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می شود.

وی به لزوم برخورد با اصنافی که نیمه بسته در محدودیت های کرونایی فعالیت می کنند، اشاره کرد و گفت: متاسفانه تردد زنجانی در محدودیت ها همچنان روند افزایشی دارد و طی جلسه مسائل معیشتی اصناف نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

این مسوول خاطرنشان کرد: بارها در خصوص تعیین تکلیف افراد دارای پی سی آر مثبت کرونایی صحبت شده که در این خصوص افرادی که از این کار تمکین نکردند باید مشخص شود.  

حقیقی با اشاره به راه‌های انتقال ویروس جهش یافته کرونا گفت: از مجموع ۷۰۰ نفر بستری شده کرونایی استان ۳۵ نفر علت ابتلا را از خانواده اعلام  کرده اند که این موضوع نشان می هد فرد دارای پی سی آر مثبت باید بلافاصله به نقاهتگاه انتقال یابد که در غیر اینصورت همه اطرافیان خود را گرفتار می کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار ۲۲ درصد ابتلا از دورهمی های خانوادگی بوده است، اضافه کرد: با وجود پیک چهارم کرونا و وضعیت حاد بیماری در این استان آمارهای ترددها بیانگر آن است که زنجانی ها هنوز از دورهمی خانوادگی دست برنداشته اند و این موضوع  بسیار نگران کننده است و جای تامل دارد.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه ۱۳ درصد موارد ابتلا در محل کار گزارش شده است، گفت: آمار یاد شده بالا بوده و در این میان باید وضعیت دستگاه های اجرایی عمومی  نسبت به رعایت فعالیت یک سوم کارکنان خود و دستگاههای ضروری به میزان ۵۰ درصد در شرایط قرمز کرونایی نمی کنند که در کوتاهترین زمان ممکن اسامی مدیران متخلف احصا شود.

وی با اشاره به اینکه طبق همین آمار ابتلا در مسافرت ها از ۹ به ۸ درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: یکی از علل بروز پیک کنونی به علت همین مسافرت های نوروزی  بوده که هنوز آثار آن ادامه دارد و از طرفی اشغال تخت های بیمارستانی نیز ۹۴ درصد است.

حقیقی افزود: میزان پروتکل های بهداشتی کرونایی آنگونه که باید و شاید با وجود درصدی ارتقا هنوز آثار خود را در اشغال تخت های بیمارستانی کرونایی نشان نداده و این مهم از قدرت گیرایی و سرعت انتشار ویروس نوع جهش یافته حکایت دارد که روند کاهش بیماری تدریجی و قطره چکانی است.

 

نظر شما