ابلاغ دستور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط کشور:

ممنوعیت استفاده از آب بطری در سازمان محیط زیست

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۲۰:۱۸:۲۰
کد خبر: ۶۶۶۹۶۳
ممنوعیت استفاده از آب بطری در سازمان محیط زیست
برای تولید هر یک لیتر آب بطری، سه لیتر آب مصرف می شود/ تنها یک بطری از هر پنج بطری پلاستیکی آب در جهان بازیافت می شودرئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی بخشنامه ای، استفاده از آب بطری را در سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان:

ابلاغ دستور کلانتری برای ممنوعیت استفاده از آب بطری در سازمان محیط زیست/ برای تولید هر یک لیتر آب بطری، سه لیتر آب مصرف می شود/ تنها یک بطری از هر پنج بطری پلاستیکی آب در جهان بازیافت می شودرئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی بخشنامه ای، استفاده از آب بطری را در سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع اعلام کرد.

 عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پیشنهاد کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان طی بخشنامه ای استفاده از آب بطری را در سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع کرد.

پیرو این بخشنامه، استفاده از آب بطری بسته بندی در سازمان حفاظت محیط زیست و مجموعه‌های وابسته در سطح کشور (به جز در مناطقی که به آب لوله کشی دسترسی ندارند یا آب شبکه لوله کشی آنها از سوی مراجع صاحب صلاحیت و مسئول به طور رسمی برای شرب غیر مناسب تشخیص داده شده است) از تاریخ اول اسفندماه ممنوع است.

متن بخشنامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بدین شرح است:

«پیرو پیشنهاد معاونت محترم آموزش و پژوهش طی نامه شماره  96.40963 مورخ 96.10.12 در ممنوعیت استفاده از آب بطری و با توجه به پیشگام بودن سازمان و کارکنان آن در فعالیت‌های محیط زیستی و در جهت کاهش تولید پسماندهای پلاستیکی، استفاده از آب بطری بسته بندی در سازمان حفاظت محیط زیست و مجموعه‌های وابسته در سطح کشور (به جز در مناطقی که به آب لوله کشی دسترسی ندارند یا آب شبکه لوله کشی آنها از سوی مراجع صاحب صلاحیت و مسئول به طور رسمی برای شرب غیر مناسب تشخیص داده شده است) از تاریخ 96.11.1 ممنوع اعلام می‌شود.»

برای تولید هر یک لیتر آب بطری، سه لیتر آب مصرف می شود

کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در پیشنهاد خود به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آورده است: با توجه به اینکه یکی از معضلات مهم محیط زیستی فعلی کشور در حوزه مدیریت پسماند، میزان بالای تولید پسماندهای تجزیه ناپذیر و زباله های پلاستیکی است و در این بین بطری های پلاستیکی آب آشامیدنی حجم بالایی از این نوع پسماندها را به خود اختصاص می دهند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در متن پیشنهادی خود اشاره ای هم به آمار جهانی در این حوزه داشته و یادآوری کرده است: بر اساس یافته های محققان بین المللی، برای تولید هر یک لیتر آب بطری، سه لیتر آب و معادل 5.6 تا 10.2 میلیون ژول انرژی مصرف و معادل 165.6 گرم دی اکسید کربن تولید می شود. بر اساس گزارش ها، به طور متوسط تنها یک بطری از هر پنج بطری پلاستیکی آب در جهان بازیافت می شود و مابقی در طبیعت باقی می ماند.

متن نامه مدنی به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بدین شرح است:

«همانگونه که مستحضرید یکی از معضلات مهم محیط زیستی فعلی کشور در حوزه مدیریت پسماند، میزان بالای تولید پسماندهای تجزیه ناپذیر و زباله های پلاستیکی است و در این بین بطری های پلاستیکی آب آشامیدنی حجم بالایی از این نوع پسماند را به خود اختصاص می دهند. بر اساس یافته های محققان بین المللی، برای تولید هر یک لیتر آب بطری، سه لیتر آب و معادل 5.6 تا 10.2 میلیون ژول انرژی مصرف و معادل 165.6 گرم دی اکسید کربن تولید می شود. بر اساس گزارش ها، به طور متوسط تنها یک بطری از هر پنج بطری پلاستیکی آب در جهان بازیافت می شود و مابقی در طبیعت باقی می ماند.

فرهنگ مصرف و تعامل با محیط زیست در نهادهای دولتی و در راس آن ها سازمان حفاظت محیط زیست، نقش کلیدی در الگوسازی و هدایت فرآیند تحکیم رسالت حفاظت از محیط زیست و مسئولیت پذیری در جامعه دارد. به همین علت، لازم است نهادهای دولتی در تدوین الگوهای مسئولیت پذیری و تعامل سالم با محیط زیست پیش قدم باشند.

استفاده از آب بطری و بسته بندی در سازمان حفاظت محیط زیست و سایر نهادهای دولتی الگوی رفتاری نامناسبی است که زیان های جبران ناپذیری بر محیط زیست وارد می آورد. همچنین استفاده از آب بطری به جای آب شرب تامین شده توسط شبکه آبرسانی در نهادهای دولتی/ حاکمیتی مانند سازمان حفاظت محیط زیست در مناطقی که کیفیت آب شرب ان ها توسط مراجع ذیربط تایید شده است، ممکن است باعث ایجاد شبهه میان شهروندان و بی اعتمادی در مورد کیفیت مطلوب آب شرب تامین شده توسط شبکه آبرسانی تحت نظارت دولت گردد.

بنابراین در راستای اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج، نهادینه سازی فرهنگ و اخلاق زیست محیطی، بهینه سازی الگوی مصرف و گسترش اقتصاد سبز؛ اولویت ابلاغی ریاست محترم جمهور در زمینه ترویج اخلاق و عمومی سازی فرهنگ حفاظت از محیط زیست، افزایش مشارکت موثر مردم در حفاظت از محیط زیست و تدوین نظام جامع مدیریت پسماند پایدار و تاکیدات حضرتعالی بر موضوع مدیریت پسماند و ضرورت پیشگام بودن سازمان و دولت در فعالیت های محیط زیستی و همچنین به منظور کاهش تولید و مصرف بطری های پلاستیک، ردپای آبی، کربنی و میزان انرژی مصرفی ناشی از آن، اثرات مخرب محیط زیستی در چرخه تولید و مصرف آن ها، الگوسازی و در کاهش تولید پسماند و طامینان بخشی به مردم در مورد کیفیت آب شرب، پیشنهاد می شود دستور فرمایید اقدامات زیر در مورد آب بسته بندی صورت پذیرد:

1. ممنوعیت استفاده از آب بطری بسته بندی در سازمان حفاظت محیط زیست و مجموعه های وابسته در سطح کشور (به جز در مناطقی که در آن ها آب شبکه لوله کشی از سوی مراجع صاحب صلاحیت و مسئول مانند ادارات بهداشت و شرکت های آب و فاضلاب برای شرب غیرمناسب اعلام شود.)

2. دعوت از کلیه دستگاه ها و نهادهای دولتی به ممنوعیت استفاده از آب بطری به صورت داوطلبانه و ارائه پیشنهاد تصویب این ممنوعیت در هیات دولت با عنایت به توجه ویژه دولت تدبیر و امید به مقوله محیط زیست .»

 

 

نظر شما
پرونده ویژه