پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان :

متخصصین داخلی مغز و اعصاب استان ؛ مقام اول را در کشور کسب کرده اند

۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۱۱:۲۹:۴۰
کد خبر: ۶۶۶۱۳۴
متخصصین داخلی مغز و اعصاب استان ؛ مقام اول را در کشور کسب کرده اند
تیم متخصص دانشگاه علوم پزشکی واحد درمان سکته‌های حادمغزی، اقدام شایسته‌ای انجام دادند و در کل کشور نیز حرفی برای گفتن دارند

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان ؛ جلسه شورای اداری استان با حضور آیت‌اله خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، مهندس اسداله درویش‌امیری استاندار زنجان و دیگر مسئولین استانی در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری زنجان برگزار شد.

 پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان  در این جلسه با بیان اینکه در سطح کشور واحد پیشرو در درمان سکته‌های حاد مغزی در تیرماه سال 95 آغاز به کارکرد و تا به امروز در استان زنجان قریب 333 نفر از مزایای اجرای اقدامات این واحد بهره‌مند شده‌اند، اظهار کرد: این اقدامات مرهون زحمات تیم متخصص دانشگاه است که با برپایی واحد درمان سکته‌های حادمغزی، اقدام شایسته‌ای انجام دادند و در کل کشور نیز حرفی برای گفتن دارند.
وی افزود: درطی فعالیت این واحد در بیمارستان ولیعصر (عج) با تلاش همکاران به ویژه متخصصین داخلی مغز و اعصاب، این واحد در کل کشور، مقام اول را کسب کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه سکته مغزی یک روند مزمنی است و با درگیری عروق مغزی و عدم خون‌رسانی به بافت مغز، باعث آسیب‌های جدی می‌شود، اظهار کرد: شایعترین علل مرگ و میر در کشور و دنیا بیماری‌های قلبی، عروقی و مغزی است و سکته مغزی دومین عامل مرگ افراد در ایران است.  
 قزلباش بیان کرد: درصورت بروز سکته حاد مغزی، 10درصد منجر به فوت، 30درصد زمین‌گیر و 70 درصد نیز شغل خود را از دست می‌دهند که در سال‌های اخیر با رویکرد جدید وزارت بهداشت و اجرای طرح تحول سلامت، پیشگیری و درمان در اولویت قرار گرفته است و به نوعی سیاست‌های وزارت بهداشت به سمت پیش‌گیری سوق داده شده است.
وی تاکید کرد: هر دقیقه از سکته مغزی بسیار اهمیت دارد و اگر به موقع و در مراحل اولیه درمان شود، سبب کاهش عوارض بیماری و جلوگیری از ناتوانی جسمی می‌شود، که وزارت بهداشت و دانشگاه با راه‌اندازی واحد درمان سکته‌های حاد مغزی در راستای کاهش عوارض این بیماری گام برداشته‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: مطالعات تشان داده حتی اگر درمان خاصی برای بیمار صورت نگیرد در واحد درمان سکته‌های حاد مغزی کاهش مرگ و میر اتفاق می‌افتد، زمان بستری کاهش و وابستگی فرد به اطرافیان نیز کاهش می‌یابد.
 قزلباش با بیان اینکه مطالعات در سطح دنیا نشانگر این است که اگر درخصوص سکته حاد مغزی، آموزش‌های لازم ارائه شود و کار به صورت تیمی (درون و برون بخشی)، با کسب مهارت‌های لازم و با استمرار انجام گیرد، منجر به افزایش درصد موفقیت و کاهش مرگ و میر خواهد شد و در این صورت؛ اقدامات توان‌بخشی نیز موثرتر خواهد بود. 
وی با بیان اینکه در طی راه‌اندازی واحد درمان سکته مغزی، اورژانس پیش‌بیمارستانی به‌شدت درگیر این موضوع است، اظهار کرد: درصورت بروز سکته مغزی، با اعلام به اورژانس 115، بیمار بلافاصله به واحد درمان سکته مغزی انتقال داده می‌شود و در این واحد درصورت تشخیص سکته مغزی، اقدامات درمانی لازم انجام می‌گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید براینکه اطلاع‌رسانی عمومی یک اصل است، یادآورشد: اطلاع‌رسانی عمومی و استفاده از سیستم گسترده‌ای که در اختیار دانشگاه است از سطح بهورزی و استفاده از داوطلبین و سفیران سلامت در آگاه‌سازی عمومی در سطح تخصصی و ادامه روند آگاه‌سازی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی حائز اهمیت است.
پرویز قزلباش در این جلسه از اقدامات شهرداری و آموزش و پرورش در امر اطلاع‌رسانی تقدیر کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز