ریشه تمدن در فرهنگ جوامع و متاثر از کتاب است

۱۴۰۱/۰۴/۰۷ - ۱۵:۱۶:۳۰
کد خبر: ۱۳۴۴۷۲۳
ریشه تمدن در فرهنگ جوامع و متاثر از کتاب است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: ریشه تمدن در فرهنگ جوامع است و بخش عمده‌ای از شکل گیری فرهنگ متاثر از کتاب و کتابخوانی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ ابوالفضل رفیعی در آیین تودیع و معارفه مدیران‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، اظهار کرد: وضعیت کتابخانه‌ خوب نیست و سرانه کتابخوانی نیاز به تقویت با استفاده از انواع شگردها دارد تا در عصر انفجار اطلاعات و دسترسی‌های رسانه‌ای و سرگرمی‌های شبانه‌روزی که کتاب مورد کم‌مهری قرار گرفته، فرهنگ کتابخوانی ترویج شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان افزود: ریشه تمدن به فرهنگ است و بخش عمده‌ای از فرهنگ متاثر از کتاب و کتابخوانی است. اگر می‌خواهیم زمینه گرایش و دسترسی برای مطالعه ایجاد کنیم باید روی ترویج محتوای خوب تلاش کنیم و در مسیر تمدن‌سازی گام برداریم.

در ادامه مراسم، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز بیان کرد: ما کتاب را فقط آن چیزی که چاپ می‌شود می‌فهمیم، در صورتی که باید مکتوبات را بفهمیم و آن چیزی که متعلق به تاریخ ما استY زنجان جایی است که مکتوبات زیاد و تاریخ قوی و پرخروشی دارد ولی ما نتوانسته‌ایم آن را مکتوب کنیم.

حسین نجفی با بیان اینکه افتخار ما قرآن است و شاهنامه که فارسی شده قرآن است، در واقع شاهنامه به زبان فارسی گفته شده و مفاهیم شیعه است، گفت: برای حفظ مکتوبات باید نحوه جدیدی از کتابداری را روی میز بیاوریم.

این مسئول با بیان اینکه باید از فهمی که داریم برای ساخت ساختمان‌های عظیمی که به قرائت‌خانه تبدیل می‌شود، عبور کنیم؛ همچنین امکانات جدید ما را از کتاب‌های کاغذی عبور می‌دهد و ما نیز باید بتوانیم متوجه تغییرات شویم، تصریح کرد: ایران اسلامی به اندازه کافی ساختمان ساخته‌ است و می‌توانیم از ساختمان‌های ساخته شده استفاده کنیم. در واقع باید بتوانیم از فهم عمرانی کتابخوانی به فهم فرهنگی عبور کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ما نیازمندیم اسناد تاریخی زنجان را یک‌بار در یک جا حفط کنیم، افزود: کسی که هویت ندارد، قصد و عزمی برای حرکت ندارد و علی‌رغم وجود هویت قوی که داریم، نتوانسته‌ایم آن‌ها را ثبت کنیم. همچنین لزومی به ساخت ساختمان‌های عظیم نیست و ما چاره‌ای نداریم به جز اینکه از فهم عمرانی عبور کنیم.

گفتنی است در این مراسم محمد رضاخانی به عنوان مدیرکل جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان معرفی شد. 

انتهای پیام

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز