مصرف کاغذ بازیافتی به عنوان ماده اولیه اصلی تولید مقوا در کارخانه

۱۴۰۱/۰۵/۱۱ - ۱۶:۱۸:۲۹
کد خبر: ۱۳۵۸۹۴۱
مصرف کاغذ بازیافتی به عنوان ماده اولیه اصلی تولید مقوا در کارخانه
با توجه به مصرف کاغذ بازیافتی به عنوان ماده اولیه اصلی تولید مقوا، مجتمع کاغذسازی راشا کاسپین ایرانیان گام بزرگی را به منظور حفظ محیط زیست برداشته است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛  مجتمع کاغذسازی راشا کاسپین ایرانیان در سال ۹۵ با ظرفیت تولید اسمی ۲۲۰ هزار تن در سال با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با هدف بی نیازی کشور از واردات انواع کاغذ های کارتن سازی راه اندازی شد.

با توجه به کمبود کشور در زمینه تولید مقوا به ویژه مقوای دوبلکس و ایندربرد، مجتمع کاغذ سازی راشا کاسپین در طرح و توسعه خود جهت بی‌نیازی کشور از واردات مقوا سرمایه گذاری و در فاز اول توسعه ، با نصب و راه اندازی پیشرفته ترین دستگاه کوتینگ شروع به تولید انواع مقوا به میزان روزانه ۳۵۰ تن با قابلیت پنج لایه کوتینگ اقدام نمود.

مجتمع کاغذ سازی راشا کاسپین ایرانیان پس از حضور و تولید موفق کاغذهای صنایع بسته بندی و کارتن سازی در فاز دوم خود، با هدف خود کفایی کشور از واردات سالیانه بیش از 200 هزار تن کاغذ، از اردیبشهت ماه 1400 شروع به تولید انواع مقوا نظیر دوبلکس برد، ایندربرد، گلاسه براق و مات، مقوای ظروف و لیوان یکبار مصرف نموده که در حال حاضر از نظر کیفیت در جایگاه مناسبی قرار دارد.

خط تولید این مجتمع با دستگاه اندودکن که توانایی اندودکردن 5 لایه را دارد شروع و با خطوط برش مقوا که رول را به ورق تبدیل می کند ادامه می یابد.

1​مهندس علیرضا رضویان ، مدیر پروژه های راشا کاسپین در یک  مصاحبه اختصاصی عمده ترین علت دریافت جایزه به عنوان صنعت پیشرو را  ایجاد طرح های توسعه و سرمایه گذاری عنوان کرد که با گذر هر یک و نیم تا دو سال در شش سالی که از بهره برداری این کارخانه می گذرد، بهره برداری فاز های جدید تولید دانست. وی به این مورد اشاره کرد که فازهای قبلی در واقع تکمیل فاز ۱ بودند که به تنوع محصولات تولیدی و افزودن محصولات جدید که قبلاً در ایران تولید نمی شدند منتج شده است که قطعاً کمک شایان توجهی به قطع وابستگی از واردات انواع مقوای صنعتی کرده است.

 وی خاطر نشان شد که فاز ۲ در حال نصب است و کارهای ساختمانی مربوط به آن تقریباً ۹۵ درصد پیش رفته و تکمیل شده است. عملیات نصب از هشت ماه گذشته آغاز شده و به امید خدا تا سال آینده به پایان خواهد رسید.

 این ماشین بزرگ ترین ماشین در تولید انواع مقوای بسته بندی، دوبلکس برد یا پشت طوسی و همچنین مقواهای این در ورد،ایبوری ایندر ورد، اچ بی بی و همینطور مقوای گلاسه که در صنایع بهداشتی و بسته بندی مواد غذایی و پودر شوینده استفاده می شود.

در حال حاضر ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار تن واردات سالیانه این محصولات است که تعداد کمی از  واحدهای تولیدی با تیراژ و تناژ کمتری این محصولات را تولید می کنند و کارخانه راشا کاسپین افتخار این را دارد که همین موارد را با کیفیت صادراتی برای پوشش کامل نیاز داخلی به بهره برداری رسانده و مازاد را صادر کند کما اینکه اکنون هم مقوای صنعتی که از فن آوری کاغذهای pm ۱ حاصل می شود به کشورهای مختلفی صادر کرده و بخشی هم در داخل کشور به مصرف می‌رسانیم.

 مطلب دوم اینکه با وجود این که خط تولید جدید سه برابر خط تولید قبلی آب مصرف می کند ولی افتخار داریم که کل آب مصرفی آن از پساب آب شهری تهیه می شود. اکنون که یک سال قبل از بهره برداری فاز دو هستیم این خط لوله را با همت مهندسین نصب کرده و یک ایستگاه پمپاژ تصفیه آب به یک خط انتقال ۲/۲ کیلومتری و یک سیستم اتوماسیون کامل که در واقع کل این فرایند انتقال را بر اساس سطوح مخازن، تحت کنترل دارد احداث نموده ایم. میزان توافق شده با آبفا ۱۲۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز است ولی  کل این تاسیسات بگونه ای طراحی شده که امکان برداشت تا ۲۲ هزار متر مکعب بدون نیاز به اضافه کردن سخت افزار دیگری  وجود داشته باشد. صنایع وابسته به کارخانه راشا کاسپین عموماً در زنجیره ی تولید صنایع بسته بندی کشور استفاده می شود و ملزومات بسته بندی آنها را فراهم می کند به عنوان مثال کاغذ پایه لبنیات میهن و کارتن های بسته بندی آنها را تولید کرده که به مصرف میهن رسیده و الباقی به بازار آزاد ارائه می شود.در بخش صنایع مقوای سفید مشا بهش در ایران یک یا دو واحد موجود است که جدیداً در حال راه اندازی هستند ولی به لحاظ تناژ تولید و تنوع کیفی درسطح این کارخانه نیستند.

با راه اندازی واحد جدید، یک خط کاملاً فوق مدرن که در ایران و منطقه بی نظیر است راه اندازی خواهد شد که منجر به قطع کامل وابستگی در زمینه انواع مقوا های بسته بندی غذایی،بهداشتی و دارویی خواهد شد.  

 انتهای پیام

خبرنگار : داود خیری

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز