استاندار زنجان: استفاده از همه توان و ظرفیت صادراتی استان برای حضور در بازار های جهانی

۱۴۰۱/۰۶/۲۳ - ۱۳:۲۵:۰۶
کد خبر: ۱۳۷۷۴۱۷
استاندار زنجان: استفاده از همه توان و ظرفیت صادراتی استان برای حضور در بازار های جهانی
استاندار زنجان با تأکید بر اینکه باید از همه توان خود در صادرات استفاده کنیم گفت : در بین بازارهای هدف صادراتی، بازار کار روسیه نیز برای صادرات قطعات صنعتی ظرفیت بسیار مناسبی دارد که تجار در بخش صادرات ضمن توجه به سایر بازارهای جهانی، نباید از آن هم غفلت کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ محسن افشارچی در جلسه کارگروه توسعه صادرات  استان زنجان، به فرصت مناسب صادراتی به بازار های  مختلف از جمله روسیه  اشاره کرد و افزود:  بازار روسیه برای چند سال آینده، ظرفیت مناسبی برای صادرات کالا به ویژه در حوزه قطعات صنعتی دارد.

استاندار زنجان با بیان اینکه استان زنجان می تواند سهم قابل توجهی از صادرات خود را به این بخش از بازار روسیه،  اختصاص دهد، تصریح کرد: اتاق بازرگانی زنجان باید سفری به روسیه  داشته باشد تا زمینه  ارسال کالاهای بیشتر به این کشور را فراهم کند.

  استاندار زنجان وجود یکی از نمایندگان زنجان در کمیسیون صنعت مجلس را نیز امتیاز  ویژه برای استان عنوان کرد و اظهارداشت: باید از این ظرفیت  نیز برای صادرات بیشتر و بهتر  استان استفاده شود.

 وی به لزوم توجه به کدکذاری کالاها در صورت ضرورت آن در امر صادرات، هم گفت: اگر قرار باشد صادراتی وجود داشته باشد و آن صادران هم منوط به کدگذاری باشد باید اقدامات لازم  در این خصوص انجام گیرد تا مانعی برای صادرات کالاها پیش نیاید.

استاندار زنجان از  رئیس سازمان صمت استان  خواست که مجموعه وی نسبت به این مسئله حساسیت ویژه داشته باشد.

با ثبت جهانی، فرش دستبافت  قلتوق زنجان برند بین المللی می شود

در ادامه جلسه، رئیس صمت استان، از  ثبت جهانی فرش دستبافت  قلتوق زنجان خبر داد و گفت: این موضوع در حال طی فرایند کار است.

فغفوری با  تاکید بر اینکه  با این کار فرش دستبافت قلتوق  برند بین المللی می شود افزود:

 سالها دنبال ثبت این اثر بودیم و  با پیگیری همکاران در وزارت امور خارجه سرانجام  این مهم در حال تحقق است.

وی در ادامه   از افتتاح مرکز  شماره گذاری کالا و خدمات استان زنجان در محل اتاق بازرگانی زنجان و نیز افتتاح مرکز آموزش بازرگانی استان خبر داد و اظهارداشت:  بهبود وضعیت  کسب و کار و کوتاه شدن فرآیند امور از اهداف و تاثیرات  افتتاح این 2 مرکز است که رضایتمندی عمومی را به دنبال خواهد داشت.

۴۵ درصد افزایش در  ارزش صادرات استان

مدیرکل گمرک استان  نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد ۵ ماهه گمرک استان در حوزه    صادرات خارجی گفت: در پنج ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۶۰ میلیون دلار صادرات به وزن حدود ۱۱۵ هزار تن داشتیم که  در مقایسه با مدت مشابه  سال گذشته، ۴۵ درصد افزایش در  ارزش و ۸  درصد افزایش در وزن بود.

گنج‌خانلو میانگین ارزش  هر تن کالای  صادراتی استان را  حدود ۲ هزار و ۲۶۲ دلار  اعلام و  تاکید کرد: به لحاظ آمار کشوری، افزایش ارزش کالاهای صادراتی در مدت مشابه برای کل کشور3/22درصد و در وزن صادراتی 5/3 درصد کاهش داشتیم

 وی به کالاهای صادراتی هم اشاره کرد و گفت: بیشترین میزان  شمش روی  با ۷۷ درصد و سایر کالاها به ترتیب شامل ترانسفورماتور و متعلقات آن، پروفیل، میلگرد، نبشی، شمش فولادی، کاغذ فلوتینگ و تست لاینر، مقوا، مفتول مسی، شمش، سرب، لبنیات، فیلم پلی پروپیلن، رب گوجه، رب انار  و  آبغوره، از جمله  مهمترین کالاهای صادراتی  استان بود که در ردیف بعدی صادرات قرار دارند.

مدیرکل گمرک استان  عمده کشورهای مقصد صادراتی ۵ ماهه  امسال از گمرک استان را هم  به ترتیب ترکیه در ردیف اول با ۶۵ درصد سهم ارزشی، عراق با ۱۱ درصد در ردیف دوم ،  امارات متحده عربی با  ۷ درصد در رده سوم،  و کشورهای پاکستان، هند،، آفریقای جنوبی، روسیه، گرجستان، آذربایجان  و تایوان را  در ردیف های بعدی اعلام کرد.

گنج‌خانلو البته این را هم گفت که مقصد صادرات کشور ایران ۳۲ درصد به کشور چین، ۱۴ درصد به کشور عراق، 13 درصد  به کشور امارات، ۱۱ درصد به ترکیه و بقیه به سایر کشورها بوده است.

وی رتبه  گمرک استان به لحاظ ارزش صادرات در بین ۱۰۳ گمرک کشور را رتبه ۱۵ اعلام کرد

زنجان پایلوت بسیاری از اقدامات به ویژه در حوزه هوش مصنوعی است

رییس مرکز  ملی شماره گذاری کالا و  خدمات  کشور هم در این جلسه با بیان اینکه

این مرکز بر اساس ششمین مصوبه شورای عالی فناوری  اطلاعات کشور و  با تصویب هیات وزیران به عنوان متولی  سیستم کدگذاری کالا و خدمات انتخاب شده است گفت: این مرکز در کنار ۱۱ مرجع دیگر مانند ثبت اسناد، ثبت احوال و مرکز آمار، یک بانک اطلاعاتی در زمینه کالا و خدمات محسوب می شود.

 مظهری با اشاره به اینکه این مرکز ملی تاکنون  برای بیش از ۶ میلیون  قلم کالا، کد منحصر به فرد صادر کرده است اظهارداشت: مرکز ملی شماره گذاری کالا و  خدمات  کشور، با ۱۳۰ هزار عضو تامین کننده اعم از وارد کننده و  تولید کننده کالا و خدمات ، حدود ۲۸ سال سابقه کار و ۳۶ نمایندگی در سطح کشور دارد.

 وی با بیان اینکه خوشبختانه با وجود استاندار زنجان به عنوان یکی از استانداران خوش فکر و دارای تخصص هوش مصنوعی در بین استانداران کشور، استان زنجان پایلوت بسیاری از اقدامات به ویژه در حوزه هوش مصنوعی است ، افزود: به همین خاطر زمینه فعالیت در این حوزه در استان  فراهم است و  کار ما نیز به نوعی مرتبط با هوشمند سازی است.

رییس مرکز  ملی شماره گذاری کالا و  خدمات  کشور اظهارداشت: یکی از کارهای خوبی که اتفاق افتاده این است که اتاق بازرگانی ایران ۵ درصد سهام این مرکز را در رزومه خود دارد که فرایند کار  را با جلوگیری از  رفت و آمدهای غیر ضروری به مرکز، تسهیل کرده است. 

انتهای پیام/

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز