استاندار زنجان:

اصلاح باور عمومی راهکار اساسی مقابله با مواد مخدر است

۱۴۰۰/۰۴/۱۳ - ۱۳:۴۴:۰۵
کد خبر: ۱۲۰۱۹۴۹
اصلاح باور عمومی راهکار اساسی مقابله با مواد مخدر است
استاندار زنجان با اشاره به اینکه اصلاح باور عمومی راهکار اساسی مقابله با مواد مخدر است گفت: تصور اینکه تنها با انجام وظیفه کار انجام می گیرد، چنین چیزی امکانپذیر نیست در این میان اجتناب از موازی کاری ها و حرکت در یک مسیر و اهداف مشخص می تواند نتیجه بهتری را رقم بزند.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛  فتح  الله حقیقی در جلسه شورای  مواد مخدر استان با اشاره به وضعیت کنونی مصرف این مواد در سطح جهان و کشور افزود: در زمان حاضر سن مصرف مواد مخدر در کشور بیش از گذشته کاهش یافته و از طرفی رتبه مصرف شیشه از پنجم به دوم کاهش یافته است.

وی با بیان آمار میزان مصرف کنندگان مواد مخدر کشور اضافه کرد: در این خصوص آمارهای متفاوتی از سوی مراجع اعلام می شود که با احتساب خانواده های درگیر، ابعاد گستره این معضل خانمانسوز را نشان می دهد که طبق  آمارها ۵۵ درصد معتادان متاهل هستند.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه ماحصل اعتیاد وجود فرزند معتاد است، ادامه داد: طبق آمارها حدود ۸۰ درصد زندانیان ارتباط مستقیم و غیرمستقیم  با مواد مخدر داشته و در این خصوص سازمان ملل متحد اعتیاد را جرم سازمان یافته اعلام کرده که تهدید کننده جهان بشریت است.

وی با بیان اینکه از زمان ورود آمریکا به افغانستان مواد مخدر از سنتی به مواد صنعتی تبدیل شده است، اظهار داشت: بحث مواد مخدر بسیار پیچیده بوده و یک آسیب اجتماعی محسوب می شود و باید برنامه ریزی های دقیق، مدون و اجرایی برای مقابله با آن شود.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه ایران در راه مبارزه با مواد مخدر در جهان پیشگام است، ادامه داد: رهبری و دولت به موضوع مواد مخدر توجه ویژه ای دارند بطوریکه حجم هزینه کرد در این حوزه چند برابر افزایش یافته است و رفع آن به عزم ملی و استانی نیاز دارد.

حقیقی به بهره گیری از ظرفیت ها و امکانات موجود در این راستا تاکید کرد و افزود: برنامه ریزی مشخص و هدفمند در پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر اهمیت زیادی دارد و برای جمع آوری معتادان متجاهر اقدامات لازم باید انجام گیرد.

وی با بیان اینکه مجوز فعالیت مراکز غیردولتی اعتیاد توسط دانشگاه علوم پزشکی استان صادر می شود، گفت: چنین مراکزی باید در مکان های تعریف شده نه در مرکز شهر دایر و فعالیت های این حوزه باید بیش از گذشته مدیریت شود و باور قلبی به آن داشت.

استاندار زنجان ادامه داد: بر این اساس با وظیفه اداری نمی توان آسیب های اجتماعی در استان را مدیریت کرد، بلکه باید با انگیزه اقدامات در یک خط مستقیم قرار گیرد و از طرفی توجه داشت به دلیل وسعت این موضوع باید تصمیمات عملیاتی تر و جدی تر اتخاذ کرد.

وی خاطرنشان کرد: عموم مردم انتظار دارند جلساتی از این دست خروجی داشته باشند و در این میان خطای بزرگ این است که گفته می شود قوه قضائیه و نیروی انتظامی برای مقابله وارد عمل شوند.

حقیقی با اشاره به اینکه برای فعالیت تشکل های غیر دولتی حوزه اعتیاد در استان بدون نوبت مجوز داده می شود، افزود: در این میان تشکل و سازمان های غیردولتی فعال این حوزه باید فعال و با اجرای برنامه هایی کمک حال باشند.

وی لزوم مشارکت خانواده ها در حوزه پیشگیری از اعتیاد را یادآور شد و گفت: مراکز فرهنگی، انجمن ها و سایر دستگاههای متولی در این خصوص پای کار باشند و نسبت به برنامه ریزی های هدفمند اقدام کنند و از طرفی از ظرفیت های دهیاران در حوزه مواد مخد نیز استفاده شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز