رییس‌جمهور خبر داد:

پیش‌بینی ایجاد صندوق توسعه استان‌ها در بودجه ۱۴۰۱

۱۴۰۰/۰۸/۲۹ - ۱۲:۰۳:۱۵
کد خبر: ۱۲۶۳۵۱۷
پیش‌بینی ایجاد صندوق توسعه استان‌ها در بودجه ۱۴۰۱
رییس‌جمهوری گفت: راه‌اندازی صندوق توسعه استان ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، پیش‌بینی شده است تا این صندوق بتواند دست استان ها را باز کند؛ شاید برای دستیابی به رشد اقتصادی قابل قبول در سال آتی به نحوی شروع کنیم که به جای مطالبه بودجه از سوی استان ها، ما مطالبه گر درآمدهای آن‌ها باشیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛آیت الله سید ابراهیم رییسی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان زنجان افزود: برای کار جهادی باید در نگرش‌ها و فرایندها تحول ایجاد و با یک روند متناسب با آن کارها انجام و بر اساس آن ادارات و سازمان ها متحول شود که انتصاب افراد تحول خواه لازمه آن است.

وی در ادامه بیان کرد: هر مسئولیتی آفتی هم دارد و ممکن است این آفت سراغ هر کسی بیاید، نباید دچار فخر و عجب شویم، کار خیلی خوب است، باید کار را خوب انجام داد و دچار آفات آن هم نشد.

رییس قوه مجریه گفت: توجه کنیم که توسعه یافتگی یک امر پسندیده است و باید مراقب بود که به آفت های آن هم دچار نشویم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه در استان زنجان کارهای بسیاری انجام شده است، اما آنچه شده با آنچه که باید بشود، بسیار متفاوت است، افزود: این استان ظرفیت بسیار بالایی در حوزه معدن، صنعت، کشاورزی و گردشگری دارد و می تواند سرآمد باشد که این باید به دست مدیران توانا و کسانی که با مسئولان کار می کنند انجام گیرد.

وی با تاکید بر اینکه با یک کار عادی نمی توان این تحول را شکل داد، اظهارداشت: باید یک کار جهادی شود، بسیاری از شما در دوران دفاع مقدس از رزمندگان جبهه بودید و می دانید که با کار عادی نمی شد با دشمن و تهدیدها مواجه شد.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: نعمت های خداوند بر ما بسیار است، تفضل و لطف بسیاری نیز بر ما شده است که باید شکر این نعمت ها به جا آورده شود و نخستین گام در شکرگزاری، شناخت نعمت است و اینکه بدانیم این نعمت از جانب خداست و آن را در جایی که او راضی است استفاده کنیم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه محدودیت های ما در علم و دانش، توانایی ها، مهارت ها و فهم مسائل و نادانسته های ما نسبت به آنچه که می دانیم بسیار است و باید خود را به آن نامحدود مطلق متصل کنیم، اظهار داشت: باید در خدمتگزاری به مردم استان زنجان که سه هزار و ۵۰۰ شهید و جانبازان و آزادگان زیادی را به نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم کرده اند، از خداوند طلب کمک کنیم و این نیازمند ارتباط خاص با درگاه احدیت است تا این بار سنگین را حمل کنیم و به مقصد برسانیم.

تشریفات نشست های شورای اداری که در دولت های قبل وجود داشته را حذف کردیم

وی با بیان اینکه در گذشته جلسات شورای اداری به این شکل نبودند و با تشریفات خاصی برگزار می شد، گفت: ما این تشریفات را به هم زدیم، اول مسئولان استان را می بینند، در تهران جلسات متعدد با کارشناسان، معاونان وزراتخانه ها و با حضور معاون اول تشکیل می شود و در استان نیز پس از استاندار و نماینده ولی فقیه با نمایندگان مجلس مشکلات و نیازهای استان را می گویند و بعد وزرا از بازدید های خود گزارش می دهند.

رییس قوه مجریه افزود: رسیدگی به مسایل استان ها باید توسط میدان داران انجام شود، باید مشخص شود این وعده و قولی که وزیر می دهد به دست توانای مجموعه سازمان اداری استان انجام می شود و استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان، پیگیر این است که این کارها محقق شود.

وی یادآورشد: بعد از خداوند متعال، نخستین ناظر مردم هستند، و بعد از آنکه باید پاسخگوی خداوند بود، باید به مردم و ارباب رجوعی که هست و مطالبه ای دارد، پاسخگو بود و پس از  آن به سلسله نظام مدیریتی و نظارتی پاسخ داد.

رییس جمهوری این مدل برگزاری شورای اداری را رسیدگی شفاف، گویا، با شناخت و عدد و ارقام برشمرد و گفت: این عملکرد در مقابل چشم مردم است، ما نگاهمان را به مردم می دهیم، این موارد مهمترین بخش سفر است، آثار مصوبات سفر باید در زندگی مردم مشخص شود.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: مردم از مشکلات بودجه ای و مسائل این دولت به خوبی مطلعند، از اول هم گفته ایم که نمی خواهیم تا چند سال بگوییم که دولت قبل این کار را انجام داده و آن کار را، تا کی باید اینگونه گفت، مردم به سقوط ارزش پول ملی و وضعیت بازار نگاه می کنند، متوجه می شوند که ما در چه وضعیتی دولت را تحویل گرفته ایم و این اعتماد مردم به شما از بزرگترین سرمایه هایی در اختیار دولت است، اگر این اعتماد نبود، دولت به دنبال این نبود که مشکلی را حل کند.


اعتماد مردم در حال بازسازی است

وی ادامه داد: در سراسر کشور یک هجوم سایبری شروع شد، اما آنچه که دشمن می خواست رخ نداد، این مردم و این اعتماد سرمایه بزرگی است، اعتماد مردم آسیب دید و امروز به لطف خداوند این اعتماد در حال بازسازی است، بازسازی نهایی نیازمند کار و تلاش است.

رییس جمهوری اعلام کرد: اگر می خواهیم بازسازی نهایی اعتماد مردمی انجام شود، باید برای مردم مخلصانه و صادقانه کار کنیم و مردم خوب می فهمند و می بینند که چه اتفاقی رخ می دهد.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: اعتماد مردم افزایش سرمایه اجتماعی و نشاط اجتماعی را به دنبال دارد؛ در این شرایط خود مردم برای انجام امور وارد میدان می شوند، همانگونه که بارها و در عرصه های مختلف این کار را انجام داده اند.

وی خاطرنشان کرد: رهبری به دانشگاهیان بر مساله محوری تاکید کردند و ما هم از قضا به دنبال مساله محوری هستیم، دانشگاهیان وارد مساله تامین آب شوند و ما هم پاسخگو هستیم.

وی ادامه داد: چگونه در بخش صنعت هسته ای و نظامی با محدودیت های مختلف مواجه بودیم و به چنین دستاوردهایی رسیده ایم، اما این موضوع در دیگر صنایع که با این چالش ها روبرو نبودند رخ نداده است؟

رییس جمهوری گفت: ما نیروهای بسیار با ظرفیت و توانمندی های بسیاری در سراسر کشور داریم، افرادی که نکات ارزشمندی را مطرح می کنند.

آیت الله رئیسی اظهارداشت: اینکه استان منتظر باشد که در مرکز چه خواهد شد را قبول نداریم، نظام اداری تاکید دارد که باید هماهنگی شود، اما بسیاری از خلاقیت ها و ابتکارات در دست شماست و می تواند به دست شما نوآوری هایی اتفاق بیافتد با توجه به اطلاعاتی که از وضعیت منطقه خود دارید.

وی یادآورشد: ما روی مدیریت ها در استان ها حساب باز کرده ایم و معتقدیم که نگاه فرهیختگان محلی در مدیریت استان بسیار ارزشمند و موثر است.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: زنجان ظرفیت بسیاری دارد و باید تلاش کنیم تا از ظرفیت های موجود استفاده کنیم، ۸۰ معدن آنگونه که باید فعال نیست باید تلاش شود که این معادن فعال شود، بخشی از صنایع فعال است، ۴۰ درصد صنایع کشور معطل است، امروز نیز تعدادی از صنایع معطل را دیدیم، صنایعی که با یک اقدام، می تواند زمینه اشتغال هزار نفر را فراهم کند.

رییس جمهوری گفت: توزیع عادلانه آب مساله مهمی است که می تواند چالش های مختلف این حوزه را مرتفع کند و با شرایط گوناگون سازگار باشد که بخشی از آن در مصوبات سفر است.

آیت الله رئیسی ادامه داد: در خصوص وضعیت جاده های مواصلاتی و ارتباطات ریلی، اصلاح جاده روستایی قره پشتلو از مصوبات سفر باشد، هم مردم به من گفتند و از تلفات بالای آن خبر دادند که بدون شک باید اصلاح آن در مصوبات سفر مد نظر قرار گیرد.

رییس جمهوری همچنین تاکید کرد: این را می پسندم که نسبت به مساله فساد، که دولتمردان نه فقط باید در مورد فساد حساس باشند که در مورد بوی فساد هم باید حساسیت داشته باشند.

وی با اشاره به وجود تعداد زیادی از پروژه های نیمه تمام در کشور یادآورشد: اولویت دولت تکمیل پروژه های نیمه تمام متناسب با اهمیت و پیشرفت آنها است.

آیت الله رییسی سند دار کردن اراضی کشاورزی را اقدامی ارزشمند در این بخش برای تثبیت جایگاه کار و خود کشاورزان برشمرد.

معادن باید برای عمران و آبادانی روستاها سهمی را بپردازند

وی در ادامه اظهار داشت: معدن یک سهمی را به حتم باید به منطقه و برای آبادانی آن پرداخت کند و این قانون باید اجرا شود.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: راه روستایی و آب آشامیدنی روستاهای همجوار معادن مشکل دارد، به نحوی این مشکلات باید برطرف و قانون پرداخت سهم معادن اجرایی شود.

وی تاکید کرد: استاندار نیز پیگیری کند تا سهم معادن زنجان هم در این زمینه پرداخت شود و درصدی از درآمد معادن به خود روستاهای همجوار آن اختصاص یابد.

رییس جمهوری گفت: معدن طلا را در یکی از استان های کشور پیگیری می کردیم که وضعیت روستای همجوار با آن معدن تناسب نداشت، این وضع روستا درست نیست و نباید نسبت به این شرایط بی توجهی شود.

وی همچنین با بیان اینکه وجود آسیب های اجتماعی در شان استان زنجان نیست، افزود: استانی که بزرگان آن در زمینه فرهنگ، ادب و علم سرآمد هستند نباید درگیر آسیب های اجتماعی باشند.

رییس جمهوری به موضوع فعالیت صنایع سرب و روی و پسماند آن اشاره کرد و گفت: اقداماتی که برای مهار پسماند و انتقال آن به مکان جدید پیش بینی شده، انجام شده است، قابل قبول است و باید اقدامات دیگر نیز برای مدیریت این حوزه انجام گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز