معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان زنجان:

برای پنجمین سال متوالی و با اجرای برنامه ی"نوروز من"پیک نوروزی در مدارس استان توزیع نمی‌شود

۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۱۸:۱۹:۱۷
کد خبر: ۶۷۹۶۰۴
برای پنجمین سال متوالی و با اجرای برنامه ینوروز منپیک نوروزی در مدارس استان توزیع نمی‌شود
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان بیان کرد: یکی از این محورها مهارت‌های تفکر است که پایه‌های عقلانی‌ شدن را در انسان‌ها گسترش می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ اصغر بیات در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: موضوع عدم توزیع پیک نوروزی در مدارس استان زنجان موضوعی نیست که مربوط به سال تحصیلی جاری باشد. 

وی با اشاره به اینکه از چهار سال قبل توزیع پیک نوروزی به عنوان یک پیک آموزشی برای دانش‌آموزان در مدارس متوقف شده است، گفت: امسال برای پنجمین سال است که توزیع پیک نوروزی در قالب دفترچه اطلاعاتی را در مدارس نخواهیم داشت.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه پیک‌های نوروزی یک طرح فوق برنامه است، تصریح کرد: این برنامه جایگاه قانونی ندارد که بتوان آن را به اولیا و دانش‌آموزان تحمیل کرد.

بیات با اشاره به اینکه کارکرد نامطلوب این نوع فوق برنامه طی سال‌های گذشته تشخیص داده شده است، عنوان کرد: این تصمیم درست نبوده به خانواده‌ها تحمیل هزینه می‌کرد.

وی با رد دیدگاه بازماندن دانش‌آموزان در ایام عید نوروز از فرآیند تحصیلی عنوان کرد: این تفکر یک نگاه اشتباه است و اگر اینطور باشد در تابستان باید کل آموخته‌های دانش‌آموزان فراموش شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه تعلیم و تربیتی که با 15 روز تعطیلی فراموش شود به درد نمی‌خورد، عنوان کرد: اما دانش‌آموزان که در سن رشد قرار دارند نباید زمان طلایی از دست ندهد.

بیات با اشاره به اینکه تلاش شده با تعریف سنتی فعالیتی برای عید نوروز انجام شود، بیان کرد: در این فرآیند خود دانش‌آموز تصمیم می‌گیرند که چه برنامه‌ای را به عنوان فوق برنامه انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه فوق برنامه پیش‌بینی شده توسط دانش‌آموزان باید مبنای علمی – آموزشی داشته باشد، گفت: برای بررسی این برنامه کارگروه‌هایی تشکیل شده و سه محور برای برنامه‌های فوق برنامه در نظر گرفته شده است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان بیان کرد: یکی از این محورها مهارت‌های تفکر است که پایه‌های عقلانی‌ شدن را در انسان‌ها گسترش می‌دهند.

بیات با اشاره به اینکه برنامه‌های فوق برنامه متناسب با هوش چند گانه و براساس استعدادهای دانش‌آموزان انجام می‌شود، بیان کرد: سه محور مهارت‌های چند گانه با تاکید بر موضوعات با توجه به هویت دینی و ملی ما پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه هم هویت دینی دانش‌آموزان و هم هویت ملی با موضوعات عید نوروز با انتخاب خود آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: 32 برنامه از قبیل خاطره نویسی، فیلم‌برداری، ساخت کاردستی، اطلاعات، پردازش و ... پیشنهاد شده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه با اجرای این فوق برنامه زمینه انتخاب فراهم می‌شود و دانش‌‌آموزان آموخته‌های خود را کاربردی می‌کنند، گفت: این بدین منزله نیست که عدم اجرای این فوق برنامه موجب فراموش کردن آموخته‌ها در مدارس شود.

بیات با اشاره به اینکه محتوای فوق برنامه نوروزی برای دانش‌آموزان تغییر یافته است، گفت: هر ساله این محتوا متنوع‌تر شده و براساس علایق دانش‌آموزان طراحی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه محتوای آموزشی هر سال تکمیل‌تر می‌شود، عنوان کرد: این تغییر و تحولات براساس بازخوردها به سمت تکامل حرکت می‌کند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه برنامه فوق برنامه در مقام مقایسه بسیار کاربردی تر از پیک نوروزی است، خاطر نشان کرد: این برنامه رضایت نسبی دانش‌آموزان را به دنبال دارد.

بیات اضافه کرد: برنامه تربیتی پیش‌بینی شده توسط دانش‌آموزان با علاقه انجام می‌شود و با اصول تربیتی همخوانی بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه اجرای این برنامه همراهی و آموزش معلمان و اولیا را می‌طلبد، اظهار کرد: اگر رویکردهای این طرح تبیین شود دانش‌آموزان لذت بیشتری خواهند برد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد هستیم گاها اولیا مداخلات نا به جایی در این برنامه‌ها دارند، گفت: اولیا اجازه دهند خود دانش‌آموزان اقدام کنند تا اصول تعلیم و تربیت رعایت شود.

بیات تاکید کرد: مهمترین رویکرد اجرای برنامه‌های فوق داشتن احساس رضایت در پی تولید یک مطلب توسط خود دانش‌آموزان است.

وی با اشاره به اینکه بهتر است در فرآیند اجرای مطلوب فوق برنامه نوروزی دانش‌آموزان ضمن طرح موضوع در شورای معلمان و جلسه انجمن اولیا و مربیان برنامه‌ریزی مناسبی برای تببین مناسب برنامه انجام شود، تصریح کرد: لازم است، در این زمینه از کارشناسان مجرب و آگاه در سطح مدرسه استفاده شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه ماموریت اصلی معاونت آموزش ابتدایی فراهم‌سازی زمینه شناسایی، بروز و ظهور استعدادهای دانش‌آموزان است، عنوان کرد: پرورش استعدادها و کسب شایستگی‌های موضوعی است که باید در مدارس دنبال شود.

وی خاطر نشان کرد: پرورش استعداد بر مبنای اصول علمی، ارزش‌های دینی و ملی و فراهم‌سازی زمینه رشد دانش‌آموزان در مدارس استان زنجان دنبال می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز