استاندار زنجان در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان :

رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی در آستانه پیک پنجم ضروری است

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۱۳:۳۳:۲۶
کد خبر: ۱۲۰۵۶۸۹
رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی در آستانه پیک پنجم ضروری است
استاندار زنجان با تاکید بر لزوم بهبود وضعیت نامناسب رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: اگرچه تاکنون توانسته‌ایم در مجموع، استان را در حوزه کرونا به خوبی مدیریت کنیم، اما کافی نبوده و لازم است در آستانه پیک پنچم، مراقبت‌ها، رعایت دستورالعمل‌ها و نظارت‌ها با شدت بیشتری انجام شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ دکتر فتح‌الله حقیقی در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان با اشاره به ورود ویروس دلتا به کشور و پیک پنجم کرونا، گفت: برای اینکه در موج پنجم کرونا به استقبال ابتلا به ویروس و مرگ نرویم، باید با رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل‌ها، زمان بخریم تا بتوانیم واکسن را به همه، به‌ویژه قشر آسیب پذیر، تزریق کنیم. 

 وی با بیان اینکه بازگو کردن آمار و ارقام موفقیت‌های کسب شده در بحث کرونا چندان مهم نیست، افزود: چون پای جان مردم در میان است، آنچه مهم است، این است که نگذاریم جان حتی یک نفر به خطر بیفتد.

 استاندار زنجان با تاکید بر اینکه شرایط ویروس دلتا، نسبت به سایر گونه‌های کرونا، خاص است، گفت: با ورود ویروس دلتا و موج پنجم کرونا، ۱۰ گروه در بخش‌های مختلف از جمله حمل ونقل شهری، بخش اصناف، بوستان ها و فضای سبز برای مقابله با پیک جدید، تشکیل و مسئولان مربوطه کاملا توجیه شده اند که باید به وظیفه خود، به خوبی عمل کنند.

 وی با بیان اینکه برای تشکیل جلسات توجیهی هریک از این گروه‌های دهگانه،  به‌طور شخصی ورود کرده و زمان زیادی گذاشته ام، افزود: چون ابعاد مختلف قضیه، کاملا برای مسئولان مرتبط با هر بخش، به طور شفاف توجیه شده است، نظارت‌های این گروه‌ها هم، باید دقیق باشد و هیچ عذری در این خصوص پذیرفتنی نیست و در غیر این صورت، تعلل محسوب می شود.

 استاندار زنجان با اشاره به اینکه  در ویروس دلتا، فاکتور آلودگی رده های سنی پایین هم مطرح است، گفت: در ویروس دلتا اگر جوانان و سنین پایین تر آلوده شوند، نه تنها دیگران را آلوده می‌کنند، بلکه خودشان هم در معرض خطر جدی هستند، در حالی که در گونه‌های قبلی با ابتلا به ویروس کرونا، برای خودشان خطر جدی ایجاد نمی شد و فقط دیگران را آلوده می‌کردند.

وی با تاکید بر لزوم بهبود وضعیت نامناسب رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزود: برای اینکه در موج پنجم، به استقبال ابتلا به ویروس و مرگ نرویم، باید با رعایت دستورالعمل‌ها، زمان بخریم تا بتوانیم واکسن را به همه، به‌ویژه قشر آسیب پذیر، تزریق کنیم.

حقیقی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد رده سنی 70 سال که به هر دلیل تا کنون واکسینه نشده اند رقم کمی نیست، اظهار داشت: این میزان باقیمانده، چهار هزار نفر را شامل می‌شود که هنوز واکسن دریافت نکرده اند و در موج پنجم، در خطر بوده و تهدید می شوند و باید موج دلتا را جدی بگیریم.

باید در حوزه هایی که سطح رعایت، پایین است ورود و چاره اندیشی شود

استاندار زنجان با بیان اینکه باید با مدیریت منسجم، سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش یابد، گفت: اگرچه اقدامات زیادی انجام گرفته، اما قابل قبول نیست و باید در حوزه هایی که سطح رعایت، پایین است ورود و چاره اندیشی شود.

وی با اشاره به اینکه اگر در  پارک‌ها و بوستان‌ها، پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی شود، نیازی به بازگشایی آنها نیست، افزود: این مکان ها اگر هم زمان فعالیت معینی دارند، قطعا بعد از پایان زمان تعیین شده، باید توسط نیروی انتظامی جریمه شوند.

استاندار زنجان گفت: با وجود موفقیت های کسب شده در حوزه پیشگیری و مقابله با کرونا، اما همچنان در خطر هستیم و بنابراین باید مواردی که احتمال خطر و اطلاعات در آن بیشتر است مورد توجه قرار گیرند.

 وی با انتقاد از صاحبان سوپرمارکت ها و فروشگاه های زنجیره‌ای، به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود: از زمان شیوع کرونا، در حالیکه سایر اصناف بر اساس برنامه های ستاد کرونا از تعطیلی های مکرر برخوردار شدند، فروشگاه های زنجیره ای، سوپرمارکت ها و خواربار فروشی‌ها، با اینکه حتی یک ساعت هم تعطیل نکرده اند، اما متأسفانه کمترین رعایت ها را دارند و این باعث عذاب وجدان است.

استاندار زنجان با  اشاره به برخی از مصوبات یکصدوسومین جلسه ستاد مقابله با کرونای استان، به لزوم اجرای آن، تاکید کرد و گفت: خواربارفروشی‌ها، سوپرمارکت ها و فروشگاه های زنجیره‌ای ملزم هستند سه اصل، استفاده از ماسک، ضد عفونی کردن محل و ممانعت از ورود افراد بدون ماسک را رعایت کنند که در غیر این صورت برخورد جدی می‌شود.

وی همچنین با ابراز تاسف از عدم رعایت دستورالعملهای بهداشتی در بعضی از ادارات هم اظهارداشت: اداره‌هایی که رعایت پروتکل‌ها در آنها، زیر ۹۰ درصد باشد مدیر آن لایق نیست و حراست آن مشکل دارد.

مسئولیت مستقیم  عدم رعایت بهداشتی در اداره‌ و دستگاه‌ها، با مدیرکل است

استاندار زنجان با بیان اینکه مسئولیت مستقیم عدم رعایت موارد بهداشتی در اداره‌ و دستگاه‌ها، با مدیرکل است و با مدیر متخلف باید برخورد جدی شود، گفت: اسامی همه متخلفان در بحث عدم رعایت دستورالعمل‌ها، در همه سازمان‌ها و دستگاه ها، حتی استانداری و دفتر حوزه استاندار، حداکثر تا روز پنجشنبه، اعلام تا برخوردهای لازم انجام شود.

اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از قطعی‌برق در پایگاه‌های مربوط به تزریق واکسن‌ کرونا و رفع مشکلات حمل و نقل درون شهری در بحث مقابله با کرونا از دیگر مصوبات این جلسه بود که استاندار زنجان بر پیگیری آن تاکید کرد.

 

نظر شما