استاندار زنجان در جلسه شورای حفاظت منابع استان:

ستاد پیشگیری و مقابله با کم آبی در زنجان تشکیل می‌شود

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ۱۳:۴۶:۱۸
کد خبر: ۱۱۷۳۰۳۴
ستاد پیشگیری و مقابله با کم آبی در زنجان تشکیل می‌شود
ستاد پیشگیری و مقابله با کم آبی در استان به مسوولیت معاونت عمرانی استانداری و با هدف رسیدگی به مشکلات مربوط به این حوزه به ویژه در روستاها تشکیل همچنین موضوع مدیریت مصرف آب سدهای نیز به صورت کارشناسی بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا دراستان زنجان؛ فتح الله حقیقی  در جلسه شورای حفاظت منابع استان با اشاره به کاهش ۴۷ درصدی بارندگی ها نسبت به مدت مشابه سال قبل افزود: بر اساس آمار اعلام شده میزان بارندگی در استان نسبت به بلند مدت ۲۷ درصد روند کاهشی نشان می دهد که با این شاخص ها زنجان در میانه جدول کشوری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه وضعیت بارندگی استان چندان خوشایند نیست، اظهار داشت: این در حالی است که ۵۰ درصد استان های کشور با کاهش شدید بارندگی مواجه هستند که این وضعیت بدتری را برای آنها به نسبت این استان رقم زده است.

این مسوول بر لزوم مدیریت بهینه مصرف آب در شرایط بحرانی کنونی کشور اشاره کرد و گفت: از طرفی ورودی آب سدهای استان نیز ۲۲ میلیون مترمکعب کاهش یافته است بطوریکه سد تهم شهر زنجان وضعیت مطلوبی ندارد چراکه آب ورودی به این سد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه آمارها و شاخص ها نشان می دهد وضعیت خوبی در حوزه آب شرب مصرفی و دیگر بخش ها حاکم نیست، اظهار داشت: در صورت عدم مدیریت صحیح این حوزه، حتی در حوزه آب شرب با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

 استاندار زنجان با بیان  اینکه در شرایط کنونی هم استانی ها باید کمک رسان و همراه در مصرف بهینه آب باشند، ادامه داد: وظیفه مهم تر اینکه مدیران دستگاههای متولی امر باید بصورت میدانی با طرح های پیشگیرانه در این زمینه وارد عمل  شوند.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر با توجه به شرایط حاکم زمان نظاره گر بودن نیست، بلکه مدیران دستگاههای متولی با احساس مسوولیت بیشتری در این حوزه فعال و به دنبال رفع مسائل و مشکلات پیش رو باشند.

حقیقی افزود: حضور میدانی مدیران در عرصه های مختلف نتایج عینی دارد که پیش از این مهم، در بحث محدودیت ها  و رعایت پروتکل های بهداشتی کرونایی نمود بیشتری داشت و تداوم این مهم به کاهش آسیب ها منجر می شود.

 این مسوول با تاکید بر اینکه انسداد چاههای غیرمجاز کشاورزی باید با جدیت بیشتری در این استان پیگیری شود، ادامه داد: کنترل هوشمند در این خصوص انجام و اصلاح و تعدیل با هدف گذاری تعیین شده نیز مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان نیز باید کشت های گلخانه ای محصولات را بیش از گذشته در سال جاری مود توجه قرار دهد، اضافه کرد: این سازمان از کشت محصولات پر آب در شرایط کنونی جلوگیری کند و موضوع تاسف بار اینکه کشت چنین محصولاتی در استان به استان های دیگر اجاره داده می شود.

استاندار زنجان در خصوص برنامه ریزی میان و بلندمدت آب استان نیز گفت: این مهم باید در کنار سند سازگاری کم آبی لحاظ و برنامه ریزی لازم انجام و در این خصوص با طراحی اقداماتی مشکلات حل و فصل شود.

وی اظهار داشت: طرح  های اجرایی مصرفی آب در حوزه سد تهم با حضور کارشناسان انجام و سپس در کارگروه مصوب شود و در خصوص باروری ابرها نیز مکاتبات لازم با وزیر مربوطه انجام خواهد شد.

حقیقی خاطرنشان کرد: برای مدیریت بهینه مصرف آب اطلاع رسانی لازم از سوی دستگاه‌های متولی در استان پیش بینی شده است که طبق هماهنگی ها انجام خواهد گرفت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز