امام جمعه ی زنجان در یازدهمین برنامه ی"پیوند مدرسه و مسجد":

پیامبرنسبت به مسلمانان و مومنین مهربان و دلسوز بود

۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۱۵:۳۱:۵۰
کد خبر: ۶۷۹۵۸۲
پیامبرنسبت به مسلمانان و مومنین مهربان و دلسوز بود
امام جمعه زنجان در یازدهمین برنامه ی "پیوند مدرسه و مسجد"،در آموزشگاه شهید مصطفی خمینی(ره) ناحیه یک زنجان گفت:پیامبرنسبت به مسلمانان و مومنین مهربان و دلسوز بود.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان ؛ یازدهمین برنامه ی مهد"حضور مسئولین در نماز جماعت دانش آموزان" با رویکرد پیوند:"مدرسه و مسجد"روز یکشنبه 96/11/29 با حضور نماینده ولی فقیه در استان و دانش آموزان آموزشگاه شهید مصطفی خمینی(ره) ناحیه ی یک زنجان برگزار گردید.

آیت الله خاتمی در بین الصلاتین ضمن گرامیداشت ایام شهادت بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) گفت:انسان در بین تمام موجودات به لحاظ داشتن عقل، فکر و اندیشه موجود کمال طلبی است یعنی دوست دارد روزبه روز در تمام جهات پیشرفت داشته باشد و از وضعی که دارد بهتر شود.

وی تصریح کرد:بیش از هفت میلیارد انسان در روی زمین زندگی می کند و همه انسان ها این ویژگی را دارند و این علاقمندی به کمال رسیدن را همه انسان ها بعنوان یک استعداد ذاتی دارند.

امام جمعه ی زنجان اضافه نمود:خدای تبارک و تعالی چون هم مهربان است و هم حکیم است بر اساس این نیاز بشر 2 زمینه فراهم کرده است: 1- درونی 2- بیرونی.

وی ادامه داد:زمینه درونی برای نیل به کمال، عقل است و در بعضی از روایات عقل را پیامبر باطنی معرفی می کنند عقل ذاتا خوبی انسان را و زشتی گناه را به مردم و همه انسان ها تذکر می دهد. اما از آنجایی که عقل هم در بعضی از موارد خطا می کند لذا به راهنما نیاز دارد تا او را از این لغزش ها نجات دهد،این راهنما همان انبیای الهی بودند که در طول تاریخ از طرف خداوند در بین مردم مبعوث شدند و انسان ها را راهنمایی کردند و این همان زمینه بیرونی است.

آیت اله خاتمی ابراز داشت:بشر برای نیل به کمال هم به پیامبر باطنی(عقل) نیاز دارد و هم به پیامبر ظاهری (پیامبر) نیاز دارد. پیامبران مدل کامل برای نیل به کمال هستند. قرآن راجع به پیامبر ما می گوید: "و لکم فی رسول الله اسوه حسنه" پیغمبر اسلام (ص) برای شما الگوی خوبی است. و مدل کاملی است یعنی اگر کسی بخواهد راه سعادت و نیل به کمال را بپیماید باید پیامبر(ص) را الگوی خود قرار دهد. برای این انتخاب لازم است ابعاد وجودی و شخصیتی پیامبر را خوب بشناسیم در اینکه 1- رابطه پیامبر با خدا 2-رابطه پیامبر با خانواده و 3- رابطه پیامبر در جامعه  چگونه بود؟

وی تصریح کرد:آنچه که ما از سیره پیامبر مطالعه می کنیم پیامبر ما در رابطه با خداوند خود را بنده  می دانست، تسلیم در برابر دستورات خدا می دانست چون خدا را خالق و رازق می دانست،در ارتباط با خانواده به گونه ای رفتار می کرد که خانه را کانون مهر و محبت قرار داده بود از یکی از همسران پیامبر در ارتباط با رفتار پیامبر در منزل سوال کردند که در پاسخ گفت: "کان خلقه القرآن" اخلاق پیامبر در خانه اخلاق قرآنی است وقتی به خانه می آید مهربانی و صمیمیت با خود می آورد.3- رابطه پیامبر(ص) در جامعه: افرادی که در جامعه بودند2دسته بودند:-1دسته مومنین و مسلمانان و دسته2-مشرکین و کفار. قرآن در این زمینه می فرماید: "اشداء علی الکفار رحماء بینهم" پیامبرنسبت به مسلمانان و مومنین مهربان و دلسوز بود. اما در ارتباط با کفار و کسانی که قصد داشتند تیشه به ریشه اسلام بزنند و با مسلمانان سر جنگ داشته باشند پیامبر نسبت به آنان سخت گیر بود.

نماینده ی ولی فقیه در استان یادآورشد:اگر شما بخواهید پیامبر(ص) را الگو قرار دهید باید این ویژگی ها را داشته باشید: 1-خود را بنده خدا بدانید2- در کانون خانواده مهربان و دلسوز باشید3- در جامعه نسبت به مومنین و مسلمانان با مهربانی و عطوفت عمل کنید و نسبت به کسانیکه با ما دشمنی و عداوت دارند در مقابل آنها سخت گیر و مقاوم باشید  و از اصول و مبانی دست برندارید.

وی تاکید کرد:آینده مال شماست، اگر جامعه ای زیبا می خواهید از حالا پی ریزی کنید. زشت و زیبای آینده جامعه به دست شماست. از امروز در عمل تصمیم بگیرید. برای ساختن آینده خودتان باید تصمیمم بگیرید.

امام جمعه زنجان در خاتمه گفت:اگر زندگی و آینده بهتر را می خواهید و حتما باید اینطور باشد خودتان به فکر باشید چرا که مدیران و گردانندگان چرخهای سیاست و اقتصاد و شکوفا کنندگان جامعه و عامل رشد و ترقی و تعالی جامعه شما هستید .

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز