مصاحبه اختصاصی با آیت الله مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اولین گنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در زنجان

آیت الله مجید انصاری: این کنگره ها پاسخ گفتن به یک نیاز اجتماعی است ، نیاز به شناخت و شناساندن الگوهای بزرگ به نسل جدید و نسل های آینده

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۱۰:۰۱:۰۷
کد خبر: ۶۷۸۰۳۹
آیت الله مجید انصاری: این کنگره ها پاسخ گفتن به یک نیاز اجتماعی است ، نیاز به شناخت و شناساندن الگوهای بزرگ به نسل جدید و نسل های آینده
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: در برگزاری کنگره های آتی چنانچه از راه های تخصصی و علمی به زندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخته شودسودمندتر خواهد بود. مثلا در یکی از حوزه های مدیریت ، تفسیریا فرماندهی و حوزه های متنوعی که حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی سرآمد بودند. در این موارد ارایه مقالات، بیان خاطرات ، انتشار آثار آیت الله هاشمی رفسنجانی موجب خواهد شد که هم جوانهای مستعد آشنایی بیشتری با شخصیت بزرگ ملی پیدا کنند هم تلاش دشمنان انقلاب را که می خواهند کشور را مایوس و بی هویت کنند نقش بر آب خواهد شد

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ به همت اعضا و جریانات سیاسی و مسؤلین استان ، اولین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در زنجان برگزار شد .

بعد از ظهر پنجشنبه 26 بهمن ماه 96 تا خود را به سالن سینمای هلال احمر  زنجان محل برگزاری گنگره برسانم ، سالن پر از دوستداران آیت الله هاشمی رفسنجانی شده بود . فضای سالن و کنگره بگونه ای بود که دسترسی به هیچکدام جهت یک مصاحبه وجود نداشت. اواسط برگزاری کنگره ، زمانی که آیت الله مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عنوان و عذر خواهی نمود که پس اتمام سخنانش باید سریعا به راه آهن برسد ، خود را مقابل در خروجی سالن رساندم . به پیشنهاد خودشان  و حمایتآقای موسوی معاون استانداری ، سوار خودروی فرمانداری شدم که قرار بود ایشان را به راه آهن برساند  . مصاحبه کوتاه زیر حاصل چند دقیقه همنشینی با آیت الله مجید انصاری است که تقدیم می گردد:

جناب آقای انصاری بفرمایید که سلسه کنگره های بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از کجا شروع شده و به چه منظوربرگزارمی گردد ؟

در ابتدا باید تشکر کنم از مسؤلین برگزاری این کنگره که با همکاری و همفکری اعضا و جریانات سیاسی و مسؤلین محترم استان به نحو شایسته ای برگزار شد .

البته مشابه این کنگره ه و بزرگداشت در سراسر کشورطی یک ماه گدشته برگزار شده که نشان از قدر شناسی مردم ایران نسبت به خادمین خودشان دارد و نشان از جایگاه بسیار بالای آیت الله هاشمی رفسنجانی در میان مردم.

 این کنگره ها پیش از آنکه معرف شخصیت بالای این بزرگوار باشد پاسخ گفتن به یک نیاز اجتماعی است . نیاز به شناخت و شناساندن الگوهای بزرگ به نسل جدید و نسل های آینده است تا چگونگی خدمت به جامعه را بشناسند و عمل کنند .  فکر می کنم در برگزاری  کنگره های آتی چنانچه از راه های تخصصی و علمی به زندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخته شود سودمندتر خواهد بود. مثلا در یکی از حوزه های مدیریت، تفسیریافرماندهی و حوزه های متنوعی که حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در آنها سرآمد بودند.

در این موارد ارایه مقالات، بیان خاطرات ، انتشار آثار آیت الله هاشمی رفسنجانی موجب خواهد شد که هم جوانهای مستعد آشنایی بیشتری با شخصیت بزرگ ملی پیدا کنند هم تلاش دشمنان انقلاب را که می خواهند کشور را مایوس و بی هویت کنند نقش بر آب خواهد شد 

جناب آقای انصاری، با توجه به نقطه نظرات آیت الله هاشمی رفسنجانی و شرایط کنونی ما در جهان چه الگویی را در سیاست خارجی کشور می پسندید تا دولت تدبیر و امید بتواند به یک فرجام نیک دست یابد؟

خوشخبتانه جناب آقای دکتر روحانی با اشرافی که خودشان بر مسایل  سیاست خارجی داشتند راه تعامل سازنده با دنیا را پیش گرفتند و کار بسیار دشوار برجام  و به سرانجام رساندن مذاکرات هسته ای که گره های کور ناشی از قطعنامه های پی در پی شورای امنیت یا سازمان ملل و آژانس انرژی هسته ای ایجاد کرده بود ، توانستند با تفکر و تعقل وصبوری و پایداری مذاکرات را ظرف 18 ماه به سامان برسانند و این پیروزی بزرگی بود برای دیپلماسی کشور.

 اکنون هم تلاش های زیادی می کنند . باید دیپلماسی ما ، چه دیپلماسی اقتصادی یا دیپلماسی سیاسی مثل گذشته و حتی بهتر از گذشته فعال شود. ما می بینیم که دشمنان و بدخواهان ما چه رژیم اشغالگرقدس و چند کشور همراه آنها و آمریکا در صدد ایجاد خلاء در در روابط جمهوری اسلامی با جامعه جهانی و اروپایی هستند. خوشبختانه پایه حقوقی برجام مانع توفیق آمریکا شده . ما اگر در قبل از دولت آقای روحانی شاهد اجماع جهانی بر علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه صنعت هسته ای و فعالیت های هسته ای ایران بودیم، امروز شاهد انزوای آمریکا به اجماع نسبی جهانی در دفاع از جمهوری اسلامی ایران هستیم و ملاحظه می کنید که آقای ترامپ در این مدت هرتلاشی برای همراه سازی اتحادیه اروپا و دیگر کشور ها کردند موفق نبودند، و این نشان از دیپلماسی موفق آقای روحانی وکشورمان دارد . ما بر اساس همان سه اصلی که رهبر معظم انقلاب فرمودند ، اصل عزت ، حکمت ، مصلحت ، باید سیاست خارجی مان را بر مبنای منافع ملی استوار کنیم . ما غیر از رژیم اشغالگر قدس که اساساً برسمیت نمی شناسیمش ، با هیچ کشوری نه قهریم نه دشمن . ما دنبال منافع ملی خودمان هستیم . اگر کشورهای جهان به انقلاب ما، به مردم ما احترام بگذارند ما هم با آنها از در احترام متقابل و تعامل سازنده وارد می شویم . جهان هم جهان داد و ستد است. روابط بین الملل جاده یکطرفه نیست . بلکه جاده ایست دو طرفه که منافع متقابل مد نظر می باشد .

به عنوان آخرین سوال در این فرصت اندک، بفرمایید بر اساس دیدگاه های آیت الله هاشمی رفسنجانی تعامل با هموطنان داخلی که موافق نگاه و نظر دولت نیستند چگونه باید باشد؟

البته اختلاف سلیقه و نظر در تمامی جوامع هست. بخصوص در جوامعی که اندیشه و فکر آزاد است ،اختلاف نظر در ذات اجتماع بشری وجود دارد. خداوند اینگونه قرار داده . و اگر قواعد اخلاقی و حقوقی رقابت های سیاسی رعایت بشود ،این اختلاف نظر ها به رشد و بالندگی می انجامد .

ولی ما متاسفانه شاهد نوعی بداخلاقی یا بی اخلاقی در تعامل گروه های سیاسی با یکدیگر هستیم که بیشتر به فکر انحصارطلبی در قدرت ، حذف رقیب از صحنه و آن هم به هرقیمت هستند. این ها نه با فرهنگ اسلام سازگار است نه با فرهنگ ایران  ونه با اخلاق انسانی.

 ما باید آستانه تحمل مان را بالا ببریم . از خود حق پنداری مطلق دست برداریم انتقاد را به رسمیت بشناسیم . به افکار دیگران احترام بگذاریم و اگر اختلاف نظری هم داریم قرآن فرموده با مجادله احسن با هم برخورد کنیم و در نهایت اگر قانع هم نشدیم به فکر و اندیشه طرف مقابل احترام بگذاریم. این برخوردهای تکفیری و تند و خشن وتنفرزا،  نه برای کشور نفعی دارد نه برای جریانات سیاسی و حتما از سوی خداوند هم مطرود و مغضوب است . بنابراین همانطور که در طول دوران انقلاب بخصوص در سال های 1357و 58 و فضای دهه 60  متحد و منسجم بودیم و توانستیم از مشکلات جنگ عبور کنیم ، حتما اکنون هم می توانیم برمشکلات فعلی با همین همدلی و وفاق غلبه کنیم .    

                                     

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز