مدیرکل محیط زیست استان زنجان :

زنگ خطری برای آهوان دشت سهرین

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۱۰:۵۳:۲۱
کد خبر: ۶۶۴۳۸۶
زنگ خطری برای آهوان دشت سهرین
آهوی ایرانی دارای جثه متوسطی است، نرها شاخ‌های نسبتا بلندی دارند که طول آن گاهی از ۴۵ سانتی‌متر تجاوز می‌کند و از ماده‌ها که غالبا فاقد شاخ‌اند، متمایز هستند، در فصل تابستان موها کوتاه و شنی رنگ و در زمستان موهای بلندتر و متمایل به قهوه‌ای دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان:

سیدرضا موسوی مدیرکل محیط زیست استان زنجان از وجود ۱۱۰۵ آهو در دشت سهرین خبر داد و افزود: باید امنیت زیستگاه‌ها برای آهوان مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در استان زنجان سه منطقه تحت مدیریت حفاظت ‌شده وجود دارد، گفت: سرخ‌آباد ۱۲۰ هزار هکتار، انگوران ۹۲ هزار هکتار و پناهگاه حیات‌وحش انگوران ۲۹ هزار هکتار و در مجموع ۲۴۴ هزار هکتار از استان معادل ۱۱ درصد مناطق استان زنجان را پوشش قرار می‌دهد.

موسوی افزود: آهوی ایرانی دارای جثه متوسطی است، نرها شاخ‌های نسبتا بلندی دارند که طول آن گاهی از ۴۵ سانتی‌متر تجاوز می‌کند و از ماده‌ها که غالبا فاقد شاخ‌اند، متمایز هستند، در فصل تابستان موها کوتاه و شنی رنگ و در زمستان موهای بلندتر و متمایل به قهوه‌ای دارند.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت: با تبدیل‌شدن دو منطقه شکارممنوع به مناطق حفاظت‌ شده زنجان، بیش از ۱۳۰ هزار هکتار به مساحت مناطق حفاظت ‌شده استان زنجان اضافه می‌شود.

موسوی با بیان اینکه در سرشماری قبلی تعداد ۱۰۸۵ راس آهو ثبت شده بود، یادآور شد: طی چند سال گذشته تعداد آهوان کاهش یافته و عامل انسانی در این زمینه زنگ خطری برای آهوان بوده است.

وی با اشاره به تغذیه آهوان در فصل زمستان، گفت: در این راستا زمینی در سهرین برای کاشت یونجه و علوفه آهوان اختصاص یافته و امسال برای تغذیه آهوان یونجه و علوفه به اندازه خیلی زیادی وجود دارد و در منطقه حفاظت شده خرمنه‌سر در شهرستان طارم نیز علوفه و یونجه توزیع خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان یادآور شد: با توجه به اینکه استان زنجان از مناطق سردسیر کشور بوده و احتمال بارش‌های سنگین برف در طول فصل پاییز و زمستان به طور متناوب وجود دارد، این اداره‌کل اقدام به تهیه علوفه و انبار آن در فصل تابستان کرده است.

موسوی گفت: منطقه‌ای در دشت سهرین برای حفاظت از آهوان پیش‌بینی شده تا در زمستان در امان باشند و باید از ظرفیت مردمی هم برای حفاظت از جان آهوان در دشت سهرین استفاده شود.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز