روابط عمومی اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان:

۸۰ درصد کارآموزان فنی ‌و حرفه‌ای زنجان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۱۴:۰۸:۴۲
کد خبر: ۱۱۸۹۴۱۶
۸۰ درصد کارآموزان فنی ‌و حرفه‌ای زنجان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند
مدیرکل فنی و حرفه ای استان زنجان گفت: در رشته‌های فنی، حدود ۸۰ درصد مراجعه کنندگان، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقاطع فوق‌دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند که برای تکمیل آموخته‌های خود در بخش عملی به این مراکز مراجع می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛  محمدرضا انصاری در خصوص اقدامات انجام گرفته در راستای برنامه‌ریزی و اجرای آموزش‌های مهارتی منجر به اشتغال در مراکز فنی و حرفه‌ای استان، گفت: برای نیل به این هدف، در سال گذشته اقداماتی انجام گرفت که تدوین سند توسعه مهارتی استان برای اولین بار از جمله آن‌ها بود.
مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان زنجان همچنین به اجرای طرح تکاپو اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح از سوی وزارت کار به همه استان‌ها ابلاغ شد که در زنجان هم برش استانی طرح تکاپوی انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: نتایج این ۲ اقدام باعث شد تا برنامه‌ریزی‌های آموزشی ما با اولویت حرفه‌ها و رشته‌هایی که در این طرح سند و تکاپو مشخص شده است، انجام گیرد.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان زنجان، با تاکید بر اینکه، در برخی از حرفه‌ها و رشته‌ها نیاز بازار کار بیش از آموزش‌های ما بوده است به همین دلیل همه افراد معرفی شده بازار کار شده‌اند.
وی گفت: در برخی از رشته ها مانند تراشکاری cnc و جوشکاری نتوانستیم به اندازه نیاز بازار کار نیرو معرفی کنیم چون نیاز بازار کار بیش از افرادی است که در مراکز ما آموزش دیده‌اند.
این مسؤول، در بیان علت این امر اظهار داشت: دلیل ین است که در برخی از کارگاه‌ها تعداد دستگاه‌ها مشخص است و بیش از حد مشخص نمی‌توانیم کارآموز پذیرش کنیم از این‌رو، ظرفیت‌های آموزشی ما مشخص است و تعداد معینی را می‌توانیم آموزش دهیم.
انصاری تصریح کرد: برخی از کارگاه‌های ما مثل کارگاه تراشکاری که ۱۵ دستگاه تراش دارد، امکان توسعه ندارد و به همان میزان هم کارآموز جذب می‌کنیم.
با ریشه‌کنی کرونا آموزش‌ها را در راستای پاسخ کامل به نیاز بازار کار توسعه می‌دهیم
وی با اشاره به تاثیر شرایط کرونایی در کمیت آموزش‌های مراکز فنی و حرفه‌ای گفت: این شرایط محدودیت‌هایی ایجاد کرده است چراکه قبلا می‌توانستیم کلاس‌ها را به صورت ۲ شیفت حضوری برگزار کنیم ولی در حال حاضر، آموزش‌های حضوری ما با تصمیم گیری‌های ستاد مقابله با کرونا است و نمی‌توانیم همه را در آموزش‌های حضوری بپذیریم.
انصاری افزود: در شرایط موجود نیز می‌توانیم کلاس‌های آموزشی را در ۲ شیفت برگزار کنیم، اما محدودیت‌های کرونایی باعث شده است برنامه‌ریزی های لازم برای آموزش کارآموزان به میزان نیاز بازار کار و صددرصد اجرایی نشود.
وی یادآورشد: برخی از حرفه‌های موجود در فنی و حرفه‌ای که در سند توسعه مهارت و طرح تکاپو هم بوده، منطبق با نیاز بازار کار است.
انصاری ابراز امیدواری کرد، با ریشه‌کنی کرونا و امکان افزایش تعداد شیفت‌های کلاس‌های آموزشی، تعداد بیشتری از افراد تحت آموزش قرار گیرند.
وی گفت: اگر شرایط کرونا بهبود یابد سعی می‌کنیم، آموزش‌ها را در راستای افزایش تعداد کارآموزان تا حدی که نیاز بازار کار را به طور کامل پاسخ دهد، توسعه دهیم.
انصاری خاطرنشان کرد: بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بخش عملی مهارت لازم برای جذب در بازار کار را ندارند و برای تکمیل آموخته‌های خود در بخش عملی به این مراکز مراجع می‌کنند.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان، در خصوص علت گرایش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، به فراگیری آموزش‌های مهارتی گفت: این کارآموزان، بخش تئوری را در دانشگاه به خوبی فراگرفته‌اند، اما در بخش عملی مهارت آنچنانی که بتوانند جذب بازار کار شوند ندارند و از این رو برای تکمیل آموخته‌های خود در بخش عملی به این مراکز مراجع می‌کنند.
انصاری افزود: این افراد با گذراندن یک واحد درسی در رشته‌هایی مانند جوشکاری یا تراشکاری در دانشگاه، نمی‌توانند مهارت لازم را برای ورود به بازار کار کسب کنند در اینجا اما، با گذراندن حدود ۶۰۰ ساعت، مهارت لازم را کسب می‌کند و این انگیزه باعث گرایش آن‌ها به حضور در کلاس‌های آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای شده است.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان، با تاکید بر اینکه در خارج از این مراکز کسی که مهارتی ندارد دستگاه مربوطه را به هیچ‌وجه در اختیار او قرار نمی‌دهند تا کار عملی انجام دهد، گفت: در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای، اما کارآموز به صورت عملی پله پله با دستگاه کار می‌کند و مهارت‌های لازم را فرا گرفته و با نوشتن یک برنامه، قطعه تولید می‌کند.وی افزود: در این کارگاه‌های آموزشی، نتیجه آموزش، منجر به تولید قطعه می‌شود.
انصاری گفت: به‌طور میانگین در برخی از حرفه‌های مراکز فنی و حرفه‌ای، کارآموز فقط برای رفع نیازهای خود در این دوره‌ها شرکت می‌کنند و انگیزه اشتغال در این حرفه ندارد و آموزش‌های منجر به اشتغال در رشته‌های خدماتی، بیشتر به‌صورت مشاغل خانگی است و نمی‌توان رقم مشخصی در خصوص آموزش‌های منجر به اشتغال در این حوزه اعلام کرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز